Dat de wereld minder autonoom wordt is anders weinig van te merken. Eerder het omgekeerde.
Hoezo raar voorbeeld? Jij beweert dat met het meten van data burgers minder invloed hebben en overheden makkelijker de bevolking kunnen controleren.
Een regime in Egypte wat al voor het datatappen is opgezet en na het datatappen is afgezet bewijst juist exact het tegenovergestelde. Overheden hebben minder controle en burgers zijn in staat tot revoluties.
Er bestaan geen goede en foute keuzes. De keuzes die jij maakt zijn persoonlijk, en je gedrag is gebaseerd op keuzes. Je wordt daarom enkel gestuurd door je eigen gedrag.
Sowieso, over keuzes gesproken, jij lijkt te denk alsof mensen keuzes bewust maken. Dat is niet waar. Je hersenen werken 99% van de tijd onbewust, dus ja, je zou kunnen zeggen dat je inderdaad een fabriek bent. Je maakt keuzes onbewust op basis van duizenden invloeden. Dat bepaalt je karakter.
Maar dat is weer een andere discussie . Je kunt wel even dit lezen: http://www.fractal.org/Bewustzijns-Besturings-Model/Slimme-onbewuste.pdf
Ook daar lijk ik weinig van te merken dan. Zoals gezegd, anno 2014 worden er betere relaties aangelegd dan vroeger, die ook echt wel beter van kwaliteit zijn. Voor elk soort mensen is er wel een communicatieplatform beschikbaar.
Zoals gezegd, zo kunnen we zelffunctionerende maatschappijen onderzoeken.
Ik zie jou bijv. best actief posten in het Politiek topic, waar je bijv, je onvrede uit over immigratiepolitiek of andere politieke blunders.
Maar met big data zou je juist immigratie veel beter kunnen regelen en statisch beter kunnen onderzoeken hoe je politiek op micro niveau kan bedrijven. Dat zijn flinke voordelen om ergernissen van jou in de toekomst te voorkomen.
Nee, ik heb het over de relatie tussen minder privacy en een aftakeling van de maatschappij zoals jij beweert. Deze relatie vind ik juist niet zichtbaar wat ik heb proberen aan te tonen. Die relatie die jij weergeeft is helemaal niet aan te tonen.
Een kwaadwillende overheid kan nu ook vervelende situaties creeëren... Vind dit dus weer typische hypothetische angstvisie.
Laatst bewerkt: 17 feb 2014