Aanzetten van spiermassa bestaat voor 80% uit voeding + rust en voor maar 20% uit de training.
5x5 werkt prima, 3x12 werkt prima, 4x8 werkt prima. Afwisselen in oefeningen,aantal herhalingen (en daarbij het gewicht dat gebruikt wordt) is het allerbelangrijkste. Ga dus niet een jaar lang 5x5 gebruiken maar wissel dit om de paar maanden af. Laat je spieren schrikken, geef ze geen kans om te ''wennen''. 5-6x per week trainen is echt niet nodig, ZWAAR trainen is wel nodig. Het klinkt waarschijnlijk gestoord maar ik begon pas echt een verschil te zien in de spiegel toen ik begon elke training tot het naadje te gaan. Af en toe heb ik dan ook boven het toilet gehangen na een zware been- of rugtraining.
Allerbelangrijkste oefeningen: squat en deadlift. Zoek in je sportschool de man met de bruutste benen en rug, ik garandeer je dat die man ook de bruutste armen,schouder en borstpartij heeft.
Pushups en situps zijn handig om een zware training af te sluiten en NET dat laatste beetje kracht uit een spiergroep te trekken. Dagelijks situps/pushups doen is WAARDELOOS, zonde van je energie. Tuurlijk, je gaat bloed in de belaste spiergroepen pompen en hierdoor lijkt de spier groter en denk je dat je de spier laat groeien. Dagelijks dezelfde spiergroep stimuleren dmv situps/pushups zorgt er enkel voor dat je spieren nooit volledig de kans krijgen om te herstellen.
Ik heb in de afgelopen 3 jaar misschien 2x specifiek mijn buikspieren getraind. Squaten en deadliften geven je buikspieren pas echt op hun flikker.
Wees consequent in eten, trainen EN rust. Train 3-4x per week KEIHARD en pak de rest van de week je broodnodige rust.
Wees consequent,consequent,consequent en consequent! Stop niet om de maand met trainen omdat je geen resultaat ziet. Neem niet genoeg met een pakje Liga of Sultanas omdat je moeder geen boodschappen heeft gedaan, ga zelf naar de supermarkt en haal echt voedsel: brood,vlees,vis,zuivel.
Alles wat uit de fabriek komt eet ik niet, ik eet lekker roomboter op mijn broodjes in plaats van die gore ''cholesterolverlagende margarine'' en ik zie er beter uit dan de mensen uit de Becel reclamespotjes, en zelfs die acteurs zien er beter uit dan de mensen die het spul daadwerkelijk kopen. Ga vooral geen liters melk per dag drinken of belachelijke voedingsschema's aanhouden met 4000-5000kcal per dag, je gaat eruit zien als een vadsige pad en mocht je ooit je vetpercentage op een normaal niveau willen krijgen waarbij daadwerkelijk wat spierdefinitie te zien valt dan ga je tijdens dat proces alsnog zuurverdiende spiermassa kwijtraken naast die berg vet.
Ik ben ook nog maar een amateur en wil niet de indruk geven dat ik mijzelf beter voel dan anderen. Bovenstaande tips zijn gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring en wetenschappelijk onderbouwde artikelen die ik dagelijks doorlees op diverse bodybuilding georiënteerde media (forums, blogs etc.).
Laatst bewerkt: 23 jun 2011