De overeenkomst is het hersengebied dat wordt beïnvloed, of de neurotransmitter die invloed uitoefent op de synaptische verbindingen tussen neuronen. Omdat hersenen tussen mensen onderling grotendeels gelijk zijn, is het logisch dat stimulatie van dezelfde hersengebieden tot dezelfde ervaringen leidt, en dat geldt ook voor bijvoorbeeld drugs, die uiteraard de chemische werking van het brein beïnvloeden (neurotransmitters).
Ik weet van experimenten waarbij (volgens mij d.m.v. van TMS (transcranial magnetic stimulation), zoek het maar even op) de temporale kwabben worden gestimuleerd, en waarbij men dus kunstmatig out of body ervaringen kan opwekken. Ik vermoed dat je zelf ook toegang hebt tot wetenschappelijke publicaties, dus dan kan je ze ook mooi even zelf opzoeken. De precieze details ontgaan me namelijk even (namen van onderzoekers, de precieze onderzoeksvragen, methodologie, enzovoorts), maar ik weet dit zeker.
Mocht je nog meer vragen hebben: be my guest. Ik zal nog even een artikel proberen op te vissen voor je.
Zoek op out of body experience en TMS en je vindt ongetwijfeld genoeg. Op alleen out of body experience zou je trouwens ook al voldoende moeten vinden.
Kwam dit trouwens ook tegen op Wiki:
Dit is te vinden op de pagina over NDE's (near death experiences). Logisch, want dit heeft veel overeenkomsten met wat jij beschrijft. Ook het hebben van een ervaring van een ontmoeting met bepaalde wezens is een wijdverspreid fenomeen, en dus blijkbaar ook cultureel bepaald. Dus: afhankelijk van je verwachting of interpretatie achteraf, is het dus verklaarbaar dat mensen met dezelfde culturele achtergrond of verwachting, dezelfde zaken zien of ervaren.
DMT is overigens ook weer gecorreleerd met NDE's.
Laatst bewerkt: 27 dec 2011