1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Niet zo moeilijk. Belemmert de doorstroom van de nieuwe generatie. Verhoging van pensioenleeftijd raakt iedereen.

2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Het werkt natuurlijk 2 kanten op, want ontlast de zorgsector ook. Dat lijkt iedereen te vergeten.

3. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Blijft natuurlijk een bizarre situatie. Jarenlang werd er moord en brand geroepen dat de vergrijzing er aan zat te komen en nu is er het geld niet meer om dit goed op te vangen. Ik koos bewust voor een medische opleiding omdat de geriatrie mij ontzettend aanspreekt, maar helaas is het vinden van een baan niet te doen. De 'recessie' heeft een flinke deuk in het zorgstelsel geslagen, terwijl de verzekeringsmaatschappijen zwemmen in het geld.

4. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Maar zijn goedkopere jonge krachten niet juist aantrekkelijker voor werkgevers van dure ouderen? Volgens mij relateren zowel ouderen als jongeren dit naar hun eigen situatie ("they took our jobs!"), maar het is onduidelijk wie gelijk heeft.

Overigens ben ik sterk van mening dat ondoordachte studiekeuzes de grootste boosdoener zijn voor jeugdwerkloosheid en dat de economische malaise pas oorzaak nummer 2 is. Maar dat terzijde, die mening heb ik hier al vaak genoeg geuit. :p

Laatst bewerkt: 28 dec 2013
  5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Lol als ouderen mij ooit gaan betichten dat ik positief wordt gediscrimineerd ten opzichte van hen, vraag ik gewoon even hoe lang ze pensioenpremie hebben betaald (ik kom waarschijnlijk uit op 9 jaar meer), vraag ik hoe duur hun huis was bij aankoop (en hoeveel die nu waard is) en dan hoop ik dat ze realiseren dat mijn situatie er niet veel beter uitziet.

Sowieso begrijpt niemand wat pensioen betekent.

6. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Als wij zo oud zijn, is het inmiddels 70 of misschien wel 75.

7. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Wat betekent het volgens jou dan? Wij hebben in Nederland iig een apart pensioenstelsel. Ik geloof dat landen als Duitsland en Frankrijk een dekkingsgraad hebben van maar 20% oid. Je betaalt daar ook voor je eigen pensioen. Hier leg je in in een grote pot en de ouderen genieten daar nu van. Vandaar dat er door de vergrijzing nu extra ingelegd moet worden door de jongeren van nu. Ik betaal als ambtenaar ook nog steeds voor de VUT-ters van nu. Zo'n 130 per maand, maar zelf kan ik nooit met de VUT.

Langer werken is helemaal niks mis mee. Langer werken heeft de nodige voordelen, het houd je maatschappelijk betrokken, het is goed voor de gezondheid en het zorgt voor een algeheel positief gevoel. Voor die mensen die wel eerder willen stoppen kan dat natuurlijk nog steeds.

Het is alleen dat mensen er niet op het juiste moment mee bezig zijn. Ik ben nu 33 en daar wel bewust mee bezig. Ik weet hoe groot mijn pensioengat is en ben daarnaast bezig mijn huis versneld af te lossen. Het is de bedoeling dat ik op mijn 50e hypotheekvrij woon en vanaf daar kan ik weer de middelen in gaan zetten om extra bij te sparen.

Tov de babyboomers is het niet helemaal eerlijk. Veel mensen uit die generatie hebben woekerwinsten gedraaid op hun huis, eindloonregelingen voor hun pensioen, nooit een studieschuld gehad etc. Dat is tegenwoordig een stuk moeilijker te realiseren.

Toch wordt er teveel geklaagd. Ook hier zit iedereen achter zijn eigen pc en/of laptop terwijl er ergens in huis wel 1 of meer consoles staan, hd-tv's etc. Zo slecht hebben we het niet.

Ik las een pagina terug ook nog over dat het wel verstandig zou zijn dat we in de EU zitten. Hier ben ik het niet mee eens. Er is onlangs een rapport verschenen dat het iig voor Nederland en Duitsland voordelig zou zijn om uit de EU te stappen en weer terug te gaan naar de eigen munteenheid. Wij zijn nettobetalers in de EU, waar andere landen juist geld nodig hebben.

http://www.nu.nl/economie/3662682/nederlandse-economie-daalt-fors-ranglijst.html

Het argument van vrije handel gaat ook niet op: we hadden hiervoor al een vrije handelsgemeenschap en dat werkte prima. Daarnaast is het voor export juist beter om je eigen munt te hebben ipv met zijn allen vast te zitten aan dezelfde munteenheid. Dat zorgt voor meer flexibiliteit op de exportmarkt.

En zoals ik al vaak heb gezegd: Het proberen te realiseren van een EU als 1 monetaire en politieke eenheid met daarin verschillende culturen, arbeidsmarkten, woningmarkten etc is gedoemd te mislukken.

8. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Van mij hoeven we niet direct terug naar onze eigen munteenheid, maar ik prefereer gewoon een handelsunie zoals we die een tijd hadden voor de EU. Ik zit niet op een politieke unie te wachten.

9. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Dus liever een handelsunie met aanzienlijke (juridische/politieke/economische) verschillen tussen landen en met de mogelijkheid tot protectionisme en discriminatie? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat internationale handel destijds zo groot was als het nu is. Maar volgens Kevf 'werkte het prima' dus dan zal het wel.

Wat betreft de euro, dat vind ik altijd zo moeilijk te zeggen. Alsof het allemaal zoveel beter was gegaan met de gulden. Dat artikel zegt ook dat het 'waarschijnlijk iets beter' zou gaan met de gulden. Poe poe.

10. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Ja terug naar de gulden kost ook weer geld en die Euro maakt de handel beter en sneller tussen landen. En wij zijn vooral een export land en dan juist een andere munteenheid gebruiken is jezelf in de voet schieten.

11. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Net of deze verschillen tussen landen ineens van de aardbol zijn verdwenen, omdat ze in Brussel anders beslissen. De verschillen tussen Europese landen zijn megagroot.

Straks lekker betalen als Nederlander zijnde op de Duitse autosnelwegen, tot zover de Europese integratie.

12. Nukem 007

Nukem 007 Tots units fem força

Leuk Bevonden:
    453
    Juist niet wat betreft de export, als de gulden opnieuw ingevoerd zou worden dan zou die aanvankelijk veel minder waard zijn ten opzichte van andere munteenheden. Dat betekent dus dat het voor andere landen goedkoper is om producten via Nederland te vervoeren.
    Het probleem is alleen dat Nederland juist veel moet importeren en dat wordt dan weer een stuk duurder.

13. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Megagroot, oké. Ik denk dat het vooral Engeland (en soms Duitsland) tegen de rest is en dat men over het algemeen richting elkaar groeit. Of dat genoeg is voor een politieke unie, dat waag ik te betwijfelen want inderdaad er blijven verschillen bestaan, maar de EU heeft IMO zeker e.e.a. bereikt op dat gebied en dus internationale handel gefaciliteerd.

14. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824

Denk het juist niet. Landen zullen ons juist vermijden dan.
    Daarnaast blijven onze schulden ook gewoon nog in Euro's staan.

Iemand schreef dit in een column. Ben ik het wel mee eens.
    Dan maar gewoon lekker de euro houden.

15. Nukem 007

Nukem 007 Tots units fem força

Leuk Bevonden:
    453
    Waarom zouden andere landen ons vermijden als onze munt een stuk zwakker staat ten opzichte van hun munt? Duitsland zou bijvoorbeeld tegen een veel goedkopere prijs producten via Rotterdam kunnen aanvoeren.
    Het probleem is de import en inderdaad de schulden die nog bestaan uit euro's en die dus met veel meer guldens moeten worden terugbetaald.

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Lol het staat al op 71, wist je dat niet?

@kevf: je betaalt NIET voor je eigen pensioen. Iedereen ziet pensioen als een soort potje waar je geld inlegt en wat dan wordt bewaard en je later weer terugkrijgt. Die zienswijze moet veranderen want dat klopt niet.

17. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    dat zeg ik toch ook? Of bedoelde iig te zeggen....

edit: even terug gelezen: in ander landen betaal je voor je eigen pensioen zoals ik stelde, hier is dat niet het geval.

18. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.099
    Je betaald niet voor je eigen pensioen? wut

19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Je kinderen betalen je pensioen.

20. Le Lastpak