Vooropgesteld: de kern van de discussie kan worden teruggevoerd tot een ordinaire strijd om macht binnen de beursgenoteerde voetbalclub Ajax.
Cruijff wil de macht grijpen bij Ajax en wil dat doen door mensen die zijn visie steunen te plaatsen op cruciale posities. Enigzins gechargeerd kun je stellen dat het gaat om marionetten van Cruijff. Zo simpel is het. Hij wil echter niet zelf een dergelijke functie bekleden, omdat hij in Barcelona woont. Dat is iets wat mij wél stoort. Als je betrokken bent, moet je ook betrokken zijn! Dat doe je niet door op 1500km afstand met de spreekwoordelijke scepter te zwaaien. Tuurlijk bij Barça kreeg Johan ook (lees: wel) carte blanche, maar dat is ook een stuk makkelijker te orkestreren als je in de buurt woont.
Ik vind het ook weer begrijpelijk dat de overige RVC-leden nu deze weg hebben gekozen. Er was een impasse ontstaan die niet op de normale manier doorbroken kon worden, precies om de redenen die Nerazurri noemt. Dan vind ik het niet gek dat ze het proberen via een andere, minder elegante, weg.
Overigens geven de overige RVC-leden zondagochtend om 10.30 een verklaring over hun acties en de aanstelling van Van Gaal, aldus de Telegraaf.
Laatst bewerkt: 18 nov 2011