Als we toch aan het discussiƫren zijn over HDR ga ik me er eens lekker mee bemoeien
HDR is een leuk trucje om je foto's minder alledaags te maken, net iets op te fleuren (zoals Henrive ook al zei)
Ik vind alleen wel dat het HDR trucje inderdaad te vaak word toe gepast en in een te overdreven vorm.
Ik probeer HDR op zijn meest natuurlijke manier toe te passen, namelijk om mijn dynamisch bereik uit te breiden maar niet om het zo overdreven te maken dat het niet klopt.
Natuurlijk heb ik ook wel mijn voorbeelden van extreem HDR (zoals de meest extreme vorm tot nu toe denk ik dat het bij mij Castle of decay of de piano in Tsjernobyl is)
Maar ik probeer meer gewoon het HDR tot een subtiele manier neer te zetten zoals de foto van mij en JP daar heb ik gewoon geprobeerd hem puur HDR te maken zodat de lichtstralen op JP niet overbelicht zijn (wat bij het oorspronkelijke shot is) en dat de achtergrond niet te ver weg valt omdat die daar een verhaal in speelt.
Algemeen over bewerking denk ik dat het een belangrijk onderdeel van fotografie is.
MAAR een foto moet niet van zijn bewerking af hangen maar van een goede basis waarmee je in de nabewerking alleen het gevoel versterkt.
Je hebt natuurlijk ook nog de extreme versie waarbij je van alles in je foto photoshopped of je haalt dingen uit verschillende shots en plakt die weer in een andere plaatjes dat gaat van mij al meer weg van fotografie en meer richting illustraties.
Je hebt ook nog de fotograaf die van te voren roept dat bewerken, in welke vorm dan ook al slecht is en niet meer om fotografie gaat.
Dat vind ik een van de grootste kwats die ik ooit heb gehoord, dat is bijna hetzelfde zeggen als dat je alleen mooie foto's kan maken met een dure camera.
Het gaat om het eindresultaat en niet om het proces van de techniek voor de toeschouwer.
Ik wil jullie niet ontmoedigen ofzo hoor HDR boys, want wat ik 1 van de belangrijkste dingen van fotografie vind is experimenteren.
Alleen vind ik dit soort bewerkingen soms net te overdreven worden, maar wat ik niks vind kan voor een ander weer prachtig zijn
Dat is mijn inbreng op deze discussie
Klik om te vergroten...