1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] Bestaat er Buitenaards leven? [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 6 jul 2011.

1. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Doet me denken aan het Orakel van Delphi..

Verder was er al leven voor de mensheid die de aarde regeerde , alleen dat leven woonde op Atlantis nadat het de Archonen had verslagen.

2. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    1. Ook als ze dommer zijn dan wij wil ik het graag weten en kunnen we er een heleboel van leren.

2. Misschien hebben zij ook wel een Theo Maassen die ze dit wijsmaakt.

Dat zijn gewoon bepaalde hersengebieden die abnormaal worden geactiveerd/geïnhibeerd. Zo zijn er ook voldoende voorbeelden van experimenten waarbij men proefpersonen het gevoel geeft uit hun lichaam te treden of buitengewone ervaringen te hebben.

Juist volkomen logisch dus eigenlijk, dat deze 'visoenen' overeen komen.

Laatst bewerkt: 26 dec 2011
  3. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Idd, werking van meeste drugs is wetenschappelijk verklaard en weinig mysterieus aan.

4. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Wat is dan het verband tussen wat jij zegt en de logica van het overeenkomen tussen die visioenen? Dat bepaalde ervaringen middels experimenten kunnen worden opgewekt, maakt niet per se logisch dat die ervaringen zulke specifieke overeenkomsten vertonen.

Ik ben wel benieuwd naar de experimenten waar jij op doelt en hoe deze ervaringen in proefpersonen worden teweeggebracht. Maar ik heb het dus over het feit dat mensen die bijvoorbeeld N,N-Dimethyltryptamine (dmt) gebruiken (eeuwen terug in het Amazonegebied, maar ook nu in het westen) vergelijkbare mythologische en symbolische visioenen zien; vergelijkbare 'entiteiten' ontmoeten.

Over de psychofarmacologische werking is vaak wetenschappelijk wel iets te zeggen ja, maar ik denk niet dat iemand daarmee de gehele psychedelische of entheogene belevenis kan verklaren. Of vergis ik me daarin? Hoe de specifieke effecten van dmt en ook bijvoorbeeld lsd worden veroorzaakt, is sowieso niet helemaal duidelijk, laat staan de overeenkomsten waar ik op doel.

Ik heb het immers niet alleen over overeenkomende effecten zoals verhoogde creativiteit, of veranderde zintuiglijke beleving. Ik heb het over het waarnemen van entiteiten met hetzelfde uiterlijk, zoals de machine-elfjes die mensen zien onder invloed van dmt. Dit is volgens mij niet te verklaren met een simpele uitleg van wat de stof doet in iemands hoofd.

5. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    De overeenkomst is het hersengebied dat wordt beïnvloed, of de neurotransmitter die invloed uitoefent op de synaptische verbindingen tussen neuronen. Omdat hersenen tussen mensen onderling grotendeels gelijk zijn, is het logisch dat stimulatie van dezelfde hersengebieden tot dezelfde ervaringen leidt, en dat geldt ook voor bijvoorbeeld drugs, die uiteraard de chemische werking van het brein beïnvloeden (neurotransmitters).

Ik weet van experimenten waarbij (volgens mij d.m.v. van TMS (transcranial magnetic stimulation), zoek het maar even op) de temporale kwabben worden gestimuleerd, en waarbij men dus kunstmatig out of body ervaringen kan opwekken. Ik vermoed dat je zelf ook toegang hebt tot wetenschappelijke publicaties, dus dan kan je ze ook mooi even zelf opzoeken. De precieze details ontgaan me namelijk even (namen van onderzoekers, de precieze onderzoeksvragen, methodologie, enzovoorts), maar ik weet dit zeker.

Mocht je nog meer vragen hebben: be my guest. Ik zal nog even een artikel proberen op te vissen voor je.

Zoek op out of body experience en TMS en je vindt ongetwijfeld genoeg. Op alleen out of body experience zou je trouwens ook al voldoende moeten vinden.

Kwam dit trouwens ook tegen op Wiki:

Dit is te vinden op de pagina over NDE's (near death experiences). Logisch, want dit heeft veel overeenkomsten met wat jij beschrijft. Ook het hebben van een ervaring van een ontmoeting met bepaalde wezens is een wijdverspreid fenomeen, en dus blijkbaar ook cultureel bepaald. Dus: afhankelijk van je verwachting of interpretatie achteraf, is het dus verklaarbaar dat mensen met dezelfde culturele achtergrond of verwachting, dezelfde zaken zien of ervaren.

DMT is overigens ook weer gecorreleerd met NDE's.

Laatst bewerkt: 27 dec 2011
  6. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Bedankt voor de referenties. Maar daarin vind ik geen verklaring voor de inhoudelijke overeenkomsten tussen visioenen die 'primitieve' stammen eeuwen geleden hadden, en die ik nu heb. Ik zoek de verklaring daarvoor zelf in het collectieve onbewuste, maar ben me nog aan het verdiepen in wat ik me daarbij precies voor moet stellen.

7. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Volgens mij is het laatste wat ik aanhaal een vrij logische verklaring voor de overeenkomstigheid tussen eeuwenoude ervaringen en jouw ervaring. Hun hersens werkten hetzelfde als onze hersens nu, drugs hadden dezelfde uitwerking, en daarnaast is het goed mogelijk dat hun culturele gelijkenis destijds hun gelijke ervaring verklaart, en jouw gelijke ervaring te verklaren is door kennis van hún ervaringen voor of achteraf.

Van een collectief onbewuste kun je (voor zover we weten natuurlijk, niets wijst op iets anders) alleen in abstrace zin spreken, daar we allemaal dezelfde onbewuste ervaringen hebben. Maar daar zit verder geen metafysische conclusie aan verbonden als je het mij vraagt. We zitten simpelweg allemaal hetzelfde in elkaar, en deze drugs hebben blijkbaar eenzelfde uitwerking.

8. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    De correlatie tussen (niet endogene) dmt en nde's is volgens mij speculatief (theorie van Strassman), al is volgens mij tijdens dromen en nde's wel sprake van het vrijkomen van (endogene) dmt.

Je hebt gelijk dat het mogelijk iets verklaart over die overeenkomstigheid, maar het is imo toch een beetje een kip of ei verhaal... Daarbij zijn de verschillen tussen zij toen en ik nu zo groot, dat ik het opmerkelijk vind dat die overeenkomsten er zo sterk zijn. Die waren er namelijk al voordat ik me verdiepte in hun ervaringen, en voor ik bewust bezig was met mijn eigen ervaringen. Maar goed.

9. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Kun je iets specifieker zijn over je ervaringen? :) En in hoeverre ben je bekend met mogelijke andere ervaringen na het nemen van dat spul?

Dat van DMT stelde ik iets te feitelijk inderdaad. Heb daar weleens wat over gelezen maar niet heel erg in verdiept.

Kwam dit trouwens nog tegen:

Spirituality Spot Found in Brain

Dit neigt al meer naar wat jij beschrijft. Ik ben er ook vrij zeker van dat dit ook geldt voor het hebben van visioenen en andere spirituele ervaringen. Het is me ook ooit eens verteld tijdens een college, of ik heb het ooit ergens gelezen, maar ik weet in ieder geval dat -zoals ik eerder al zei- een bepaald gebied in het brein, of een chemische invloed op een bepaalde plek in het brein, zorgt voor deze ervaring. En hoewel het subjectief gezien enorme indruk kan maken, is het toch echt 'maar' gewoon een activatie of inhibitie in het brein :) En omdat de werking voor iedereen hetzelfde is krijg je logischerwijs dezelfde ervaring. Ook al is dit honderden jaren na elkaar, of totaal ongerelateerd in cultureel opzicht (dit is bijvoorbeeld ook zo voor het ervaren van een warme entiteit bij NDE's).

Maar, ook indien ervaringen verschillen is dit mogelijk te verklaren. Dan kom je weer op het culturele aspect terecht. Stel dat er een neuraal correlaat is voor een persoonlijk beeld van de messias (in Westerse culturen is dat bijvoorbeeld Jezus, in het Midden-Oosten is dat Mohamed). Hoewel het beeld anders is, lijkt het logisch dat dit beeld zich in hetzelfde deel van het brein bevindt (ik weet dat er neuronen zijn die door specifieke gezichten worden geactiveerd, zo is er bijvoorbeeld een 'Jennifer Anniston cel' :D, dus dit is goed voorstelbaar). Als een drug of stimulatie er dan voor zorgt dat je ervaart dat je in contact komt met die messias, dan is het logisch dat deze ervaring voor de verschillende culturen verschilt (men ervaart Jezus in het Westen, en Mohamed in het M-O).

Het is een vrij vreemd voorbeeld/analogie, maar ik denk wel dat ik mijn theorie er iets mee verduidelijk.

Misschien een leuk onderwerp voor m'n bachelorthese :D

10. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Met dmt heb ik niet heel veel ervaringen, een paar keer dat ik niet 'doorbrak' en twee keer bereikte ik wel een breakthrough. Dan verdamp ik de dmt kristallen en inhaleer die. Als eerst daalt er dan een soort tron- of matrixachtige omgeving naar beneden, die zich als een doorzichtige laag over de muren en vloer vestigt. Toen ik dit werk van Grey zag, herkende ik daarin heel erg die eerste fase van mijn dmt ervaringen (dus dan doel ik op die lijnen):

Vervolgens belandt mijn ziel of geest of hoe je het wilt noemen, in een extreem kleurrijke plek. In die plek ga ik op, en er spelen zich dan heel erg kleurrijke taferelen af. Tevens zie ik figuren die op mij een extreem wijze indruk maken, die lijken op de mensachtigen die je tegenkomt op tabletten uit het Oude Egypte (maar dan in andere kleuren):

Deze figuren hebben niet echt op mijn aanwezigheid gereageerd, maar zijn zich wel bewust van mijn aanwezigheid. Het is alsof ze wel vaker van zulke gasten hebben.

Onder invloed van lsd en paddo's kunnen vergelijkbare staten worden bereikt. De ego-oplossing speelt hierbij een grote rol. Wat me weer brengt bij Jung, volgens wiens werk het laten opgaan van het ego in het zelf, min of meer neerkwam op de individuatie.

Tijdens mijn laatste lsd ervaring liet ik opnieuw mijn stoffelijke lichaam achter, en ging ik op in de cev's (closed eye visuals). Die bestonden uit een soort samenspel van bollen, wat hier wel wat op lijkt (alleen minder kleurrijk, en het werd opgemaakt uit enkel bollen):

En als ik dan op dichtbij een bepaalde bol kwam, bleek die weer uit vele andere bollen te bestaan en zo figuren te maken. Dit ging oneindig door. Hierin tekenden zich opnieuw door het Oude Egypte geïnspireerde beelden af, die qua vorm wel leken op die stenen tabletten waarop hiëroglyfen staan; dus met een soort reliëf.

Eerder heb ik - zowel met open als gesloten ogen - veel patronen gezien die ik ook ken van de indigene Amerikaanse stammen. Als ik mensen spreek, en reports lees, kom ik regelmatig vergelijkbare zaken tegen. Maar ik heb - met dmt - ook meegemaakt dat iemand fotorealistische beelden zag, die overeenkwamen met een nde die hij jaren eerder had gehad.

Hoe ik er nu tegenaan kijk, is dat die middelen (waarvan de neuro- en psychofarmacologische werkingen trouwens heel veel overeenkomsten tonen) de weg naar mijn (onder)bewustzijn openen. Ik denk dat zulke staten ook middels meditatie en lucide dromen te bereiken zijn. Maar ik heb heel sterk het idee dat dat (onder)bewustzijn vele vreemde invloeden bevat, waarvan de aanwezigheid niet wetenschappelijk te verklaren is (overeenkomend met het collectief onderbewustzijn van Jung).

Maar ik ben ook wel geïntrigeerd door hoe Terence McKenna dacht over zijn ervaringen in de dmt realiteit. Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar als ik bijvoorbeeld iets als het volgend hoor, dan vind ik het wel een plausibele theorie:

[yt]Nh7Uv556xZQ[/yt]

Ik denk namelijk dat de mens een heel erg beperkt beeld heeft van wat leven is en wat leven kan zijn. Alien life forms en alien intelligence kunnen zich op veel meer manieren manifesteren dan enkel dat ET-achtige figuren in vliegende schotels...

11. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
  12. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    En staaf je deze ideeën nog op andere dingen dan je uiterst subjectieve ervaring? Want behalve je ervaring is er niets dat er op wijst dat er ook daadwerkelijk iets is als een dergelijk collectief onderbewustzijn, of vreemde invloeden van het onderbewustzijn (wat je daar ook mee bedoelt, ik vind het nogal abstract klinken eerlijk gezegd).

Het klinkt mij vooral in de oren als een typisch spirituele, of inzichtelijke ervaring, die uitstekend verklaarbaar is met de werking van de hersenen. Ik ga proberen wat informatie te verzamelen over het opwekken van dergelijke ervaringen en kom er dan nog eens op terug.

Overigens, zelfs als er weinig bekend is wil dat natuurlijk niet zeggen dat het niet wetenschappelijk te verklaren is. We kunnen het simpelweg nog niet weten...

Daar kan ik me wel in vinden. Logisch overigens, want we moeten het doen met de zintuigelijke perceptie die we hebben. Die is functioneel voor de wereld waarin we leven, en is voldoende om te overleven, maar wellicht is er nog veel meer wat buiten onze perceptie omgaat, en waar we met de huidige stand van zaken (of wellicht nooit) niets over te weten kunnen komen.

Laatst bewerkt: 28 dec 2011
  13. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Mijn geloof in het bestaan van het collectief onderbewustzijn (en ook het kosmisch bewustzijn) baseer ik vooral op mijn belevenissen (en die van anderen) ja. Voor hoever ik me heb verdiept in Jung, spreken zijn gedachten me erg aan. Ik ben me er wel van bewust dat een groot deel van zijn opvattingen erg hypothetisch zijn, maar daar kan ik mee leven.

Met 'vreemde invloeden' doelde ik op invloeden op of onderdelen van iemands psyche die niet te herleiden zijn naar het leven van dat specifiek individu. En inderdaad dat daarvoor op dit moment - bij mijn weten - geen wetenschappelijke verklaring is vastgesteld.

14. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Dit is ook ongeveer wat ik er over heb moeten leren:

Als het goed is ga ik komend semester ook een keuzevak psychofarmacologie volgen. Wellicht dat ik je dan meer kan vertellen :)

Maar ga er maar vanuit dat je ervaringen puur biologisch en chemisch te verklaren zijn ;) Ondanks je ongetwijfeld zeer indrukwekkende ervaringen.

15. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Dat is wel een interessant citaat. Ben me zelf ook een beetje in psychofarmacologie aan het verdiepen. Studeer je iets in die hoek?

16. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Yup, neuropsychologie. Hoe gedrag en cognitie verklaard kunnen worden door de werking van het brein dus :)

17. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    site waar ik vroeger altijd veel info vandaan haalde:

http://www.erowid.org/

18. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Grappig, dat gaat hier allemaal heel erg op in inderdaad. Erg interessant.

Thanks, dat is inderdaad het Mekka voor geïnteresseerden jah :)

19. PineaPPle JOE

PineaPPle JOE Registered Abuser

Leuk Bevonden:
    74
    Laatst bewerkt: 9 feb 2012
  20. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Er is tijdens de opnames van Nederland van Boven van de VPRO een UFO gefilmd:

[yt]pnDJPDz9oPU[/yt]

Zeggen jullie het maar. Een vogel? Een publiciteitsstuntje?

Deel Deze Pagina