...
Ik snap die gevoelens wel hoor, die had ik ook toen ik jonger was en weinig kennis van zaken had. Maar het is makkelijk op te lossen met een gedetailleerd blik op fantasie en realiteit.
Waar het mee is op te lossen is een kortzichtige blik en éénrichtingsdenken.
Wetenschap is een manier, een gereedschap, om de meetbare, zichtbare en tastbare realiteit in kaart te brengen. Hoe? Door de realiteit te testen. Dit gebeurd door interessante vragen te stellen over de realiteit en vervolgens te proberen het tegenovergestelde te bewijzen of fouten te vinden in de vraagstelling. Kortom, het gaat om een
zelf-kritische denkwijze die de kennis die het vergaard constant en non-stop vernieuwd. De wetenschap staat nooit stil, is niet statisch, niet dogmatisch. Je kennis wordt vervolgens getoetst door anderen met expertise op het veld, zo krijg je vooruitgang; dankzij kritiek, commentaar en revisie. Ook wel "progressie" genoemd. Kortom als je het breed neemt is het een zelf-kritische, oneindige, sceptische, progressieve, kennis-democratische levensvisie die ten dienst is van het menselijke welzijn en ontdekken van de achterliggende waarheden van de REALITEIT.
Jij doet het lijken alsof religie en wetenschap het zelfde zijn en dit is inderdaad een gebruikelijk misverstand voor mensen die nog niet goed beseffen en ervaren hebben wat wetenschap is.
Je geeft hier duidelijk een waardeoordeel door te zeggen dat jij wel goed hebt ervaren en beseft wat wetenschap is, ik ben benieuwd waar dat vandaan komt? Waarom is de jouwe goed en de mijne fout, of niet goed in elk geval?
Religie is een dogmatische levenshouding, waarvan er inmiddels duizenden de revu zijn gepasseerd zonder enige impact te maken op de wereld, die mensen onder het juk van dogmatische, antieke boekwerpen, met de meest verschrikkelijke genocides en regels, onderwerpen aan paternale macht. Religie is compleet statisch, er is niets aan de teksten in de Koran of Bijbel te veranderen, ondanks dat ze geschreven zijn in een tijd fundamenteel anders en onwetend in verhouding met de onze. De leiders van religieuze ordes zijn consistent corrupt en destructief, ALLES wat religie je geeft kun je beter, goedkoper, gezonder en meer krijgen via een seculier alternatief of door kennis te nemen van jezelf en je omgeving. De dogmatische stellingen van religie staat in direct conflict met de waarneembare realiteit. Dus dat maakt religie, een dogmatische, destructieve, gevaarlijke, zichzelf-versterken (tegenovergestelde van kritische), paternale (door mannen geregeerde) doctrine die mensen besmet met gedachten die niet geboren zijn uit het overwegen van de wonderen en feiten van de realiteit, maar uit het overwegen van regels uit antieke boeken die helemaal niet relevant zijn voor de huidige wereld en compleet doordrengt zijn met fantastische mythologische bedenksels en fatalistische "leven na de dood" fabels die mensen hun huidige leven van elke waarde ontdoet.
Erg fel. Religie is zeker niet per definitie statisch; elke religie vertakt zich in groepen mensen die er hun eigen invulling en interpretatie aan geven en door nieuwe vertalingen en "inzichten" veranderen dan ook vaak de gebruiken of ideeën. De dynamiek van wetenschap wordt dan weer beperkt door het feit dat er vaste onderzoeksmethoden zijn die moeten worden gehanteerd wil iets worden geaccepteerd als 'juist' binnen de wetenschappelijke wereld.
Zou je uit kunnen werken wat je bedoelt met de opmerking (een voorbeeld geven bijvoorbeeld): 'De dogmatische stellingen van religie staat in direct conflict met de waarneembare realiteit.'
Waarom zijn de leven na de dood ideeën 'fatalistische fabels'? Ik denk niet dat jij weet hoe/of het leven na de dood in elkaar steekt dus ik vind het nogal laatdunkend dat je ze zomaar wegzet alszijnde fabels. Verder ontdoen zij veelal het menselijk leven niet van waarde maar zorgen zij er in veel gevallen voor dat mensen een leidraad en een idee hebben over hoe zij hun leven moeten/willen leiden en bijvoorbeeld bij het boeddhisme is het leven juist de plaats en tijd om de verlichting te bereiken.
Tevens ontstaan religies juist uit het overwegen van wonderen en feiten van de realiteit. Zij komen echter uit op andere dingen dan de wetenschap die zo zelfkritisch is dat zij zelfs haar onderzoeken en onderzoeksmethoden, die altijd onzeker zijn aangezien ze zijn gebaseerd op fysieke waarnemingen vertaald door het gebrekkige menselijk brein, toch als absolute waarheden beschouwen, totdat ze weer worden ontkracht en die theorieën plaatsen boven die van religieuze mensen terwijl die laatste uitgaan van zaken die wij eigenlijk niet kunnen bevatten en die dus ook niet te ontkrachten zijn door ons.
Subtiel verschil, niet?
Wetenschap is geen religie omdat je er niet in hoeft te geloven. Feiten zijn feiten, of je er in gelooft of niet.
Als jij was opgevoed met het idee dat rood blauw was, is het dan een feit dat de bal rood is of dat hij blauw is?
Het is zo dat mensen die niet akkoord gaan met onze 'feiten' natuurlijk in een gekkenhuis worden gezet, maar wie zegt dat zij de realiteit niet als juist zien en wij wel? Omdat wij met een meerderheid zijn?
Religie is alleen van toepassing als je jezelf in staat stelt de realiteit te ontkennen en je over te geven aan antieke dogmatische geloofsovertuigingen die je geest afsluiten voor alle mogelijke vormen van realiteit.
Religie gaat uit van eenzelfde realiteit als wij, maar op andere manieren ingevuld, op sommige plekken aangevuld op andere veranderd.
Gelukkig voor de wereld is er zoiets als 'cognitieve dissonantie' die het mogelijk maakt voor religieuzen om twee compleet tegenovergestelde gedachtengangen (realiteit en fantasie) tegelijkertijd te geloven. Dat zorgt er voor dat mensen kunnen functioneren als gelovigen. Ik geloof ik adam en eva, maar ondertussen kan ik in een natuurhistorisch museum de botten van onze voorouders waarderen en de producten van wetenschap (in directe oppositie met dogmatische geloven over het universum) gebruiken, zoals een iphone, computers, etc. etc.
Wetenschap stelt simpelweg de vragen "Wat, hoe waarom?" en biedt ons de gereedschappen om in de REALITEIT uit te vinden wat er waar is of niet en zorgt voor progressief meer kennis om in de toekomst nog BETER de REALITEIT te onderzoeken.
En als we die vragen niet kunnen beantwoorden verzinnen we een antwoord dat goed past bij andere antwoorden die we gevonden hebben, om er vervolgens van te zeggen dat dat de waarheid is en niet anders.
Religie weet alle antwoorden al (vanwege teksten geschreven door herders en vertelt door analfabeten die nog geloofde dat de aarde het centrum van het universum was, etc.) vanwege dogmatische doctrine, die NOOIT kan veranderen of zichzelf kan aanpassen aan de REALITEIT, omdat deze pretendeert de ENIGE REALITEIT te zijn. Het IS allemaal FANTASIE en heeft geen toepassingen in de werkelijkheid, waar dit wel het geval is, is het een gevalletje verkeerde reden, goede conclusie. Ja, je wordt rustig van bidden, maar je wordt ook rustig van seculier mediteren of van gewoon even aan niets denken, religie verward en eigen zich REALITEIT toe, om deze vervolgens in een bizarre manier te verpesten en verklaren op een compleet fantastische en destructieve manier.
Mooi hoe je het steeds over DE realiteit hebt die door de wetenschap verklaard wordt en vervolgens religie ervan beschuldigt één realiteit te verkondigen. Je wordt rustig van seculier mediteren, maar ook van bidden, dat is een mooi voorbeeld van religie dat ook een toepassing vindt in jouw mooie werkelijkheid, die an sich geen kwaad kan en die toch door wetenschap wordt beschouwd als onzinnig.
Kortom, ik hoop dat ik je wat heb kunnen leren over wat wetenschap en religie zijn. De ene is het gereedschap om de werkelijkheid te verklaren, door zelf-kritisch en progressief onderzoek (als we de antwoorden nu niet weten, dan zullen we het in de toekomst weten omdat nieuwe ideetjes en nieuwe manieren zich altijd uit de wetenschap manifesteren). De andere is een middel om orde te scheppen in een wereld waarin niemand iets weet middels fantasie en het propaganderen van dogmatische doctrines die nooit veranderen en de werkelijkheid niet omschrijven (religie).
Waar haal je het vertrouwen in toekomstige alwetendheid vandaan? Waar eens een begin was is ook ooit een eind; tenminste daar ga ik van uit.
FUNDAMENTEEL verschillende manieren om naar de wereld te kijken. Wetenschap vereist geen geloof (is compleet atheistisch en vind alle dogmatische doctrine irrelevant) en is daarom geen religie. We zouden wetenschap een ideologie (nooit religie want er komen een goden of dogmatische doctrines in voor) kunnen maken in de zin van het vereren van deze manier van zoeken naar de realiteit. Dat zou gezond en logisch zijn, maar is compleet onnodig en maakt voor het gereedschap zelf niets uit. Ik hoop ten zeerste dat ik mijn leven leidt aan de hand van de wetenschappelijke levensvisie, waarin ik kritisch ben op mijzelf, de wereld en mijn zintuigen, om zo de REALITEIT ten alle tijden in mijn visie te houden en daarnaar te handelen in het welzijn van alle mensen. In die zin kun je inderdaad (scientism) een brede levensvisie maken gebaseerd op de wetenschappelijke methode, maar wederom, ik hoef daardoor niets te geloven dat niet ten grondslag ligt van de enige methode die we hebben die de werkelijkheid kan verklaren zonder dogmatische doctrine en wilde fantastische assumpties.
Het draait niet alleen om vereren, maar net als veel religies eigent wetenschap zich het recht toe om als enige de waarheid in pacht te hebben.
Beetje lange tekst met veel herhaling, maar is belangrijk dit te begrijpen. Ik raar je aan flink wat boeken te lezen over de filosofie van wetenschap en religie als het onderwerp je interesseert.
Misschien is het wel zo dat jouw denkbeelden en richting door alle boeken die je leest teveel 1 kant op zijn gestuurd Maargoed ik schuw een boek hier en daar niet nee, hoewel romans mij meer aanspreken.
Misschien, maar voorlopig niet. Ray Kurzweil, de half-religieuze voorstander van het idee dat computer rekenkracht binnen een paar jaar de menselijke capaciteit te boven gaat (is documentaire over recent uitgekomen dacht ik genaamd Transcendent Man) claimt al dit soort dingen. Dat wij een worden met de machine om onze capaciteit te versterken.
Momenteel hebben computers nog lang geen rekenkracht vergelijkbaar met de hersenen, niet in het minste omdat de hersenen en het inter-functioneren van de verschillende onderdelen van de hersenen niet compleet begrepen wordt en waarschijnlijk de structuren van computers moeilijk aan te passen zijn aan een eventuele oplossing. Kortom, voorlopig worden computers nog geen mensen of kwaadaardig! (had net boek uit van Ian McDonald, vette sci-fi over kunstmatige intelligenties; River of Gods).
Computers kunnen niet denken zoals mensen, maar rekenen kunnen ze veel sneller.
Ligt er allemaal net aan. Scandinavie was praktisch het paradijs totdat er grote immigratie plaats vond uit andere landen naar Scandinavie, waardoor de 'utopische' staat in onbalans werd gebracht door dingen als xenofobie, extremisme, angsten, etc. Dat is ook de reden waarom WIlders in Nederland en de zogenaamde 'Tea Party' demagogen in Amerika zo veel macht weten te vergaren en waarom we nu een destructief rechts kabinet hebben die alle maatschappelijke ondersteuningen die mensen de capaciteit geven zichzelf zonder stress te ontpoppen, wil ontbinden. Pure angst, en helaas voor ons, speelt die angst in de armen van de mensen die juist dat wat onze stabiliteit vormt, willen afbreken voor de winst van een kleine elite. Liefst gaan ze terug naar koloniale tijden waarin iedereen een slaaf was, terwijl zij de winsten verkwisten aan weelde en luxe (nu is het loonslavernij, ala McWages zonder bodem, dat ze willen). Of nog erger, dat werkelozen verplicht moeten werken voor niks om 'werkervaring op te doen'.
Anyways, er zijn structuren denkbaar waarin harmonie en balans aanwezig is in de huidige wereld. Maar je kunt dat soort plannen alleen globaal en na een enorme culturele evolutie, invoeren, waarschijnlijk. Zal dus nog wel even duren. Totdat iedereen een bepaald niveau van kennis bereikt door goede en relevant educatie en de stimulering van persoonlijke ontwikkeling en het kweken van empathie en cooperatie als hoofdwaarde, zal er altijd onrust zijn.
Harmonie en balans tussen verschillende leefgroepen is ook niet noodzakelijk, wat van belang is, is inkrimping van de menselijke wereldbevolking zodat samenlevingen kleiner en hechter worden en dat er binnen die samenlevingen harmonie en balans ontstaat. Bij elkaar wonen op grote hopen van compleet verschillende wezens die elkaar maar moeten accepteren omdat zij allemaal mensen zijn; werkt zowel individueel als per soort (voor het gemak heb ik het even over soorten) niet.
Iedereen heeft dat soort gevoelens, maar sommige mensen plaatsen dat in de context van 'Jesus Christus geeft mij een inzicht' en dan is het een zelf-versterkend element van destructieve religieuze fantasieën in plaats van de erkenning dat je hersenen connecties aan het maken zijn die je veld van visie en perceptie verbreden.
Je moet je niet vergissen dat mensen Christelijk, Hindu of Moslims zijn, hoofdzakelijk omdat ze grootgebracht zijn door hun respectievelijke religieuze ouders en cultuur. Niet omdat ze uit rationaliteit kiezen voor een religie over de anderen (onmogelijk, zijn allemaal even absurd en onrealistisch). Dat is dan ook de CONTEXT voor mensen om zichzelf mee te identificeren en hun ervaringen in te plaatsen.
En wat vind je dan van mensen die vrijwillig een andere religie kiezen dan degene waarmee ze zijn opgevoed? Of de mensen die na een belangrijke gebeurtenis denken dat er toch een of meerdere God(en) bestaan?
Ik snap niet wat je bedoeld. Je claim is dat onze fantasie en inbeeldingsvermogen te klein zijn om te bevatten wat we duidelijk kunnen bevatten en zelfs in een grappige web-app hebben gemaakt. Die zin is een contradictie!
Het feit dat je de formaten kan zijn betekent niet dat je de verschillen echt bevatKlik om te vergroten...