Ik vind het eerlijk gezegd een tamelijk oppervlakkige zienswijze. De VS zijn niet het enige land met een liberale houding t.a.v. wapens. In andere landen waar het ook relatief makkelijk is om wapens te krijgen, vallen niet uitzonderlijk veel slachtoffers door vuurwapens (zoals in de VS wel het geval is, weet niet of dat ook opgaat voor drama's zoals dat in Denver, maar als ik afga op wat de media vertellen lijkt dat wel het geval).
Dat strengere wapenwetgeving alles oplost is dus en voorbarige uitspraak. Temeer gezien het gegeven dat zulke voorvallen ook plaatshebben in landen met strenge wapenwetgeving. Als iemand echt zo'n idee in zijn hoofd haalt, zal hij heus een mogelijkheid vinden aan een vuurwapen te geraken.
Maar voor de oorzaak hiervan moeten we volgens mij dus naar iets anders kijken. Ik geloof wel dat bepaalde videogames, films en muziek onderdeel zijn van een zekere agressie die in de (westerse) samenleving bestaat - wellicht in de VS meer dan elders. Als ik kinderen buiten oorlogje zie spelen, dan verontrust mij dat. Mensen houden van agressie. Het zijn niet de games die leiden tot moorden, maar het gevaar op zulke buitensporigheid schuilt in die menselijke karaktertrek, in combinatie met bijvoorbeeld psychische en sociale factoren.
De vraag is hoe hier dan wel mee omgegaan moet worden. Ik denk dat er grote veranderingen nodig zijn om de mens te evolueren van een egocentrisch wezen dat nauwelijks autonoom is en het best gedijt door op te gaan in de massa, naar autonome wezens die inzien wat het algemeen belang is. Opvoeding, onderwijs en manier van geregeerd worden zijn denk ik de eerste dingen om aan te pakken. Maar mijn antwoord dwaalt redelijk af van de oorspronkelijke kwestie, hoewel ik vermoed dat zonder zulke ingrijpende aanpassingen deze gebeurtenissen blijven bestaan.
Laatst bewerkt: 21 jul 2012