Voor Chinese begrippen was het een middelgrote stad, rond de 2 miljoen inwoners. Maar voor ons Nederlanders is dat natuurlijk al enorm. En het voelde ook gewoon als een grote stad aan voor mij. Veel westerse invloeden te merken. Zeg maar een stad als Shanghai en Hong Kong, alleen kleiner. De supermarkten zijn allemaal westers, Walmart, Carrefour dat soort ideeën.
Ben ook naar Shanghai geweest een weekend, wat een geweldige stad was dat zeg. Ben er serieus over aan het nadenken om daar na me studie een master te gaan volgen of te werken. Hong Kong ben ik helaas niet geweest omdat dat niet mocht op mijn visum. Maar ik denk dat het hetzelfde idee als Shanghai is.
Taal was in mijn stad een enorme barriere. Niemand sprak daar Engels als je naar een restaurant ging of iets dergelijks. Dus je moest maar met gebaren en aanwijzen en anders iemand bellen die wel Engels kon. Wel een leuke ervaring.
In Shanghai spraken wel veel mensen Engels en ik had daar dus minder last van de taal. In Hong Kong spreken ze volgens mij nog meer Engels dus daar is het helemaal geen probleem.
Onderhoud is daar goedkoper dan in Nederland. Het verschilt wel wat per stad natuurlijk. Hong Kong en Shanghai zijn duurder dan de meeste Chinese steden. Maar nog steeds goedkoper dan in Nederland. Maar dat ligt natuurlijk allemaal aan jezelf. Je kan het zo duur maken als je wilt.
Maar als voorbeeld: Als ik het zou willen kon ik voor 1-2 euro een goede maaltijd hebben. Rijst met vis/vlees/groenten dat soort dingen. En dat was bij een soort restaurant wat je enorm veel vind in China. Het ziet er niet uit maar het eten is er heerlijk. En dan zat je ook echt goed vol. Maar je kan ook naar een duur restaurant gaan, en dan betaal je 10-20 euro voor avondeten. En dat zijn dan wel luxe restaurants. Zelf koken heb ik nauwelijks gedaan omdat buitenhuis eten net zo goed koop is, en wel een stuk makkelijker. Als je van vis houd is Azië echt geweldig. De vissen zwemmen nog rond in het aquarium als je binnen komt. Zulke verse en lekkere vis daar.
Een 0.6l flesje Cola koste mij rond de 30-35 cent. Mijn appartement was 230 euro of iets in die richting. Maar dat was een duur appartement omdat het op afgesloten terrein zit. Voor minder kan je grotere appartementen vinden. Hoe het in Shanghai / Hong Kong is weet ik niet.
Voor 400-500 euro in de maand kan je daar goed leven. Uitgaan is daar ook echt totaal anders dan in Nederland. Maar wel duurder omdat je daar per fles moet betalen. Ze doen niet aan glazen.
Ze leven ook een stuk relaxter. In de middag gaan ze gewoon 2 uur liggen slapen op hun werk.
Edit:
Je moet wel goed tegen cultuur verschillen kunnen. Ze roggelen op straat als gekken, ook gewoon binnen restaurants. Voordringen houden ze ook van. En als blanke proberen ze je soms te naaien, omdat ze denken dat je geld heb. Dus dan rijd de taxichaffeur bijvoorbeeld een stukje om.
En een tip voor China: Als je er heen gaat zorg er dan voor dat je geen vriendin heb in Nederland
Laatst bewerkt: 4 apr 2011