1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fotografie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Gdzr, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Precies!

2. Remco

Remco Guest

Photobucket? :)
    Ja, door middel van het aanpassingspenseel
    Mee eens. Sorry, maar de meeste HDR's hier vind ik niet erg geslaagd. Bonnie, ik vind je 'normale' foto van de schietscene beter dan de HDR. Ook bij de een na laatste foto zit er een raar lichtblauw randje om de bomen.

3. AntraXxX

AntraXxX Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    214
    Inderdaad.

Ik volg dit topic ook zo nu en dan (leuk trouwens dat hier de laatste tijd een hecht groepje ontstaan o.a met meetings etc! ;)), en foto's vind ik het mooist gewoon zo puur uit de camera.

Natuurlijk is een beetje wat spelen met licht/schaduw niet zo erg, maar je maakt een mooie foto of je maakt hem niet. En dat is jammer als daar dmv aanpassingen op de pc nog extra aan gekunstelt wordt.

4. Remco

Remco Guest

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Bewerken is net als het kijken naar de compo of het indrukken van de ontspanknop onderdeel van het maken van de foto. Ik bewerk al m'n foto, ik moet wel, want ik schiet RAW. Bewerken is iets prachtigs, maar dat HDR gaat mij in de meeste gevallen net iets te ver. Behalve bij Luuk, die heeft bij het maken van de foto al helemaal in z'n hoofd wat 'ie met de HDR wil bereiken en laten zien. Dat maakt zijn HDR-foto's zo goed, imo.

5. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Bewerken is , zoals ik het zie, in zekere mate een belangrijk onderdeel van je fotografie, of niet. Ik denk dat iedere fotograaf zijn eigen invulling eraan geeft. Dat wil zeggen, de ene maakt van een foto een dikke HDR, of schilderij, de andere bewerkt helemaal niet of minimaal.

6. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Als we toch aan het discussiƫren zijn over HDR ga ik me er eens lekker mee bemoeien :9

HDR is een leuk trucje om je foto's minder alledaags te maken, net iets op te fleuren (zoals Henrive ook al zei)
    Ik vind alleen wel dat het HDR trucje inderdaad te vaak word toe gepast en in een te overdreven vorm.

Ik probeer HDR op zijn meest natuurlijke manier toe te passen, namelijk om mijn dynamisch bereik uit te breiden maar niet om het zo overdreven te maken dat het niet klopt.
    Natuurlijk heb ik ook wel mijn voorbeelden van extreem HDR (zoals de meest extreme vorm tot nu toe denk ik dat het bij mij Castle of decay of de piano in Tsjernobyl is)
    Maar ik probeer meer gewoon het HDR tot een subtiele manier neer te zetten zoals de foto van mij en JP daar heb ik gewoon geprobeerd hem puur HDR te maken zodat de lichtstralen op JP niet overbelicht zijn (wat bij het oorspronkelijke shot is) en dat de achtergrond niet te ver weg valt omdat die daar een verhaal in speelt.

Algemeen over bewerking denk ik dat het een belangrijk onderdeel van fotografie is.
    MAAR een foto moet niet van zijn bewerking af hangen maar van een goede basis waarmee je in de nabewerking alleen het gevoel versterkt.
    Je hebt natuurlijk ook nog de extreme versie waarbij je van alles in je foto photoshopped of je haalt dingen uit verschillende shots en plakt die weer in een andere plaatjes dat gaat van mij al meer weg van fotografie en meer richting illustraties.

Je hebt ook nog de fotograaf die van te voren roept dat bewerken, in welke vorm dan ook al slecht is en niet meer om fotografie gaat.
    Dat vind ik een van de grootste kwats die ik ooit heb gehoord, dat is bijna hetzelfde zeggen als dat je alleen mooie foto's kan maken met een dure camera.
    Het gaat om het eindresultaat en niet om het proces van de techniek voor de toeschouwer.

Ik wil jullie niet ontmoedigen ofzo hoor HDR boys, want wat ik 1 van de belangrijkste dingen van fotografie vind is experimenteren.
    Alleen vind ik dit soort bewerkingen soms net te overdreven worden, maar wat ik niks vind kan voor een ander weer prachtig zijn ;)

Dat is mijn inbreng op deze discussie :)

7. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Aight, Amen!

1 dingetje wel, ik vind zelf als iemand van tevoren roept dat hij dit en dat gaat bewerken, dat dat ook gewoon een manier van fotograferen is. Het is meer wat je leuk vind.
    Uiteraard vind ik het zelf ook kwats, haha. Een paar petsen tegen die hoofdjes verkopen , haha.

Maargoed, op het moment werk ik persoonlijk puur aan mijn eigen fotografietechniek. Ik wil dat eerst verbeteren, en dan pas kijken naar allerlei trucjes en foefjes.

Peace

8. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ach HDR fanboy of niet, ik probeer er nog wat mee. Ik vind het vaak toch wel wat hebben. Maar dan ook weer niet te extreem.
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.

De eerste zag er in lightroom iets beter uit, dacht ik.

Laatst bewerkt: 30 apr 2011
  9. Scarlett

Scarlett Active Member

Leuk Bevonden:
    3.592
    Die eerste vind ik wel 't leukste, best 3D ook, alleen wel beetje jammer van dat onderste stukje mja.

10. Jeffer

Jeffer Pearl Jam

Leuk Bevonden:
    0
    3.

Van al die HDR foto's die ik hier de afgelopen dagen heb gezien vind ik deze toch wel de leukste, is echt net een screenshot van een nieuwe game of film.

11. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar je moet dat t-shirt van Luuk wel even photoshoppen. Dat hij gewoon helemaal zwart is ;)

12. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Wat een moddervette locatie is dat geweest zeg!

13. JeePee

JeePee Guest

Was gisteren bij een maat thuis voordat we de stad in gingen. Moest even een nieuw nummertje op zetten en zag toen dat 'ie een door mij gemaakte foto van een Fiesta S2000 als wallpaper had. Wist niet eens dat hij mijn foto's had. Vond ik wel tof :) (staat nogal in contrast met Luuk's Castle of Decay natuurlijk, maar je moet ergens beginnen :+)

@ Peter,
    Was echt een prachtige locatie. Zelfs zonder camera de moeite waard. Maar heb je hem nou al besteld dan? Straks ga je weer twijfelen en ligt dat SD kaartje helemaal te verstoffen :+

14. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    @JeePee:
    Nog niet, maar ik haal hem maandag bij de Media Markt denk ik. Net zo duur als op internet. En dan over een maandje haal ik de 55-200 van Nikon :)

15. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Boeiend, is toch nog steeds erg leuk :D

Ben benieuwd naar je eerste foto's :)

16. Luukiee09

Luukiee09 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Net even de tuin in geweest, moest even experimenteren met macro etc. Resultaat ( gewoon een simpel fototje hoor :+ )

17. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Vind dit geen makro. Je ziet nog te veel van de omgeving.
    Hier een overdreven voorbeeld wat de meeste hobbyisten nooit zal lukken:

Dat is makro.

18. JeePee

JeePee Guest

what the fack is dat voor beest 8)

19. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Volgens mij een vlinder of een mot. Heb plaatje ff snel op google gezocht :p

20. Daantjuhh14

Daantjuhh14 Guest

Wauw, dat is wel heel tof zeg! Hoe maak je dat, want je komt toch nooit zo dicht bij zo'n beest ( Qua afstand voordat ie wegvliegt, je kunt wel inzoomen)
    nais

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina