Mensen zijn van nature barbaars. Dat hebben ze de afgelopen 3000 jaar wel bewezen. Ik acht de kans dan ook erg klein dat we in de komende decennia, eeuwen of zelfs milennia een samenleving ontwikkelen waar de mensen aan het utopische beeld voldoen dat jij van ze hebt.
Niets is overigens gratis. Zolang er moeite voor iets gedaan moet worden zal je er een prijs voor betalen, die prijs is moeite. In onze huidige samenleving worden die moeiten 'uitbesteed' waarvoor wij enkele van onze vrijheden opgeven. Vergelijk het met de wetteloze situatie die in de VS heerste tijdens het Wilde Westen. Men was daar 24/7 bezig om hun kapitaal (stuk land, ranch, etc.) te beschermen tegen de wijdverspreide criminaliteit die toen heerste. In onze samenleving is er misschien de noodzaak van een 40-urige werkweek maar in een totaal vrije samenleving is er ook de noodzaak om te overleven. En neem maar van me aan dat je met de huidige menselijke mentaliteit daar wat langer mee bezig bent dan 40 uur per week ..
Wij besteden een deel van die moeite (in dit geval veiligheid) uit aan de overheid waarvoor we een deel van de vrijheid opgeven. Dan is het dus de vraag of je het verlies aan vrijheid vindt opwegen tegen het verlies aan moeite. En anders zijn er genoeg landen (Somalië, Congo, Afghanistan) die zodanig wetteloos zijn dat ze bij benadering prima voldoen aan een totaal vrije staat. Ik zie alleen geen grote migratiestromen op gang komen richting die plaatsen.
Laatst bewerkt: 30 apr 2011