1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

1. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Nijenrode duaal kan je alleen doen met een vwo opleiding of een hbo bachelor voorzover ik weet.

2. LDawg

LDawg Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    Tip voor de bijna afgestudeerde marketings/consulants. Werken bij Microsoft?
    http://www.microsoft.com/netherlands/werkenbijmicrosoft/vacatures.aspx?cat=Traineeships
    De vacature staat online van 27 mei t/m 14 juli 2013.
    Sollicitatietraject:
    - Juni en juli staan in het teken van cv en telefonische screening.
    - Augustus en September staan in het teken van interviews en het afnemen van testen.
    - In Oktober vinden de assesmentdagen plaats.
    - Eind oktober is bekend welke kandidaten als trainee zullen starten bij Microsoft.

Mocht je nog vragen hebben stuur me dan even een PM. Ik heb nog wel wat contactgegevens.

3. janter

janter Active Member

Leuk Bevonden:
    576
    Zo... bijna mijn derde studiejaar er alweer opzitten en dan na het 4e jaar *). Ik zit alleen met een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben. Volgend schooljaar begin ik namelijk met mijn minor genaamd World Class Performance/Lean Management. Nu vraag ik mij af of een minor nou echt toegevoegde waarde heeft op je CV?

4. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Als het een goede minor is wel, duh.

5. Marty NL

Marty NL Active Member

Leuk Bevonden:
    77
    Controle. Werk bij Flynth Audit.

6. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Klinkt interessant ga na werk even kijken, al denk ik niet dat ik op tijd terug in Nederland zal zijn.

Bij mij is me minor al behoorlijk belangrijk gebleken, aangezien het veel bijdraagt aan me solicitatie gesprekken. Doe zelf IBMS en heb voor me minor in Korea gestudeerd en daar ''Asian Politics'' en ''Asian History'' gestudeerd. Ook al is het niet het meest relevante voor de functies, ze vinden het interessant en willen ze er graag meer over weten.

7. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Het kan best een toegevoegde waarde hebben; vooral voor je werkgerelateerde vaardigheden(voor de mensen die ook een Europass CV gebruiken).

8. Rydan

Rydan Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Doe het gewoon omdat het je leuk lijkt, altijd maar dat "CV gelul". Als je iets met de juiste instelling/motivatie gaat doen, dan haal je er veel meer uit en is het uiteindelijk ook goed voor je vaardigheden/ontwikkeling.

9. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    Ben ik weer, speciaal voor dit topic ;)

P'tje Geschiedenis gehaald, wat vakjes vh tweede jaar erbij, kom ik tot de conclusie dat het geen nut dient. Na vier jaar studeren al flink wat studieschulden gescoord en ik zie het niet jarenlang crackertjes met ketchup te kanen wanneer ik kutventjes vertel hoe dingen zogenaamd gegaan zijn.
    Ik overweeg m'n studieschuld nog flink uit te bouwen als ik daarmee een technisch diploma scoren kan. Lekkere baanzekerheid en een fatsoenlijk loon enzo. Bovendien liggen mijn interesses niet meer in alfa-zaken. Civiele en maritieme techniek overweeg ik op het moment, is er iemand hier die één van deze twee studeert?

10. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    haha wouw

11. Corona

Corona Active Member

Leuk Bevonden:
    82
    Haha, 4 jaar over een P en een paar vakjes is al prima lang. Wil niet weten hoe lang je erover gaat doen om een beta studie te voltooien. Maar succes alvast.

12. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Eerst nog andere dingen gedaan

13. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Iemand ervaring met regelingen voor de opleiding HBO Accountancy aan de Fontys in Eindhoven?

Ik studeer nu dezelfde opleiding aan de Hogeschool Zuyd in Sittard. Regelingen zijn hier nogal streng en ik heb mijn tweede en derde jaar een beetje weggegooid.

Hierdoor ben ik nu in mijn 5e jaar terwijl de opleiding 4 jaar duurt. Ik moet nog 3 vakken (1 uit derde, 2 uit vierde), de OAT en de scriptie. De scriptie ben ik nu aan het afronden dus dat gaat wel lukken. Voor 2 vakken heb ik nog een her.

ECHTER!

Ik moet nu alles halen aangezien je in Sittard maar 5 jaar over je opleiding mag doen. Daarna vervallen je punten uit leerjaar 2 enz.

Vraag me af of ik kan switchen naar Fontys Accountancy mocht ik nu niet alles halen en daar mijn openstaande vakken deeltijd doen om alsnog mijn HBO accountancy te halen.

14. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471

Ik weet alleen dat ik Fontys als HBO erg hoog in het vaandel heb. Bestuurlijk gezien heeft de Fontys haar zaken veel beter op orde dan andere HBO's. Mocht je willen overstappen, Eindhoven is de plek!

Volgens mij ken ik iemand die Accountancy doet. Ik zal eens kijken of ik hem kan peilen.

15. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Allereerst, heftig!
    Ten tweede, als je techniek aankunt, dan is baangarantie inderdaad je minste zorg. Je wordt doodgeknuffeld door het bedrijfsleven en als je een LinkedIn profiel hebt stromen de aanbiedingen vanzelf binnen. Dus ja, baanzekerheid is een gegeven.

Overweeg je TU of HBO? Het gat tussen die twee is in de technische sector echt enorm. Baangarantie is voor beide echter evenwel geen issue. Ik heb zelf geen ervaring met civiele of maritieme techniek. Mijn ervaring is dat studeren om een ingenieur te worden meer een denkwijze is dan een vakgebied. Als je de denkwijze en de wiskunde beheerst is vakkennis slechts relatief: je eindigt altijd ergens anders dan waar je vooraf aan dacht en met betrekkelijk weinig moeite kun je een andere ingenieursdiscipline leren.
    Ik zou zelf altijd de voorkeur geven aan meer universele disciplines, zoals werktuigbouwkunde, in plaats van toegepast zoals maritiem. Echter, dat werkt ook andersom. :+ Ingenieurs zijn zo schaars dat je als maritiem ingenieur ook in vele andere disciplines aangenomen wordt.

Wat betreft civiel: heeft zij geen last van de crisis in de bouw? Dat is de enige technische sector die lijdt onder de crisis. Ik weet niet of civiele ingenieurs daar ook last van hebben, maar zoek het even uit.

Dit moet je inderdaad niet onderschatten. De gemiddelde studieduur aan de TU Delft is nog altijd 7,5 jaar.

16. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    Zoals Jengga zegt flapdrol, ik heb andere dingen gedaan. Ik heb al een HBO propedeuse op zak, VWO wiskunde A en zakelijk Engels en Duits certificaten binnen gehaald, binnenkort begin ik met Spaans (regulier, zakelijk komt later), dus ik heb weinig gelanterfant.
    Prettig om te horen dat ik met HBO techniek net zoveel kans op een baan heb! Wiskunde en natuurkunde waren eigenlijk mijn zwakke punten vroeger, dus HBO overweeg ik zeker. Helemaal omdat ik waarschijnlijk ook geschiedenis alsnog af ga maken, omdat het kan en niet verkeerd is. Ik maak het zeker af als ik naar de TU ga, want ik moet wel nog binnen 6 jaar een diploma fixen wil ik een groot deel van m'n studieschulden kwijt gescholden krijgen.
    Ja het gaat slecht met de bouw, in Nederland. In het Oosten komen de steden nog steeds als paddenstoelen uit de grond, nog steeds vooral met de hulp van westerse technici. Toch?

Internet bij m'n ouders ligt er uit en thuis kom ik voorlopig niet, dus ik heb me sinds mijn vorige bericht weinig verder georiënteerd, maar het is eigenlijk wel zeker dat ik volgend jaar iig certificaten ga halen voor wiskunde B en natuurkunde naast mijn geschiedenis, dus daarna zie ik wel welke studie het wordt.
    Ik vraag me vooral af op het moment wat het verschil is in de programma´s van HBO of TU. HBO zal wel meer praktijk zijn, maar dat is toch ook belangrijk op de TU? Theoretisch leren is geen probleem, maar het leuke lijkt me om te tekenen en modellen te bouwen. Ik zou het ook prettig vinden om niet alleen een studie te doen die me theorie en techniek leert, maar die me ook leert hoe ik het onmogelijke voor mekaar krijg. Ik adoreer de ambities vd Russische constructivisten uit het Interbellum, en hoewel het er waarschijnlijk niet van gaat komen zou ik toch graag willen leren hoe je dat van hen toch wellicht gerealiseerd krijgt. En daarvoor heb je meer nodig dan kennis van de techniek en materialen erachter.

Maar ja, ik heb eerst dat wiskunde en natuurkunde nodig, wat het uiteindelijk worden mag, dus als daar voortgang in zit kom ik hier wel weer terug.;)

17. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Het verschil tussen HBO en WO is zo groot, omdat techniek zich niet leent om doorstromende MBO'ers en universitaire drop-outs te mengen. Het HBO is heel praktisch. Dat betekent niet zozeer dat je veel met je handen doet, maar wel dat al je vakken erop georiënteerd zijn om het daadwerkelijke ontwerpen te gaan doen straks. Op het WO focust techniek zich veel meer op de fundamentele onderliggende theorie. Waarom werkt die bepaalde constructie zo? In short, de HBO'er bedenkt creatieve oplossingen met bestaande techniek en kennis. De WO'er timmert lang aan zijn basiskennis zodat hij deze uiteindelijk in zo'n mate doorgrondt dat hij verder kan kijken en kan bedenken wat juist nog niet bestaat.

Overigens is de route HBO --> Schakeljaar --> TU-Master een die ik ook zeer kan aanraden. Het duurt lang, maar het levert ontzettend goede mensen af. HBO'ers hebben enorm veel meerwaarde als ze hun kennis nog verrijken met 2,5 jaar lang academische denkwijze.

HBO biedt ook vaak een minor aan op de TU. Erg interessant en je kunt al wat vakken halen voor je schakelprogramma, mocht je willen doorstromen.

Overigens, wat jij schetst leer je niet op het HBO, noch op de TU. Althans, niet in de studieprogramma's. Maar het studentenleven in Delft en Eindhoven (Twente kan ik moeilijk oordelen) is de plek waar je leert meer te zijn dan slechts een werknemer. Ik heb dit jaar gezien hoe bekenden van me in Eindhoven ook een raceteam op zonne-energie hebben opgericht. Ze zagen promotie voor een nieuwe raceklasse, een voor gezinsauto's zodat innovatie ook praktisch wordt. Ze hebben wat mensen bij elkaar gesprokkeld in september en over twee weken is het af: Een gezinsauto op zonne-energie die ze zelf hebben ontworpen, gebouwd en gefinancierd. Dat is ongelofelijk en het barst van die initiatieven op de TU's. Delft heeft er zelfs een naam voor, Dreamteams geloof ik.

18. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    Dankjewel, dat is een duidelijk beschrijving en zo klinkt HBO voor mij geschikter.
    Als ik naar de TU ga wordt het zeer waarschijnlijk Delft, ik woon al in Rotterdam. Dat van die Dreamteams enzo heb ik de afgelopen jaren ook veel gehoord ja, dat is erg tof en inderdaad iets waarin ik zou willen participeren.
    Als ik HBO->WO doe, kost die WO periode dan ook nog steeds 6-8 jaar?

19. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Nee, zeker niet.

Schakelprogramma is 30 ects ---> halfjaar
    Master is 120 etcs --> 2 jaar
    + 1 jaar, holy shit de TU is lastig, holy shit wat kan ik een hoop andere toffe dingen doen.

Dus 3,5 gok ik zo. :+ Met een HBO diploma kun je de bachelor overslaan.

20. WOUW5

WOUW5 Cpt. Censorshades!

Leuk Bevonden:
    13
    Ah ait op die toer, thx voor de info.

Deel Deze Pagina