Wat betekent het volgens jou dan? Wij hebben in Nederland iig een apart pensioenstelsel. Ik geloof dat landen als Duitsland en Frankrijk een dekkingsgraad hebben van maar 20% oid. Je betaalt daar ook voor je eigen pensioen. Hier leg je in in een grote pot en de ouderen genieten daar nu van. Vandaar dat er door de vergrijzing nu extra ingelegd moet worden door de jongeren van nu. Ik betaal als ambtenaar ook nog steeds voor de VUT-ters van nu. Zo'n 130 per maand, maar zelf kan ik nooit met de VUT.
Langer werken is helemaal niks mis mee. Langer werken heeft de nodige voordelen, het houd je maatschappelijk betrokken, het is goed voor de gezondheid en het zorgt voor een algeheel positief gevoel. Voor die mensen die wel eerder willen stoppen kan dat natuurlijk nog steeds.
Het is alleen dat mensen er niet op het juiste moment mee bezig zijn. Ik ben nu 33 en daar wel bewust mee bezig. Ik weet hoe groot mijn pensioengat is en ben daarnaast bezig mijn huis versneld af te lossen. Het is de bedoeling dat ik op mijn 50e hypotheekvrij woon en vanaf daar kan ik weer de middelen in gaan zetten om extra bij te sparen.
Tov de babyboomers is het niet helemaal eerlijk. Veel mensen uit die generatie hebben woekerwinsten gedraaid op hun huis, eindloonregelingen voor hun pensioen, nooit een studieschuld gehad etc. Dat is tegenwoordig een stuk moeilijker te realiseren.
Toch wordt er teveel geklaagd. Ook hier zit iedereen achter zijn eigen pc en/of laptop terwijl er ergens in huis wel 1 of meer consoles staan, hd-tv's etc. Zo slecht hebben we het niet.
Ik las een pagina terug ook nog over dat het wel verstandig zou zijn dat we in de EU zitten. Hier ben ik het niet mee eens. Er is onlangs een rapport verschenen dat het iig voor Nederland en Duitsland voordelig zou zijn om uit de EU te stappen en weer terug te gaan naar de eigen munteenheid. Wij zijn nettobetalers in de EU, waar andere landen juist geld nodig hebben.
http://www.nu.nl/economie/3662682/nederlandse-economie-daalt-fors-ranglijst.html
Het argument van vrije handel gaat ook niet op: we hadden hiervoor al een vrije handelsgemeenschap en dat werkte prima. Daarnaast is het voor export juist beter om je eigen munt te hebben ipv met zijn allen vast te zitten aan dezelfde munteenheid. Dat zorgt voor meer flexibiliteit op de exportmarkt.
En zoals ik al vaak heb gezegd: Het proberen te realiseren van een EU als 1 monetaire en politieke eenheid met daarin verschillende culturen, arbeidsmarkten, woningmarkten etc is gedoemd te mislukken.
Laatst bewerkt: 28 dec 2013