Hopelijk kan je hier iets mee:
Dit zal snel omhoog gaan. Ik kom ook vanuit een voetbal verleden en zit met de legg press nu op 130/140 kg. Zeker als je al wat massa/kracht in je benen hebt, zal deze oefening lekker vooruit gaan. Denk eraan om op termijn te switchen naar Squaten ipv of icm Legg Press (afwisselen).
Ik zal hieraan denken. De Leg Press gaat me inderdaad goed af. Ik deed de eerste keren voorzichtig, maar hield nou jouw schema aan om stapje voor stapje naar je (tijdelijke) maximum gewicht te komen. 12 x 50, 10 x 60, 8x 60 en 5x 70 lukte me redelijk goed.
Kans is groot dat je form niet goed is. Een oefening zou geen 'pijn' in die zin moeten veroorzaken.
Ik heb gisteravond de Chest Press en Shoulder Press nogmaals gepakt op wat minder gewicht en dat ging me beter af. 20kg ging goed, maar bij de laatste twee sets op 30kg begaven m'n schouders (trillen, verzuren) het bij de Shoulder Press. Dat is echt een onnatuurlijke beweging, die ik normaal gesproken in het dagelijks leven nooit gebruik. Vandaar waarschijnlijk.. Blijven trainen!
Het is de bedoeling dat het zwaar is.
Laatste 2/3 reps moeten gewoon veel moeite kosten, anders is 't een verloren setje.
Mooi, dan zit dat goed .
Is goede oefening voor je rug / lats. Let goed op je form. Concentreer je op het aanspannen van de juiste spieren om de oefening uit te voeren en ga niet 'heen-en-weer' met je bovenlichaam om het gewicht omhoog te krijgen.
Top, dat doe ik nu ook zoveel mogelijk. Deze ging me ook redelijk goed af op jouw schema, steeds wat zwaarder. De laatste set was echt even bikkelen.
Is niet gek. Je bent rechts? Dan is waarschijnlijk sowieso je rechterarm al wat sterker (dat is in het begin nog prominenter aanwezig). Dat trekt vanzelf bij. Vandaar dat je linkerarm als eerste verzuurd. Die vraagt dan zuurstof die je lichaam niet kan leveren en dus faillure.
Nogmaals, trekt vanzelf bij, naarmate je je armspieren meer blijft trainen.
Thanks, zal blijven oefenen dan, het ging gisteravond (wellicht qua houding en al wetende dat ik er doorheen moet) al wel wat beter op 5kg minder.
Op termijn switchen naar bankdrukken (bench press), incline- en decline dumbless press en de regular dumbell press. Heerlijke oefeningen met veel progressie.
Bench press ga ik de volgende keer eens proberen met wat lichte gewichten. Wat is het verschil tussen incline, decline en regular dumbbell press?
Is ook pittig. Je delts zijn totaal niet gewend aan de beweging en de load en dus snel faillure. Let er ook hier goed op dat je de juiste spieren activeert en de oefening niet met je armen uitvoert. Wissel af met: shrugs (voor je traps) en bijv. dumbell shoulder press.
Tof, die ga ik eens bekijken, thanks.
Er zijn genoeg oefeningen voor je abs, maar belangrijkste is dat je alle buikspieren meepakt: dus, ook de onderste buikspieren en de zijkanten.
Ik moet nog even kijken voor oefeningen (en apparaten) voor onderste en zijkanten. Nu doe ik de Total Abdominal, wat volgens mij ook al een groot deel traint, niet waar? Ook pak ik 3 x 12 crunches erbij en probeer ik zoveel mogelijk van 12 - 10 - 8 - 6 'benen omhoog gooien en boven grond vasthouden'-oefening.
No worries. Daarnaast is het niet gek dat je dunne armen hebt na 15 jaar voetballen. Je lichaam heeft door het voetbal de accenten op andere spieren gelegd. Heb ik ook last van gehad. Ik ben zelf redelijk lang en heb ook redelijk lange (arm)spieren. Eén voordeel daarvan: als je spieren eenmaal gaan, dan gaan ze goed.
Let er wel op dat je ze lang houdt door goed te strekken, etc. Anders krijg je van die gedrongen spieren en dat is lelijk.
Ja, heeft gewoon met de nieuwigheid te maken. Die spieren gebruikte je voorheen niet of nauwelijks en die ben je nu aan het 'kapot maken'. Dat trekt allemaal vanzelf bij.
Ik heb zelf een voorkeur voor losse gewichten ipv machines, omdat dan ook balans, coördinatie en het activeren van je zenuwstelsel een grotere rol spelen.
Belangrijkste tip voor in het begin: form > weights. Eerst de form voor iedere oefening goed krijgen, je core voldoende aansterken en dan vanzelf het gewicht omhoog gooien.
Maak je niet al te druk over die gewichten, trekt allemaal vanzelf bij.
Ik vind zelf 12x10x8x6 heel fijn, waarbij ik bij iedere set het gewicht 2,5 / 5 kg laat toenemen, afhankelijk van de oefening. Laatste set ga ik echt maximaal.
Doe ik nu, top!
Edit: en als je gewend ben aan de 'load' van het trainen kun je ook het beste een splitschema gaan volgen. Dus per training 2/3 spiergroepen en elke training wat anders. Dus de ene dag chest/biceps en de andere dag bijv. rug/triceps, etc. etc. Denk ook aan oefeningen als Deadlifts en Pull-ups, etc. etc. Daar heb je heel veel profijt van.
Ik heb afgesproken nog minimaal één week de full-body exercise te pakken en daarna inderdaad te gaan splitten. Ik blijf wel twee ker per week trainen. Ik tel x spiergroepen: chest en biceps, rug en triceps, benen, schouders en buikspieren. Is het verstandig dan bijvoorbeeld chest, biceps en schouders te pakken en rug, triceps, benen en buik? Buik kan wellicht ook nog bij beiden?
Succes!
Klik om te vergroten...