Wat is het voordeel van leningvrij leven? Behalve misschien een 'fijn gevoel'. Tegenover een inkomen en wat spaarcenten mag wat mij betreft best wat schuld staan (hierbij praat ik wel over lang lopende leningen en geen gekke koop of afbetalingen voor iets waarvoor je van te voren ook niet kon sparen).
Leningvrij leven zorgt alleen maar voor meer spaargeld of meer consumptie( datgeen wat jij vermijdt). Al dat spaargeld moet: Of in een sok achter de wasmachine; of geïnvesteerd in een stenen(huis) of waardevaste middelen; Of op een bankrekening zet worden. Alles heeft zo ook hun bezwaren en is gebaseerd op vertrouwen.
Wasmachine moet niet met je zuurverdiende centen afbranden. Het huis en of het waardevaste middel wel de waarde blijven behouden. Ten slotte moet je bij een bank ook maar het vertrouwen hebben dat deze niet omvalt. Heb je dit vertrouwen, dan kun je er net zo goed wat lenen om jouw leven te vergemakkelijken. Vraag is wel waarmee je je leven vergemakkelijkt..., Feit blijft als jij leningvrij wilt leven, dan heeft dit wellicht meer waarde dan het leven in een groter huis met bijbehorende hypotheek. Enige probleem is natuurlijk wel dat inflatie voor een spaarder minder leuk is dan voor iemand met een schuld.
Volgens mij heb je gewoon gelijk, als zolang je dat zelf fijn vindt aanvoelen. Maar het maakt je niet minder afhankelijk. Externe factoren zullen altijd onzekerheid met zich meebrengen. Of dit nou spaarcenten zijn of een lening.
Laatst bewerkt: 4 nov 2013