Ik zit in de 4e van accountancy in Utrecht. Wat lijkt je leuk aan accountancy? Het is belangrijk dat je weet dat het niet meer gaat om alleen cijfers (c.q. boekhouden), maar accountancy gaat in de toekomst veel meer gericht zijn op advisering. Je krijgt dus ook managementvakken zoals management & organisatie (is wel echt puur management gericht, dus niet M&O zoals op de middelbare school). Daarnaast zal er ook aandacht besteed worden aan management accounting (dit is meer bedrijfseconomie) en zaken zoals vermogensbeheer en financiering komt ook aan de orde. Kortom het is niet alleen maar boekhouden en pure accountancyvakken maar een all-around opleiding.
Houd er rekening mee dat je in plaats van een minor in het vierde jaar een OAT moet maken. Dit is een landelijke toets welke je gehaald moet hebben wil je je bachelor op het HBO halen. Hierin wordt alle stof van jaar 1 tot en met 4 van de vakken externe verslaggeving, controleleer en administratieve organisatie behandeld.
Wanneer je klaar bent met je HBO opleiding dan volg je (vaak in deeltijd, 4 dagen werken en 1 dag school) nog een opleiding. Afhankelijk van welke richting je kiest (samenstel of controle) doe je dit op post-HBO (samenstel, AA-titel) of op universitair (controle, RA-titel) niveau.
Je leeftijd boeit totaal niet. Ik word deze zomer 23, dan ben ik dus klaar (als het goed is
). Mijn vriendin is nu 23 en zit in de 2e van het HBO. Ik heb een klasgenoot die 27 is. Je zal er geen last van hebben dat je binnenkort 21 bent, behalve dat je misschien wat serieuzer bent dan die broekies die direct van de middelbare school komen. Wat doe je nu voor werk eigenlijk?
Klik om te vergroten...