Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Haha, ja ik twijfel ook wel. Ik haat krassen opzich best hard, ik wil dat mijn gear gewoon in goede staat is. Maar dit scheelt toch wel erg veel. Misschien ga ik binnenkort langs om hem te checken. Als er niets van kwaliteitsverlies is, dan neem ik hem misschien toch maar.

2. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ah nice hoor, je/jullie hebben er oog voor. Ik moet ook maar eens een fatsoenlijke website gaan bouwen..

Zo'n lens gaat wel superlang mee, wat boeit die 600-700 euro dan als je de rest van je leven een kutgevoel hebt als je naar die krassen kijkt?

3. JeePee

JeePee Guest

Hmmm, ze zitten niet in het midden... als je geluk hebt zitten ze naast de foto! (lens is rond, foto recht, dus het stuk glas boven/naast/onder de foto wordt niet gebruikt...
    Ding testen, je vinger op de kras houden en kijken of je hem in beeld ziet :+ Als ze naast de foto zitten zou ik 't gewoon doen.

4. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben de verkoper aan het mailen, het zijn geen glas-krassen, maar coating-krassen. En is dus niet zichtbaar in de foto volgens de verkoper.

Toevallig gaat er zondag toch iemand richting schiphol, dus ik probeer een afspraak te maken voor komende zondag. Als hij met het testen bevalt, is hij van mij :)

@Tom, voor die 6 a 700 euro koop je wel weer een goede lens. En is het verschil in beeldkwaliteit tussen een nieuwe 85L en eentje met lichte krasjes 700 euro waard? Voor mij iig niet. Waarschijnlijk zie je er dus helemaal niets van.

@ Jeepee, Ze zitten wel aan de zijkant idd. Maar volgensmij gebruikt een fullframe lens zo'n beetje heel het glas. Of zit ik er nu naast?

Laatst bewerkt: 11 mei 2012
  5. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Mm. Tja, jouw keuze.

Portretjes van mij pa:

Vinden jullie bij foto 1 zijn blik storend? Of juist mooi?
    Die is trouwens voor een artikel in een vakblad (sector waar mij pa werkzaam in is) gebruikt.

Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2012
  6. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik vind zijn blik totaal niet storend. De grote hoeveelheid kozijnen en details in de bakstenen muur links op foto 2 wel. Het leidt mij enorm af van het portet. Mijn ogen schieten steeds naar die hoek.

7. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Ik vind z'n blik niet storend, vind het alleen wel (beide) vrij afstandelijke portretten. De wat koele, grauwe kleuren dragen daar ook aan bij. Maar goed dat is op zich prima voor het doel waarschijnlijk.

8. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Aah, daar kom je op een punt. Hoe maak ik een portret wat minder afstandelijk? Meer emotie, minder gespannen? Ben benieuwd :)

9. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
  10. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Een makkelijke manier is om iemand in de camera te laten kijken. Dan heb je als kijker sneller het gevoel van contact. Het lijkt er nu ook een beetje op alsof je hebt gezegd "okee, kijk maar uit het raam en doe iets met je handen", waardoor het een beetje geforceerd over komt. Hoe je dat oplost tijdens het fotograferen verschilt per persoon. Ik voer zelf meestal gewoon gesprekken tussen het fotograferen door, maak wat grapjes, en blijf ondertussen gewoon doorklikken. Maar goed, een ander gaat juist zitten en doet enorm kalm waardoor je op je gemak voelt. Hangt een beetje van je karakter af. Ik probeer zelf ook altijd voor het fotograferen op lichaamshoudingen e.d. te letten die tijdens het fotograferen van pas kunnen komen. Als iemand dan vraagt hoe hij/zij moet staan kun je daaraan terug refereren, en zal het natuurlijker overkomen.

Ik zou 'm ook in de nabewerking iets frisser maken.

/edit: al is het natuurlijk ook lastiger om een portret van je vader te maken. Althans, dat zou voor mij wel gelden. Je moet dan toch als fotograaf kijken en niet als zoon zeg maar, en dat kan lastig zijn.

11. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Thanks, hier heb ik wat aan. Je methode van een intiemer/minder afstandelijk portret maken herken ik wel, ik praat meestal ook veel tussendoor.

Frisser maken, kan je dat even toelichten?

Het was inderdaad lastig, ik had weinig gegeten, mijn vader had net een flinke autoreis achter de rug, en het was voor beiden een drukke werkdag geweest. Het als fotograaf kijken lukte me wel aardig, ook al praatte ik nog gewoon tegen hem als zoon.

12. Miem

Miem Up The Boro

Leuk Bevonden:
    3
    Echt shit! ik dacht ik ga later met Tom spreken als de sfeer wat losser is, was je net weg echt stom van me :'-( Ik hoop dat je het leuk vond ;)

13. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Sorry man! Het was voor mij ook allemaal even wennen + opletten. Was echt een topfeestje :D

14. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Toffe kiekjes van afgelopen zaterdag:

Remmie, don't worry, trouwfoto's volgen snel!

15. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Ander vraagje (Niet bitchen Tom :+ :D)

Is het mogelijk om met behulp van triggers mijn crappy Metz als invul flitser te gebruiken?
    Of moet je daar echt specifiek een Canon flitser voor gebruiken?

Wil de Metz 1 tot 2 stops naar beneden schroeven om te kijken of deze als invulflitser zijn werk kan doen :)

16. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Kan je hem niet als slave instellen en jouw body als master laten fungeren?

17. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Ik kan helemaal niets instellen op die Metz, moet dus echt met triggers gaan werken wil ik hem van mijn body af kunnen gebruiken.

Vraag is nu even, welke triggers.
    De meeste kunnen tot 1/200 of 250 syncen. Die houd in dat ik op ongeveer F8 tot F11 ga schieten buiten. Dat gaat nog prima denk ik.

Enige waar ik mee zit is de vraag of en hoe de metz dan ingesteld wordt op de Canon --> externe besturing flitser, ettl werkt niet dus ik moet in M schieten. Daarnaast moet de Metz een paar stops naar beneden in kracht om als invul licht te kunnen gebruiken.

Dat is wat ik tot nu toe heb gelezen :)

18. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Jammer. Dat is dus een groot nadeel van sommige 'B'-merk flitsers blijkt dus helaas :mad:

19. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    De sync snelheid is afhankelijk van je camera niet van de triggers ;)

20. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Ah, oke. Dat is natuurlijk weer niet op te zoeken :)
    Heb de Cactus V5 zojuist besteld, op aanraden van Tom vanmiddag :+

Deel Deze Pagina