Het School & Opleidingen Topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Syn3rgy, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor Chinese begrippen was het een middelgrote stad, rond de 2 miljoen inwoners. Maar voor ons Nederlanders is dat natuurlijk al enorm. En het voelde ook gewoon als een grote stad aan voor mij. Veel westerse invloeden te merken. Zeg maar een stad als Shanghai en Hong Kong, alleen kleiner. De supermarkten zijn allemaal westers, Walmart, Carrefour dat soort ideeën.

    Ben ook naar Shanghai geweest een weekend, wat een geweldige stad was dat zeg. Ben er serieus over aan het nadenken om daar na me studie een master te gaan volgen of te werken. Hong Kong ben ik helaas niet geweest omdat dat niet mocht op mijn visum. Maar ik denk dat het hetzelfde idee als Shanghai is.

    Taal was in mijn stad een enorme barriere. Niemand sprak daar Engels als je naar een restaurant ging of iets dergelijks. Dus je moest maar met gebaren en aanwijzen en anders iemand bellen die wel Engels kon. Wel een leuke ervaring.
    In Shanghai spraken wel veel mensen Engels en ik had daar dus minder last van de taal. In Hong Kong spreken ze volgens mij nog meer Engels dus daar is het helemaal geen probleem.

    Onderhoud is daar goedkoper dan in Nederland. Het verschilt wel wat per stad natuurlijk. Hong Kong en Shanghai zijn duurder dan de meeste Chinese steden. Maar nog steeds goedkoper dan in Nederland. Maar dat ligt natuurlijk allemaal aan jezelf. Je kan het zo duur maken als je wilt.
    Maar als voorbeeld: Als ik het zou willen kon ik voor 1-2 euro een goede maaltijd hebben. Rijst met vis/vlees/groenten dat soort dingen. En dat was bij een soort restaurant wat je enorm veel vind in China. Het ziet er niet uit maar het eten is er heerlijk. En dan zat je ook echt goed vol. Maar je kan ook naar een duur restaurant gaan, en dan betaal je 10-20 euro voor avondeten. En dat zijn dan wel luxe restaurants. Zelf koken heb ik nauwelijks gedaan omdat buitenhuis eten net zo goed koop is, en wel een stuk makkelijker. Als je van vis houd is Azië echt geweldig. De vissen zwemmen nog rond in het aquarium als je binnen komt. Zulke verse en lekkere vis daar.

    Een 0.6l flesje Cola koste mij rond de 30-35 cent. Mijn appartement was 230 euro of iets in die richting. Maar dat was een duur appartement omdat het op afgesloten terrein zit. Voor minder kan je grotere appartementen vinden. Hoe het in Shanghai / Hong Kong is weet ik niet.

    Voor 400-500 euro in de maand kan je daar goed leven. Uitgaan is daar ook echt totaal anders dan in Nederland. Maar wel duurder omdat je daar per fles moet betalen. Ze doen niet aan glazen.

    Ze leven ook een stuk relaxter. In de middag gaan ze gewoon 2 uur liggen slapen op hun werk.

    Edit:

    Je moet wel goed tegen cultuur verschillen kunnen. Ze roggelen op straat als gekken, ook gewoon binnen restaurants. Voordringen houden ze ook van. En als blanke proberen ze je soms te naaien, omdat ze denken dat je geld heb. Dus dan rijd de taxichaffeur bijvoorbeeld een stukje om.

    En een tip voor China: Als je er heen gaat zorg er dan voor dat je geen vriendin heb in Nederland ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2011
  2. Rydan

    Rydan Active Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    18
    3x is best veel zeg, heb je geluk mee.

    Wel tof overigens dat je een minor gaat doen aan een buitenlandse universiteit.

    Afgelopen vrijdag alles geregeld voor mijn tweede poging overigens. Behalve de Letter of Recommendation, die heb ik vandaag geregeld. Had daar wat uitstel voor gekregen. Ik was naar zijn kantoor gelopen en die was leeg. Toen ik richting metro liep kwam ik hem alsnog tegen. Gelukkig, want hij gaat morgen terug richting Canada voor een week.

    Ik hoop dus dit jaar wat meer succes te hebben. Als ik toegelaten word opent dat echt veel mogelijkheden. Ook qua naar het buitenland gaan. Dit jaar kregen ze de mogelijkheid om twee weken een project te doen in Hong kong. Overigens heeft mijn huidige studie dat ook wel. Had de optie om me in te schrijven voor een 10 daags avontuur in Indonesië. Redelijk betaalbaar ook, 600 euro, maar aangezien ik dus waarschijnlijk niet doorga. Had me wel heel tof geleken, lectures daar over ontwikkelingsprojecten en ook in de praktijk aan die dingen meewerken. Zag er tof uit.

    Derde jaar hebben beide studies ook een half jaar naar het buitenland. Zou niet weten waar ik dan heen zou willen. Liefst iets compleet nieuws, al is het ook aanlokkelijk om iets te kiezen waar Engels de voertaal is (een sluit het ander uiteraard niet uit). Ben benieuwd hoe mensen hier het ervaren hebben in een wildvreemd land als China dus bijvoorbeeld waar je dus de taal niet beheerst.

    Edit: Mooi om te lezen. Kijk er echt naar uit om het zelf mee te maken over 2 a 3 jaar.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2011
  3. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Ben zelf al een keer in Hong Kong geweest. Had daar een oom zitten.
    Was toen 6/7 ofzo dus staat me niet heel goed meer bij helaas.
    Wel heeft die stad waar we zaten echt een verschrikkelijke mooie indruk achter gelaten maar helaas zijn de details me ontglipt:mad:
    Denk dat ik, mocht ik die kant opgaan, wel naar Tokio wil.
     
  4. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Tokio lijkt me ook vet, maar dat is me iets te duur.
     
  5. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja volgens mij betaal je daar ook de hoofdprijs.
    Zullen wel hoge westerse prijzen zijn.
     
  6. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Wat is dat nou weer?

    Wordt je dan de zaakwaarnemer van een voetballer? ff een talentvol jongetje opzoeken in de sloppen van Brazilië, viral youtube video'tje maken en aan een topclub proberen te verkopen? :+


    Is er dan geen Gamemarketing of Bankhangmarketing? Ik kan me ook niet concentreren. :mad:
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2011
  7. Luukiee09

    Luukiee09 Active Member

    Berichten:
    2.073
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben zelf ook in china geweest. Niet voor stage maar gewoon voor vakantie, ben zelf in shanghai en peking ( en nog wat kleine stadjes ) geweest. Leven is daar niet zo duur, blikjes drinken zijn goedkoop, taxi is goedkoop. Het openbaar vervoer ( vooral de metro ) is heel erg goed!
     
  8. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    Singapore is ook wel een aanrader moet ik zeggen. Geweldige stad. En iedereen spreekt er Engels.
     
  9. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Daar ga ik ook naartoe! :p Maar helaas is mijn begeleidster daar traaaag. Het bedrijf is super populair voor studenten en regelt normaal alles, maar ik tref het net verkeerd. :/ Andere studenten kregen al het papierwerk voor visa en waren binnen een maand weg. Ik zit nu al geruime tijd muurvast. |:-
     
  10. E-lite Victoria

    E-lite Victoria Active Member

    Berichten:
    983
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb afgelopen jaar een halfjaar in Mallorca gezeten voor stage. Top tijd gehad! Wel werd alles door mijn school geregeld aangezien iedereen op stage moet (doe hoge Hotelschool). Super ervaring en erg goed voor je persoonlijke ontwikkeling denk ik...
     
  11. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

    Berichten:
    11.607
    Leuk Bevonden:
    17.762
    Welke opleiding?
     
  12. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    IBMS aan de HU.
     
  13. Nitram

    Nitram BiA!

    Berichten:
    1.501
    Leuk Bevonden:
    0
    Vandaag confirmatie gekregen dat ik ben geaccepteerd op de Universiteit in China voor 1 semester. Enige wat ik nu nog moet doen is vliegtickets boeken en visum regelen en dan is alles al geregeld.
     
  14. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    relaxed!:b:
     
  15. Daantjuhh14

    Daantjuhh14 Guest

    Jij deed toch rechten?:eek:
     
  16. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Wederom; lezen!
     
  17. Daantjuhh14

    Daantjuhh14 Guest

    Ja. IBMS heeft met business management te maken. Dat ik de link legde met rechten is omdat je toch stageliep bij een deurwaarder?

    x
     
  18. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    'k help je wel een handje

    Maar ik kom v/d MER af ja.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  19. jackie brown JR

    jackie brown JR Active Member

    Berichten:
    789
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha, goed lezen is het halve werk.
    IBMS is toch CE maar dan compleet in het engels?
    Bij ons op de afdeling heb je allemaal van die aziaten die IMBS studeren... (doe zelf ce)

    Wij konden kiezen uit 3 keuze routes; commercieel, sport en experience en international.

    Bij international krijg je spaans als extra vak, en is het verplicht om stage te gaan lopen in het buitenland voor een half jaar.

    Heb zelf voor sport en experience gekozen, omdat het opzetten van evenementen en dergelijke mij interessant lijkt.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.012
    Leuk Bevonden:
    9.582
    Ik doe CE en kan ook 3x naar buitenland, al is het met je minor (neem ik aan) echt niet interessant en aan te raden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina