Ik heb vorig jaar een half jaar stage gelopen in China. En het was echt een geweldige ervaring, en dan vooral op persoonlijke ontwikkeling.
Het was wel een stage die geregeld werd door mijn school. Dus sommige dingen werden voor mij gedaan. Voor het visum moest ik een uitnodiging krijgen, omdat het voor een periode van 180 dagen was. En voor China krijg je alleen een visum voor zo'n lange periode als je een uitnodiging heb van een bedrijf of instelling. Dit verschilt natuurlijk per land.
Ik moest een formulier opsturen naar de instelling. Waarna zij het verwerkt hebben en een uitnodiging hebben gestuurd waarmee ik naar de ambassade in Den Haag kon. Geen problemen mee gehad. Maar visa kunnen enorm verschillen per land natuurlijk.
Het is wel een papierwinkel, maar hier moet je jezelf echt over heen zetten. Het is zon geweldige ervaring die je voor de rest van je leven mee neemt. Ik vond de ervaring zelfs zo gaaf dat ik na de zomer weer voor een half jaar terug ga. Dit keer ga ik een minor volgen op de universiteit daar. Met visum weer hetzelfde verhaal, ik stuur een formulier op en zij sturen mij een uitnodiging.
Qua regelen weet ik niet zo goed wat ik nog verder kan vertellen. Dit verschilt natuurlijk enorm per land. Tevens zijn er stage bureaus voor buitenlandse stages, die helpen je met alles en scheelt een hoop moeite. Maar dat kost wel weer geld natuurlijk.
Maar het heeft voor mij echt de ogen geopend. Ik was nog nooit buiten Europa geweest. En China is echt een groot verschil met de Europese landen. Hele andere gewoontes en cultuur. Zo kunnen ze daar niet netjes in de rij staan en dringen dus gewoon voor. En dat soort dingen, dan sta je wel raar te kijken als je dat niet gewend ben.
Het is echt geweldig om een tijd met mensen samen te leven en om te gaan die heel anders zijn opgevoed en op een heel verschillende manier leven.
Ik weet niet zo goed wat ik voor nuttige informatie kan geven, ik kan natuurlijk wel een enorm verhaal gaan schrijven maar dat is waarschijnlijk niet zo relevant voor jou.
Voor visum aanvragen kan je het beste gewoon een beetje op google zoeken. Verschilt enorm per land een meestal is het niet zon probleem. Tenzij je naar Noord-korea of een land in die trant wil.
Meestal zal je stagebedrijf je gewoon een uitnodiging moeten sturen en dan krijg je zonder problemen een visum.
Als je nog wat specifieke vragen heb wil ik ze wel beantwoorden.
Laatst bewerkt: 4 apr 2011