1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Boeken [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 28 jul 2013.

  1. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313


    [​IMG]


    [​IMG]

    Lezen. Velen doen het op jongere leeftijd maar krijgen er door school een hekel aan.

    Van spannende boeken zoals De Griezelbus en Kippevel (zonder n) ga je opeens naar die verplichte boekenlijsten. Opeens zijn er restricties op wat je wel en niet mag lezen. Dat zuigt het plezier in het lezen bij de meeste weg.

    Bij mij in ieder geval wel!
    En dat is zonde. Heel zonde. Want er is zoveel leuks te lezen. Zoveel meer dan die stomme boekenlijsten.

    Zoals dit topic. Begin daar eens mee. Krijg je vanzelf zin om te lezen!

    [​IMG]


    [​IMG]


    Dus waarom zou je (weer) moeten gaan lezen? Ik zelf zie boeken altijd als een tijdloos medium. Games zijn zeker leuk. Net zoals films voor goed vermaak kunnen zorgen. Maar die verouderen al snel, meestal door achterhaalde cinematografie of graphics.
    Boeken hebben geen graphics of wat voor technische dingen dan ook, het enige wat je nodig hebt is je eigen fantasie, en die zal nooit verouderen.

    Ik heb hier boeken liggen van ~50 jaar oud en ik had het zo geloofd als ze als uitgave jaar 2011 hadden opgegeven. Op een paar kleine details na is de ouderdom totaal niet te merken.

    Dat is voor mij dus de belangrijkste reden; koop nu een boek en over 50+ jaar kun je er nog plezier van hebben. En ze zijn ook nog eens goedkoper dan de meeste games!

    Een andere persoonlijke reden is dat ik er langer over doe om 1 boek uit te lezen dan dat ik erover doe om 1 game uit te spelen. Meer waar voor je geld, en dat terwijl het sowieso al goedkoper is!

    Vaak hoor je ook mensen roepen dat ze het niet leuk vinden om te lezen. En dat terwijl ze dan wel de 'hele dag' op internet zitten. Wat voor 90% uit tekst bestaat. Je bent al de hele tijd aan het lezen zonder dat je het beseft.

    Kun je net zo goed een goed boek erbij nemen, toch?​

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zoveel verschillende personen, zoveel verschillende smaken. Maar vrees niet, waar bij games vaak hele periodes (bij wijze van) alleen maar 1 genre wordt uitgebracht is er bij boeken ten allen tijden heel veel diversiteit. Voor iedereen is er wat leuks te vinden.
    Van een biografie tot science fiction. Van boeken die in de 'Ik' persoon zijn geschreven tot Third person boeken. Van literatuur tot lectuur.
    Zelfs de grootste hater van boeken kan wel wat vinden wat ie leuk vindt.

    En ja, hier op XBW worden er veel verschillende genres gelezen,geen reden om aan te nemen dat er alleen maar fantasy wordt gelezen. Al is fantasy natuurlijk wel heel awesome.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De techniek staat ook niet stil. Zelfs boeken ontkomen er niet aan. Tegenwoordig heb je e-readers waar je (dus) e-Books op kunt lezen.
    [​IMG]
    Op 1 zo een e-Reader passen wel honderden boeken. Dit is natuurlijk handig om ruimte te besparen (er zijn geen boekenkasten meer nodig) en uiteindelijk hartstikke goed voor het milieu.

    [​IMG]

    Doordat de meeste schermen tegenwoordig e-ink displays gebruiken heb je niet het gevoel naar een scherm te kijken, maar lijkt het echt alsof je gewoon ouderwets een boek in je handen hebt.
    Er zijn mensen die altijd zullen blijven beweren dat je met ereaders niet die 'xfactor' hebt die gewone boeken wel hebben. Écht papier, het omslaan van pagina's, een mooie kaft. En dat klopt allemaal wel, maar voor een groot deel is dat ook iets waar je je overheen moet zetten; de verhalen die je leest blijven immers hetzelfde.
    Nu wilt dit niet zeggen dat iedereen moet overspringen op ereaders, dat zou ik zelf ook nooit willen; sommige boeken wil je immers gewoon in handen hebben, maar het is iets wat te overwegen valt en zeker niet minderwaardig is aan gewone boeken.

    De prijzen voor eReaders beginnen rond de €100. Maar aangezien e-Books 99% van de tijd goedkoper zijn dan hun papieren varianten haal je die onkosten er relatief snel uit. En in sommige gevallen zijn de gewone boeken niet eens meer te krijgen, maar een download raakt natuurlijk nooit uitverkocht.

    Mocht je dronken zijn en via een tablet zoals de iPad willen lezen, dan kan dat ook. Daarmee verpest je de leeservaring en je ogen omdat die apparaten geen eInk displays hebben, maar... het kán.

    Het kopen van boeken is ook helemaal pijnloos. Het zijn maar bestandjes van ~1MB die je dus binnen een seconde hebt (beter dan een week levertijd van gewone boeken!). Als je het bestand opent wordt het toegevoegd aan Adobe Digital Editions. Vanwaar je het kunt verslepen naar je eReader.
    Een kind kan de was doen. Al weet ik niet waarom een kind ooit de was zou doen... Laten we het er maar op houden dat het heel gemakkelijk is!

    [​IMG]
    Sleep!

    [​IMG]

    [​IMG]



    Geef het maar toe, je bent lui. Ik ben lui. Internet heeft ons verwend. Dus om daar geen verandering in te brengen hier wat nuttige sites om boeken te bestellen (het is veel te koud buiten!) of sites waar je wat info over boeken vindt (waarom naar de bibliotheek? Ze zijn daar veel te streng) of sites waarmee je je collectie kunt bijhouden en showen (posts maken zoals deze is te veel werk)

    Shops


    Informatie

    Bekende uitgevers (handig voor releaselijsten)

    Houd je Collectie bij


    *tips voor andere sites worden geaccepteerd en hier bijgehouden​
    [​IMG]

    [​IMG]

    De keus van XBW is gevallen op Goodreads als de officiële site om de boeken collecties bij te houden.
    Nu zal ik niet al te veel aandacht aan GR besteden, anders wordt dat een startpost op zich, maar wát is Goodreads dus?

    Nou.

    Goodreads is the largest social book discovery and recommendation site for readers in the world. We have more than 5,600,000 members who have added more than 180,000,000 books to their shelves. A home for casual readers and bona-fide bookworms alike, Goodreads users recommend books, compare what they are reading, keep track of what they've read and would like to read, find their next favorite book, form book clubs and much more. Goodreads was launched in December 2006.


    Voeg vrienden toe aan je krijgt status updates van hen te zien. Welk boek zijn ze nu aan het lezen. Op welke pagina zijn ze. Wat vinden ze er van. Reviews.

    [​IMG]

    Zelf kun je dan direct via je homepage comments geven op die updates.

    Als je zin hebt in wat uitdaging, of jezelf wilt pushen om bepaalde boeken toch eindelijk eens uit te lezen kun je ook een challenge voor jezelf instellen:

    [​IMG]

    Verder zijn er quizzes, trivia over je gelezen boeken en als je genoeg boeken een rating hebt gegeven gaat de site je ook boeken aanraden op basis van je voorkeuren.

    De site is ook ideaal al naslagwerk als je een boek wilt kopen. Alle edities van een boek worden gecombineerd (dus alle NL, Engelse, DE etc vertalingen + verschillende uitgaven). Dus ook alle ratings die de mensen hebben gegeven aan die edities worden gecombineerd. Hierdoor zul je niet 4578 verschillende Harry Potter edities zien met allemaal een verschillend gemiddeld cijfer en verschillende reviews, maar zie je er maar 1 met dus 1 gemiddeld cijfer en alle reviews van al die edities bij elkaar.

    [​IMG]

    Dit is dus alleen gedaan om 1 mooi gemiddeld cijfer te krijgen. Je kunt verder wel gewoon die editie wat jij in je bezit hebt aan je virtuele boekenplank toevoegen!

    XBW Members op Goodreads:​


    En inmiddels hebben we zelfs een hippe Reading Club! Hier kun je afspraken maken om samen boeken te gaan lezen. Boeken wat jij geweldige aanraders vindt toevoegen aan de shelves. Of gewoon lid worden om te zien welke XBW members nog meer op GR zitten!
    [​IMG]

    Je hebt misschien een hippe iPhone, of een of andere vage Android machine. Je vraagt je dus af; gaat een site als GR, wat zich richt op het ouderwetse medium boeken, wel mee met de tijd en heeft het een app?
    Ja dat heeft het!

    Klik:
    [​IMG][​IMG]

    Ideaal om bv in de winkel snel een boek in te scannen om te zien of het iets is. En om nieuwe boeken snel aan je profiel toe te voegen. En het is gratis!




    [​IMG]

    [​IMG]


    Deel 5 en still going strong! Ze zouden inmiddels een boek over dit topic kunnen schrijven. Modder wat een altaar heeft voor Murakami, Lizza wat als een wervelwind door boeken heen gaat, Yellow wat anderen wanhopig aan zijn boeken probeert te brengen, NamedWarrior wat op exotische locaties als Hooters is, Killamonkey wat de Nederlandse taal haat en Jorrie wat geniet van oorlog.
    Zal toch vast wel wat mee te doen zijn, toch?

    Net zoals bij de vorige topics kun je hier weer vrijuit praten over alles wat met boeken heeft te maken. Wat lees je nu? Wat is je favoriete genre? Heb je een crush op Murakami? Wat vond je van boek X? Wat was het slechtste boek OOIT? Wil je tips? Hardcover vs Paperback?

    Hoewel ze niet vaak voorkomen mag je hier ook best koopjes delen. Van boeken, niet van wasdrogers!


    Note: Dit topic gaat niet over studieboeken.


    [​IMG]


    [​IMG]



    Dus om het af te trappen zal ik maar iets over mij en mijn leesvoorkeuren vertellen.

    *ahem*

    Harry Potter.

    Goedendag.

    Ehm, dus. Dat kan beter... Mijn favoriete boeken zijn uiteraard die van de Harry Potter serie. Luchtig, spannend, fantasievol vermaak. Even lekker wegduiken in een andere realiteit.
    Dat wegduiken in een andere realiteit is sowieso ook de reden waarom ik altijd sci-fi en Fantasy prefereer als genre. In het reguliere leven wordt je al genoeg met je neus op de feiten gedrukt over de realiteit. Geef mij dan maar boeken waarmee ik even volledig van deze wereld ben, even de ellende van de dag vergeten. Boeken zijn voor mij vooral vermaak, je zal me dus niet snel een biografie of filosofisch boek zien lezen. In ieder geval niet voor mijn plezier!

    Ik heb als kind veel gelezen, toen een periode niks en toen kwam Harry Potter langs. Mijn liefde voor lezen bloeide toen weer op.
    Vroeger waren het boeken als Kippevel, de Griezelbus en alle Roald Dahl boeken. Maar ook toen al las ik ‘volwassen’ spannende boeken. Clive Cussler bijvoorbeeld. Maar ja, de verplichte boekenlijsten. Je kon opeens niet meer vrijuit kiezen wat je wilde lezen. Een van de verplichtingen was sowieso dat het van een Nederlandse schrijver moest afkomen. Vraag me niet waarom, maar zodra ik een Nederlandse naam op de cover zie staan kijk ik al snel verder.

    Door die verplichtingen vergeten was ik dat ik boeken lezen eigenlijk heel leuk vond. Het was toen ik Harry Potter ontdekte dat ik weer tot het besef kwam dat het eigenlijk heel leuk was. Sinds toen volop boeken gelezen en gekocht.

    Het lezen gaat wel altijd op een heel traag tempo. Zo ongeveer maar 1 hoofdstuk per dag (avond in mijn geval). Lekker lang het plezier rekken.

    Als je deel 1 van dit topic ook hebt gelezen dan is je misschien opgevallen dat het stukje tekst bij dit hoofdstuk tot nu toe precies hetzelfde is. Dat is natuurlijk omdat ik als persoon niet veranderd ben. Maar hier verander ik het. Destijds begon ik hier te vertellen hoe ik min of meer een tegenstander was van eReaders, maar toch uitkeek naar een leuk apparaatje.
    En dat heb ik gedaan. De keuze is gevallen op een iRiver Story HD, een zo basic mogelijk eReader om de leeservaring zo puur mogelijk te houden. En de eerste ervaringen ermee zijn toch positiever dan verwacht. Als je je de eerste pagina's eroverheen zet dat het geen echt boek is dan is het verhaal net zo spannend als het in een echt boek zou zijn. En dat eInk helpt écht. Ik zie mezelf nooit een boek op een PC of tablet lezen, maar met zo een display is het een genot.
    En ik heb nu toch al wat geld op boeken weten te besparen door ze als eBook te kopen!

    Mijn collectie:

    [​IMG]


    Foto's:
    [SPOILER1]Even snel gemaakt met mijn mobiele praatcamera, ik zal nog wel eens wat betere foto's maken. Of niet. Want who cares hoe mijn boeken eruitzien.
    Wacht, lees en bekijk je dit echt? Welkom in ons geheime hoekje van deze startpost. Niet doorvertellen he!

    Ehm, fotootjes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Now Reading
    [​IMG]
    (niet aan te raden)


    Als ik wat minder geld uitgaf aan boeken zou ik misschien eens een fatsoenlijke camera kunnen kopen. Maar fuck it. Dit voldoet ook.[/SPOILER1]


    De eReader:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hippe bijpassende mapje. :cool:

    [​IMG]

    Groottevergelijking
    [​IMG]

    De diktevergelijking.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hoofdmenu. Simpel, weinig te doen. Ga verder met lezen of kies een ander boek uit.
    [​IMG]

    Een pagina uit een boek
    [​IMG]

    Vergelijking met een echt boek
    [​IMG]

    Lettertjes te klein? Zo opgelost.
    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    Deel 5! Moeten we hier iets speciaals voor doen? Een feestje? Een prijsuitreiking? Iedereen een lintje geven?
    Ach, of gewoon verder posten, dat kan ook. Deel 6, here we come!

    Inmiddels is er niet veel meer wat er aan de startpost veranderd hoeft te worden. Kleine verandering hier en daar. Dus...dan maar gewoon de kopjes wat opfrissen. En een nieuwe dame voor de banner zoeken. (ik wil ook wel een gozert daar plaatsen, maar ik vond niks waar ik tevreden mee was en wat sfw was! Dames, stuur me een foto door van een lezende gozert voor het volgende deeltje! Niet te expliciet, en gewoon een mooie, niet al te drukke foto. En niet te klein. En het moet breder zijn dan lang. :p)

    ___| Staat je naam niet tussen de GR members, maar je bent er wel een? Of je naam staat er wel maar je wilt weggehaald worden? Laat even een berichtje achter, vul wat formulieren in en ik zal het binnen 6 weken proberen recht te zetten.

    ___| Suggesties voor wat je nog meer in de startpost wilt zien? Iets wat ik ben vergeten? Meld het hier. Weest niet verlegen, ik bijt niet. Dat gaat niet via internet.
    [​IMG]


    [​IMG]

    Ok, hieronder dus een lijst met boeken wat je door mede XBW-ers wordt aangeraden. Heb je zelf ook nog tips? Wees niet bang en post ze. Iedere tip wordt in deze lijst opgenomen. Post gewoon de titel van het boek + het genre, en ik zorg voor de rest.

    Het sterretje ( * ) betekend dat de serie nog niet compleet is. Hetzij doordat bepaalde delen nog moeten uitkomen, of doordat de lezer/aanrader ze nog niet allemaal gelezen heeft en ze nog niet op een eerlijke manier allemaal kan aanraden.

    Wees niet bang om me op fouten te wijzen, ik ken niet ieder boek dus het zal vast wel eens bij een verkeerd genre staan. Of ik maak gewoon een sschrijffoudt. Of... weet ik veel. Ik ben niet onfeilbaar!

    Here we go. Je zult vast wel iets vinden wat je bevalt. Gesorteerd op genre, maar niet alfabetisch.

    Fantasy



    Young Adult (YA)

    Mystery




    Dystopia



    Oorlog




    Roman



    Literatuur



    Esoterie




    Historie




    Historische Roman




    Historische Thriller




    Western




    Klassiek




    Non-Fictie




    Reizen


     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2013
  2. SD23a

    SD23a Why so serious?

    Berichten:
    233
    Leuk Bevonden:
    19
    Mooi werk man!

    Enkel in de epiloog:

    "veranderd moet worden"
     
  3. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Blijkbaar leert het lezen van boeken me geen goede spelling aan. :+
    Heb het veranderdt.
     
  4. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Jacht nu uit, geweldig boek. Je blijft alleen wel met een stomp in je maag achter, net als bij Norwegian Wood. Je weet ook hier niet echt wat je gelezen hebt, maar je blijft het wel lezen. Die man is echt niet normaal goed en dan moet ik de dikkerds nog. Heb 1q84 helemaal compleet, maar daar begin ik voorlopig nog niet aan.

    Eerst denk ik maar even dat geschiedenis boek van de Tempeliers uitlezen. Spontaan van mijn broertje gekregen, nice cadeau.

    Misschien is het wel toe te voegen aan de aanraderslijst straks.

    Over die lijst: Klasse dat alles nu mooi toegevoegd is Dulle! \o/
     
  5. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Dans, dans, dans is het vervolg op Jacht, just sayin'. :+
     
  6. Peter_Aragorn

    Peter_Aragorn Peter AragornNL

    Berichten:
    4.793
    Leuk Bevonden:
    1
    Sarcasm?!
     
  7. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Huh nee, ik ken ook mensen die een andere volgorde hebben aangehouden, op zich is dat prima te doen, maar zou hem zelf gewoon liever op volgorde willen lezen.
     
  8. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Gisteren uiteraard weer gelezen. Ik probeerde me net te herinneren waar het over ging.
    Geen idee.

    Wat een goed boek is het toch. :+
     
  9. pimmos87

    pimmos87 Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben gisteren na de BBQ, dus zo rond 22:30 begonnen met The Fault in our Stars van John Green. Uiteindelijk niet meer weggelegd (met uitzondering van een kleine break om mijn tanden te poetsen) en tot 03:30 doorgelezen om hem uit te krijgen.

    Geweldig boek, lekker (zwarte) humor & een aparte kijk op de wereld waar ik me in kan vinden. Absoluut een aanrader voor als bijvoorbeeld van 'er komt een man = vrouw bij de dokter' houdt.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2013
  10. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Er komt een man bij de dokter, dat SBS programma? :+
     
  11. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind eigenlijk dat je die boeken niet echt kunt vergelijken. The Fault in Our Stars is inderdaad met humor en heel luchtig geschreven, met name door de kijk van die kinderen op hun 'zieke' wereld. Komt een vrouw bij de dokter is alleen maar 'leuk' door wst mr. Kluun allemaal uitspookt terwijl zijn vrouw ziek is. :p
     
  12. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    Mooie startpost Dulle, ging snel het vorige deeltje. Net wat boeken voor werk en interesse op me kindle geplaatst dus verwacht weer wat meer te gaan lezen de komende week.
     
  13. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Ik zit er aan te denken om de boeken van Game of Thrones te gaan lezen, ik kijk echter ook de serie. Nou vraag ik me af: verpest het lezen van de boeken niet de ervaring van kijken naar de serie?
    Als dat wel zo is ga ik ze denk ik niet lezen en pak dan wel een ander boek!
     
  14. pimmos87

    pimmos87 Active Member

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    3
    @smirnoff: Puur persoonlijk verpestte het bij mij totaal niet. Boeken zijn veel uitgebreider met veel dialogen & personages. Gelijk een tip mocht je eraan beginnen, neem er een velletje papier bij en schrijf de personages inclusief onderlinge relaties op. Anders is t echt niet te volgen :)

    @Lizzza: Na er een dagje over na gedacht te hebben geef ik je voor een groot gedeelte gelijk. Kluun is vooral 'grappig' vanwege zijn escapades terwijl ik john Graan vooral goed vind door de dialogen & quotes die erin voorkomen. Ben nu begonnen in 'Tell the wolves i'm home' of heb jij een andere aanrader in deze catergorie??
     
  15. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Moet je er via het Tempeliers boek van mijn broertje achter komen dat de afbeelding die ik van Jacques de Molay hier heb hangen in een lijst, Jacques de Molay misschien niet is. Het gaat volgens het boek om Hugo de Payns, de eerste ipv laatste grootmeester van de tempeliers. WTF is het nou? Of die afbeelding in het boek is verkeerd, of de naam onder in de lijst die aan mijn muur in de woonkamer hangt.

    Afbeelding van Tempelier, lange grijze baard, witte en kleurrijke achtergrond, in tempelierskostuum, met zwaard aan de rechterhand en de naam eronder.

    Is er iemand die mij kan helpen uitsluitsel te geven? Ik word hier als geschiedenis liefhebber van bewonderaar van de Tempeliers compleet gestoord van. :emo:8)

    Gaat hier om:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2013
  16. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    De afbeelding die jij hebt gegeven is Jacques de Molay de laatste grootmeester van de tempeliers. Hugues de Payns was de eerste grootmeester van de order.

    Hugues de Payns:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2013
  17. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Wat ik me dan afvraag: Ben jij bij Assassin's Creed dan tegen de Assassins, Yellow? :+
     
  18. Named

    Named Named

    Berichten:
    619
    Leuk Bevonden:
    7
    Lizza had jij Kokoro gelezen? Zat door de aanraders te kijken, en wist niet dat iemand anders die ook gelezen had.

    Moet even een cadeau zoeken voor de hostess vanavond en zat aan een boek te nemen. Helaas niks beschikbaar over de Kilimanjaro hier (haar doel om ooit te beklimmen), dus of een Pablo om haar voor te breiden als ze toch naar Zuid-Amerika gaat of gewoon een goed boek.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2013
  19. Lizza11

    Lizza11 Active Member

    Berichten:
    487
    Leuk Bevonden:
    0
    Kokoro? Nooit van gehoord. :+

    @pimmos87 In dat specifieke genre niet echt, maar qua humor vind je misschien The Messenger van Markus Zusak wel iets? Moet je maar even kijken, heel simpel geschreven (zoals The Fault) maar erg leuk boek.
     
  20. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Huh, hoe kom je daarbij? Zoiets staat niet in de lijst?

    *kuch* :+
     

Deel Deze Pagina