Fitness, Bodybuilding, etc. [deel 8]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Dusky Demon NL, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Laatst bewerkt: 6 jan 2015
  2. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.942
    Ik heb nu sinds een week ontiegelijke last van mn linkerschouder, met name na opstaan. De pijn lijkt echt op het schouderblad te liggen, en mn schouder kraakt bij bewegen ook echt als een malle. Dit itt tot mn rechterschouder die gewoon 0 kraakt.

Uiteraard moet ik minder fappen, maar ik vraag me toch af wat het kan zijn. Zit zelf te denken dat ik mss te enthousiast dumbell press heb gedaan, daar voel ik m altijd enorm bij (bij elke borstoefening zowat en inmiddels nu ook de rugoefeningen, en schouderoefeningen lukken me nu niet door de pijn). Iemand enig idee wat het kan zijn?

3. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dan kan ik je de hand schudden. Erg klote. Je zou hier eens kunnen kijken of je klachten daar mee overeen komen:

http://www.slijmbeursontstekingschouder.com/

Het zou ook het overstrekken/irriteren van de infraspinatus kunnen zijn. Dat is een spier die echt op het schouderblad ligt. Het schouderblad is nogal een vreemd bot wat alleen aan de bovenkant op 1 klein punt vast zit (aan je humerus meen ik). Verder wordt het schouderblad op zijn plek gehouden door pezen en spieren. Dit zorgt er voor dat het schouderblad min of meer los ligt op je rug. Daarnaast is het schoudergewricht zelf een complex gewricht omdat het bijna alle kanten op kan draaien. Je hebt dus zo een blessure te pakken in deze regio.

Persoonlijk zou ik er al vrij snel mee naar een dokter gaan. Ik ken echt zat mensen die maanden zo niet jaren met schouderproblemen rond lopen. Je zult ws je schouder nog wel wat mogen belasten maar niet zwaar.

Voor de zekerheid: militarypress niet achterlangs doen, latpull down niet achterlangs doen en bij dumbell press de dumbells een beetje draaien. Deze oefeningen knellen anders je schouders af.

4. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    17.942
    Da's mooi kut dan. :mad: ik weet dat ik al veel langer met die klachten rondloop, maar het was een tijdje weg en nu is het er weer. Vind t aardig poep, rechterschouder nooit last en nu is die linker weer helemaal fucked.
    Ik ben r wel eens naar de fysio gegaan, die raadde me een aantal oefeningen aan om te doen en verder wist ze t niet.
    Dokter ben ik aardig sceptisch over, ik ben r 2jaar terug oid volgens mij al eens naar de dokter voor gegaan en het enige wat ie je doet is doorverwijzen naar een fysio.

5. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dat is matig. Mijn HA heeft wel wat bewegingstestjes etc gedaan. Het is wel van belang om te weten of het een ontsteking is of dat het puur een overbelasting is (al komt een ontsteking ook door overbelasting). Tenminste dat maak ik op uit de materie.

Ik slik zelf nu pijnstillers. Ik train nog 3x ipv 4x. 2x per week doe ik onderlijf + wat licht isolatiewerk voor boven. 1x per week probeer ik de drie grote lifts. Ow ja andere aanrader: high bar ipv low bar squatten.

6. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    17.942
    Maar heb jij dit dan ook Kevf, dat je er als je opstaat het meest last van hebt, en eig als je veel heb gegeten met de lunch (of in het algemeen), dat de pijn vrijwel een stuk minder is? Is het dan gewoon omdat je wanneer je veel hebt gegeten je een stuk voller en daarom ook sterker bent?

7. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Balen Reck, schouderklachten moet je snel laten onderzoeken. Het schoudergewricht is een bitch, daar kan je echt lang last van hebben als je het niet goed aanpakt. Als je niet tevreden bent met je vorige fysio dan raad ik je aan op zoek te gaan naar een Sport Medisch Adviescentrum, daar heb je vaak sportartsen met sportfysio's die wel een fatsoenlijk onderzoek kunnen uitvoeren :)

Kevf vindt dit leuk.
  8. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    17.942
    Thanks, ik zal ff checken. Denk dat ik snel wel even naar een fysio ga want ik wil er eig voor eens en voor altijd vanaf zijn.

9. Nerrion

Nerrion yikes

Leuk Bevonden:
    177
    Ik heb het gevoel dat ik de laatste tijd echt slecht eet, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met het opstellen van een dieet. Avondeten is gewoon wat de pot schat maar voor de rest kan ik het natuurlijk zelf invullen. Ik weet dat kwark, kip, rijst etc. super goed voor je is maar ik heb geen idee welke dingen je het beste kunt eten wanneer je bulked/cut. Ook weet ik niet of ik nu wil gaan cutten of pas in februari.

Heb serieus nooit een dieet gevolgd of gebulked dus ben behoorlijk noob op dat gebied.

Kan wel pic posten hoe het er nu bijstaat maar had laatst al pic gegooid dacht ik.

10. UpInSmoke0611

UpInSmoke0611 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    1.176
    Doe flexdieten. Dan kan je zelf eten wat je lekker vindt zolang het past en je genoeg vitaminen, mineralen en vezels binnen krijgt

Nog een vraag, je 3e set is steeds een plus set. Maar in week 3 doe je dus eigenlijk nooit "1" maar zoveel mogelijk met 1-2 left in de tank?

11. Hermaniak

Hermaniak Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Ja, zie het bijvoorbeeld als doel om 2 (of meer) te halen. Dan kan je de cycle die er na komt verhogen. Als ik op de 1+ dag maar 1 rep kan, dan laat ik het gewicht de volgende cycle hetzelfde. Let wel dat je 1+ set redelijk richting je 100% gaat.

12. UpInSmoke0611

UpInSmoke0611 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    1.176
    Ja OK. Met uitzondering van de eerste paar cycles. Die zitten vrij licht. Zal erna wat zwaarder worden. Thnx

13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Eerst moet je vast stellen wat je doel is: afvallen, aankomen, of op gewicht blijven. Vervolgens reken je uit wat je energiebehoefte is. Hiervoor heb je nodig: gewicht, vet%, activiteitsniveau.

Als je nog gemakkelijker wilt: reken je gewicht uit in ponden. Vermenigvuldig dit aantal met 14 als je weinig beweging krijgt, met 16 als je een beetje beweging krijgt en met 18 als je veel beweging krijgt.

Ongeacht je benadering kom je uit op een aantal kcal. Afhankelijk van wat je wilt ga je daar vervolgens 5-10% boven of onder zitten. Je kan dan bijvoorbeeld eens in myfitnesspal bijhouden wat je op een dag binnen krijgt en dat vergelijken met je eerder gevonden behoefte. Daarnaast in de gaten houden dat je ongeveer 2x je lichaamsgewicht aan grammen eiwit nodig hebt. Beetje meer op trainingsdagen, beetje minder op niet trainingsdagen.

De rest hou je dan over voor gezonde vetten en koolhydraten.

Het is echt geen rocketscience en daarnaast klopt het eerste gevonden getal ook niet. Het is slechts een benadering. Aan de hand van je vorderingen ga je bijsturen. Als je wilt aankomen kan je als absolute beginner max 1kg per maand aan spiermassa aankomen, dat neemt na een jaar af na ongeveer 0,5kg per maand en daarna gaat dat nog verder naar beneden. Als je dus 4kg per maand aankomt weet je dat je dikker wordt. Voor afvallen gelden andere 'regels'. Uit ervaring vind ik meer dan 0,5kg per week afvallen de max wat fijn is. Als het harder gaat dan ga ik me futloos voelen.

Voorbeeldje van een dag van mijn eten:

http://www.myfitnesspal.com/food/diary/kevinxxl?date=2015-01-02

(al had ik die dag 2700 moeten eten)

Reckuuza vindt dit leuk.
  14. Nerrion

Nerrion yikes

Leuk Bevonden:
    177
    Super post Kevf, bedankt!

4x in de week gymmen is midden of veel beweging?

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ligt een beetje aan je baan/andere activiteiten. 4x met zittend beroep schaar ik zelf nog onder midden :)

Maar het blijft echt een dikke duim/startpunt. Daarna moet je er zelf mee aan de slag.

edit: ik heb evt ook nog wel een sheet waar je je behoefte mee kan uitrekenen.

16. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    17.942
    Ik voel me schouder toch nu behoorlijk nu ik gewoon stil zit/op de bank lig. Snel toch maar even naar dokter/fysio vrees ik.

17. Hermaniak

Hermaniak Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    @UpInSmoke0611 Klopt, maar ik denk dat als je inmiddels 80-90 bencht, je niet hoeft te beginnen met 5+ op 50 ofzo. Dat ken je inmiddels wel.

18. schijterwt

schijterwt *-*

Leuk Bevonden:
    617
    Wat betreft voeding etc begrijp ik uit het bovenstaande dat als je massa aan wil komen je boven je onderhoud moet eten en genoeg eiwitten binnen dient te krijgen. Nou heb ik het idee dat dit me aardig lukt maar ga ik vrijwel altijd direct uit werk sporten. Dat is dus voor het avondeten wat met afstand mijn meest voedzame maaltijd is. Maakt dit veel uit?

19. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Avond eten na het sporten is juist ideaal vind ik. Werk meestal tot 17 uur. Zorg dat ik dan genoeg eet, dan eten en dan mn avondeten met een lekker stuk vlees erbij. Dan krijg ik echt veel naar binnen!

20. Jerreby

Jerreby Active Member

Leuk Bevonden:
    32
    @UpInSmoke0611 Zoals al eerder gezegd is, een app waarin je je eten bij houdt is goud waard. Zelf gebruik ik de app van Eetmeter omdat deze zeer eenvoudig te gebruiken is. Het kan wel eens voorkomen dat de macro's van sommige producten niet kloppen maar dan kan je die een beetje bijstellen door meer/minder in te vullen.

Toen ik me begon te interesseren in sport en voeding heb ik die app zeer nauwkeurig bijgehouden en heb er mooie resultaten mee geboekt. Inmiddels ken ik zo'n beetje alle voedingswaarde uit mijn hoofd van dingen die ik eet dus ben ik ook weinig tijd kwijt om die app in te vullen.

Zondag aastaande lanceert Eetmeter trouwens hun nieuwe, verbeterde app. Ben erg benieuwd!

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina