Volgens mij was het cumulatief als ik het goed heb onthouden .. maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Dus dat zou betekenen dat een niet zwaarder dan ander hoeft te wegen maar wel aan allen voldaan moet worden (als het goed is zijn het 3 vereisten). Dus de kans dat aan het -ernstige feit vereiste- voldaan is, is op het eerste gezicht groot.. echter of deze jeugdigen als volwassenen kunnen worden gezien is dus nog maar de vraag. Dat zou uit onderzoek moeten blijken.
EDIT: het wás cumulatief maar tegenwoordig is het alternatief als ik het nu zo opzoek... Maargoed zover ik weet bekijkt de rechter de zaak in 't algemeen en zal niet een persoon van 16 die nog in zijn hoofd 12 is als volwassene berechten. De adviescommissie strafrecht adviseerde dit jaar (in pre advies) echter opnieuw cumulatieve gronden.
EDIT 2: Nog even verder gezocht voor je vraag. Bij de Facebook moord:
"Kijkend naar de ernst en de omstandigheden waaronder de moord werd gepleegd vinden wij het zwaar genoeg voor een veroordeeling volgens het volwassenstrafrecht", laat het OM in een reactie weten.
"De rechtbank vond de ernst ook zwaar genoeg, maar laat de omstandigheden van de veroordeelden zwaarder wegen en kwam daarmee tot een veroordeling volgens het minderjarigen strafrecht. Daar gaat het OM tegen in beroep."
Laatst bewerkt: 3 dec 2012