Allereerst, heftig!
Ten tweede, als je techniek aankunt, dan is baangarantie inderdaad je minste zorg. Je wordt doodgeknuffeld door het bedrijfsleven en als je een LinkedIn profiel hebt stromen de aanbiedingen vanzelf binnen. Dus ja, baanzekerheid is een gegeven.
Overweeg je TU of HBO? Het gat tussen die twee is in de technische sector echt enorm. Baangarantie is voor beide echter evenwel geen issue. Ik heb zelf geen ervaring met civiele of maritieme techniek. Mijn ervaring is dat studeren om een ingenieur te worden meer een denkwijze is dan een vakgebied. Als je de denkwijze en de wiskunde beheerst is vakkennis slechts relatief: je eindigt altijd ergens anders dan waar je vooraf aan dacht en met betrekkelijk weinig moeite kun je een andere ingenieursdiscipline leren.
Ik zou zelf altijd de voorkeur geven aan meer universele disciplines, zoals werktuigbouwkunde, in plaats van toegepast zoals maritiem. Echter, dat werkt ook andersom.
Ingenieurs zijn zo schaars dat je als maritiem ingenieur ook in vele andere disciplines aangenomen wordt.
Wat betreft civiel: heeft zij geen last van de crisis in de bouw? Dat is de enige technische sector die lijdt onder de crisis. Ik weet niet of civiele ingenieurs daar ook last van hebben, maar zoek het even uit.
Dit moet je inderdaad niet onderschatten. De gemiddelde studieduur aan de TU Delft is nog altijd 7,5 jaar.
Klik om te vergroten...