Dat is wel wat makkelijk gezegd. Feit is dat de hele situatie toch behoorlijk gevoelig is. En Rusland wil het liefst weer een groot en machtig land zijn.
Ze zijn allereerst al ver gegaan door Crimea te bezetten. En intussen is men dus ook al een tijdje bezig in Donetsk en is gebroken met het Boedapest memorandum.
Natuurlijk zullen ze niet zomaar een wereldoorlog beginnen.. maar ze worden ook niet tegengehouden. Er zijn nog wel meer omringende landen waar overwegend meer russen wonen nog.. dus praktisch gezien kan Rusland overal wel stukjes land inpikken.
Zover is het nog lang niet.. maar stel dat de gemoederen een keer hoog oplopen.. en met name de tegenreactie van VS/GB te fel is.. dan staat het westen wel lijnrecht tegenover Rusland/China.
Er wordt overigens al materieel van VS naar Ukraine gebracht he..
En Rusland is een trots land wat niet zomaar overal ja en amen op zegt wat VS wil. Dan hebben zij weer excuus tanks Ukraine binnen te rijden.. en zo gaat het machtsspelletje steeds een klein stapje verder.
Er is toch ook een heleboel?
NB. Ik zeg dus niet dat het er komt.. ik zei dat beide partijen het natuurlijk niet willen. Maar de gevoeligheid onderschatten en dus op voorhand al zeggen dat het sowieso niet gaat gebeuren vind ik een vrij naieve gedachte.
Laatst bewerkt: 21 jul 2014