Ah, maar hier spreken wij langs elkaar heen. Je denkt al na over preventief ingrijpen en privacy schending in de vorm van gezichtsherkenning. Dat zijn discussiewaardige veranderingen, maar deze zaken worden niet genoemd in het artikel dat je deelde. Jij suggereert ze als de logische volgende stap.
Dus even formeel:
In drukke openbare gebieden, waar je überhaupt nooit privacy had, vind ik het geoorloofd om camera's door te linken aan de bewakers van de openbare orde. Maar hoe slim mogen die camera's zijn? Een goede grens is naar mijn mening dat de beelden geraadpleegd mogen worden: live ter orde bewaking en als bewijslijst voor incidenten. Privacyschending zou zijn wanneer de data wordt verwerkt en
opgeslagen en eigenlijk vooral dat laatste. Als er een database is dat actief bijhoudt hoe vaak ik voorbij loop, dat vind ik privacyschending.
De technologische ontwikkeling, die kunnen we niet bedwingen. Binnen afzienbare tijd zullen we deze dingen kunnen doen. Dan resteren de vragen: Hoe kunnen we de wetgeving vormgeven zodat we een duidelijke grens hebben tussen veiligheid en privacy? En kunnen we de uitvoerende macht vertrouwen deze grens te respecteren? Dat is een debat dat we zeker moeten gaan voeren.
Ik ben het overigens niet mee eens dat we deze ontwikkelingen 'zonder slag of stoot accepteren'. Naar mijn gevoel is de discussie juist enorm gepolariseerd. Het volk wordt helemaal panisch bij het woord 'drone', zonder een objectieve afweging te maken tussen privacy en de voordelen die ze meebrengen.
Oh natuurlijk! Maar de kosten van een camera zijn verwaarloosbaar bij het uurloon van een agent. Ik ging er voor het gemak vanuit dat het onbetaalbaar is om overal mankracht te hebben.
Klik om te vergroten...