1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

  1. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Denk dat het op meer universiteiten zo is Matrix, en niet alleen vanwege slechte organisatie. Erasmus wordt bijvoorbeeld ook geleid als een bedrijf, en vanwege kortingen vanuit de overheid en andere budgettaire perikelen wordt er ook daar gesneden in aanbod. Zo wordt de faculteit Wijsbegeerte ook geschrapt. Echter ligt er bij ons al wel een plan om wijsbegeerte een grotere rol te geven in elke studie, waardoor er niet meteen een grote tegenreactie ontstond. Het is afwachten of deze beloftes nagekomen zullen worden.

    Over het algemeen vind ik het zorgelijk dat universiteiten gekort worden op hun budget en dat ze neigen inhoud en aanbod aan te passen aan 'de economie' en 'de arbeidsmarkt'. Studenten worden op die manier een halffabrikaat dat functioneert om output in de vorm van BBP te produceren. Het is goed dat de discussie eindelijk is aangewakkert, en dat docenten zich er ook mee bemoeien.
     
  2. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Oh, Erasmus, laat ik daar maar niet over beginnen, @Jingga. :+ Sinds het Nominaal=Normaal experiment heeft die universiteit al haar krediet m.i. verloren.
     
  3. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    @Matrix Natuurlijk natuurlijk, dat was bedenkelijk. Aan de andere kant: jij (toch?) en ik zijn studenten die langer op de universiteit hebben doorgebracht vanwege extracurriculaire activiteiten, waar een groot deel van de studenten die er lang zit, best achter zijn broek gezeten had kunnen worden. Degene die extracurriculaire activiteiten willen ondernemen en 'getroffen' worden, trekken zich er niks van aan omdat ze deze keuze bewust maken, en andere studenten worden nu inderdaad wèl gemotiveerd om sneller af te studeren. Ik heb dan ook niet veel negatieve geluiden gehoord over die maatregel. Om deze reden vind ik het meer fundamentele karakter van de huidige discussie veel zorgelijker.
     
  4. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Wel eh...
    1. Nee, ik studeerde als enige nominaal op mijn faculteit. :p Ondanks de nevenactiviteiten.
    2. Mijn collega's zou ik niet willen verwijten dat ze harder kunnen studeren. Maar goed, dat is de TU; daar is de problematiek heel anders en kampt men vooral met verstokte beta's die conservatief en moeilijk college geven.

    Ik had altijd fundamenteel bezwaar tegen de N=N regel vanwege de compensatie-mogelijkheden van een 5. Een onverbiddelijke maatregel moet geen studenten straffen die per ongeluk een misstap maken, maar het compenseren van onvoldoendes is niet het juiste vangnet. Dat is gewoon kwaliteitsverlaging.

    En die compensatieregeling is een symptoom van het rendementsdenken, de fundamentele discussie die nu plaats vindt. In Pauw afgelopen woensdag verdedigde Pieter Duisenberg van de VVD fel de kwaliteitsagenda die er sinds 2010 ligt, maar die prestatieafspraken zijn juist de oorzaak van dat creatieve boekhouden waar o.a. Erasmus zich schuldig aan maakt. Als het je interesseert raad ik je sowieso die aflevering even terug te kijken.
     
  5. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Ah, ik twijfelde al :+ Herinnerde me inderdaad dat je meerdere dingen deed haha. Ben ik met je eens, maar compensatie verschilt per faculteit. Bij mij was compensatie al mogelijk vóor N=N, maar niet onvoorwaardelijk. Compensatie moest altijd gebeuren met een voldoende gelijkend vak (wiskunde 1/wiskunde 2 bijv.), waardoor ik niet het idee had dat het onrechtvaardig/kwaliteitsverlagend werkte (ja, ik heb zelf twee vakken gecompenseerd voor mijn bachelor diploma :+).
     
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.475
    Leuk Bevonden:
    8.456
    Dat is juist iets waar de universiteiten de laatste 5 jaar aan lijken te werken (of het is gewoon toeval dat het toevallig op mijn faculteit gebeurde door de instroom van nieuwe docenten). Veel oude docenten die de klassieke aanpak leken verdrongen te worden door veel types die veel meer inspiratie teweeg brengen. Deze docenten gebruiken steeds vaker nieuwe, betere technieken tijdens hun colleges waarmee de studenten meer gemotiveerd zijn en beter werk afleveren. Zo is de docent van het jaar in Delft (tevens landelijk ondertussen) afgelopen jaar een enorme voorstander van gamification tijdens de lessen, en zijn er een aantal docenten de laatste jaren steeds minder traditionele hoorcolleges aan het geven. Die docenten laten de studenten via collegerama (online) colleges voorbereiden en gebruiken de daadwerkelijke colleges dan op een veel interactievere manier. Daarom hoop ik dat de oude garde dit over het hele land ook snel zal oppakken of maar vervangen wordt door een nieuwe generatie die daadwerkelijk de nieuwste onderwijstechnieken gebruiken.

    Uiteraard zijn dit alleen voorbeelden die ik gehoord en gezien heb, maar ik neem aan dat dit op alle faculteiten aan de gang is.



     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2015
  7. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Cool! Mijn faculteit is echt heel heel erg conservatief. Videocolleges zijn zeldzaam, online houdt voornamelijk in dat blackboard gebruikt wordt om zooi op de zetten.
     
  8. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    * MBO Werktuigbouwkunde diploma.
    * HBO Werktuigbouwkunde gestart in september 2014. Gestopt in november 2014 > ik vond dat het te diep op de techniek in ging en het boeide me steeds minder.
    Nu zit ik met de handen in m'n haren. Ik moet een keuze maken. Ik ben al sinds november vorig jaar op zoek naar een geschikte opleiding en ik heb bij heel veel scholen de open dag bezocht, en meeloop-/proeflesdagen bij de volgende:
    Social Work, Ergotherapie, Biometrie, Technische Bedrijfskunde en Communicatie & Multimedia Design.
    Ook heb ik nog een stuk of 20 studiekeuzetesten (online en schriftelijk) gemaakt.

    Ik ben heel zwaar aan het twijfelen over wat ik nu eigenlijk wil.
    Ik heb door een ongeval van 1,5 jaar terug nu ook te maken met o.a. een arbeidsdeskundige. Deze helpt mij om te kijken of opleidingen ook geschikt zijn i.v.m. mijn zwakke rug (veel zitten/staan/lopen/zwaar lichamelijk werk). Deze deskundige heeft voor mij ook een uitgebreid loopbaanonderzoek geregeld met een soort van psycholoog bij LoopbaanCentrumNederland (á €2.500), die ik in januari heb afgerond, en momenteel een uitgebreid rapport over mezelf van heb mogen ontvangen.

    Door dit alles blijkt dat ik meer interesse zou hebben in de design richting, het ontwerpen van dingen. Ook kwamen er opleidingen van de HAS in DenBosch naar voren, maar door een operatie aan de pols heb ik de laatste open avond gemist. Mijn hobby's zijn o.a. fotografie en photoshop, en ik denk dat Communicatie & Multimedia Design (CMD) hier goed op inspeelt.
    Maar als ik naar de toekomst kijk dan denk ik dat ik beter kan kiezen voor Technische Bedrijfskunde. De kans op werk is groter, sluit beter aan op mijn vooropleiding en opzich is het niet heel verkeerd. Ik weet van mezelf dat ik niet zo een kei ben in wiskunde en economie, maar daar valt wat aan te doen. Bij CMD ben ik bang dat het wat te veel IT gehalte heeft.

    Hebben jullie misschien wat advies voor mij? Iets nuttigs te zeggen, of iemand met ervaringen met een zelfde vooropleiding of TBK/CMD? :p
     
  9. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Hoewel ze wel een punt hebben, zitten er wel een hoop brave hippies tussen die een beetje opstandig willen doen.
     
  10. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Was student van de uva, zal me een reet roesten
     
  11. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.658
    Leuk Bevonden:
    4.775
    Ben een student aan de UvA, zal me een reet roesten :+

    Vooral ook die studenten die studiepunten willen voor de tijd die ze gemist hebben met demonstreren :lol:
     
    Smirnoff en Reckuuza vinden dit leuk.
  12. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Niet iets nuttigs, maar dude, je bent echt niet de enige die regelmatig met zijn handen in z'n haren zit wat betreft studiekeuze, e.d. Ook ik zit er nog steeds mee. Als ik jou was zal ik wel Technische Bedrijfskunde doen ipv CMD gezien de kans op werk idd groter is, daarnaast kan je altijd nog de CMD kant op (of iets doen met fotografie, photoshop). Je zit niet je hele leven vast aan 1 keuze he. Je bent 21! Er gaan meerdere wegen naar Rome. Belangrijk is dat je mss nu gewoon een goeie basisstudie gaat doen (waar Technische Bedrijfskunde echt geschikt voor is) en wie weet rol je daarna wel ergens in. Kom je nu iig zat studiegenoten tegen tijdens je studie en ben je iig weer in het schoolritme. Je kan nog wel 30 open dagen bezoeken e.d. maar trust me, je gaat er niet uitkomen. Ik heb het ook allemaal gedaan, en op een gegeven moment zag ik door alle bomen het bos niet meer en raakte ik verstrengeld in een en al twijfel. Schrijf je opties uit, zet je pro en cons neer, zet daar cijfers bij qua gevoel (schaal 1-10, wat vind je belangrijk), en maak een keuze en ga daar dan ook voor. Een perfecte opleiding zal nooit bestaan, overal zitten wel voor- en nadelen aan. Heb je iig een keuze gemaakt en het geprobeerd, en trust me, dat geeft veel meer voldoening dan blijven hangen in twijfels e.d. en dat er uiteindelijk niks gebeurt.

    Edit: gefeliciteerd met je MBO werktuigbouwkunde trouwens! Dat is toch al hartstikke goed man. Volgens mij staat men te schreeuwen om mensen zoals jij.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2015
  13. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Thanks voor je bericht. Heb eigenlijk het gevoel dat ik CMD zou kiezen om lekker creatief relaxt bezig te zijn, en dat TBK beter aansluit op mijn MBO Werktuigbouwkunde en voor een betere toekomst gaat zorgen. En dat ik dat creatieve beter als hobby kan laten.

    Dan heb je ook nog zoiets als HRM (Human Resource Management) maar ik denk dat dat nog meer economie is dan TBK. Volgens mij is HRM wel wat socialer, meer met mensen, daar hou ik wel van. Maar TBK heb ik weer het voordeel dat ik werktuigbouwkunde heb gestudeerd, dus dat Technische moet wel goed komen. :p

    Denk dat ik niet meer lang moet nadenken en gewoon voor Technische Bedrijfskunde gaan, ik word er alleen maar depressief van.
    Vanavond nog wel even naar de open avond om gewoon nog eens de school goed te zien etc.
     
  14. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Dat depri is heel herkenbaar man. Zoals ik t nu lees kan je beter voor Technische Bedrijfskunde idd gaan, tenzij die school pure poop is. En je zal r mss niet echt een goed gevoel bij hebben (althans, ik heb altijd wanneer ik iets bewust heb gekozen dan vind ik t opeens toch kut en vind ik t andere weer beter), daarom is t echt verstandig om de pros en cons op een rijtje te zetten. Dan kan je altijd nog lezen en nalezen dat je echt een weloverwogen keuze hebt gemaakt.

    Dat helpt ipv besluiteloos te blijven twijfelen, want idd, daar word je behoorlijk depri van. En dat gaat je echt niet verder helpen.

    En alsnog, je bent 21. Als je klaar bent ben je 25. Nog heel een leven voor je. Je kan altijd je photoshop en fotografieambities blijven ontwikkelen. Een studiekeuze is een belangrijke keuze, maar echt geen keuze die bepalend is voor de rest van je leven.
     
    Alexknl vindt dit leuk.
  15. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.811
    Ik ga (hopelijk) CMD doen, maar ik sta er ook niet honderd procent achter. Doe de opleiding eigenlijk vooral omdat het een opleiding is die het meest toegankelijk is met fotografie, een opleiding fotografie of film zie ik namelijk niet echt zitten. Nu zie ik mezelf ook niet van fotografie mijn full time baan worden, maar het is iets wat op dit moment mijn leven en kleine inkomen is, dus let's try it. Met mijn MBO Administratie kom ik nergens en is bij lange niet het gene wat ik in de toekomst wil doen. In the end zie ik mezelf nog steeds gewoon een fijne restaurant openen op een of andere manier.
     
  16. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    HRM op de HBO is een studie zonder toekomst. Alle functies in HR met enig denkwerk worden tegenwoordig gevuld door universitairen van psychologie of bedrijfskunde. Mijn vriendin heeft HRM gedaan, die is drie jaar na afstuderen nog niet op een plek van HBO-niveau.
     
  17. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Ik ben vandaag naar de open avond geweest van TBK, en ik ben verkocht. Door de (goede) voorlichtingspresentatie met veel info en nog eens een extra gesprek apart in een kantoortje (met de opleidingsmanager) en uiteraard door leerlingen zelf vragen te stellen, ben ik er zekerder van geworden dat dit een goede keuze zal gaan zijn. De school zelf vind ik ook wel prettig.

    Ook mooi meegenomen is, en dat wist ik nog niet eens van te voren, dat omdat ik MBO werktuigbouwkunde gestudeerd heb, ik een half jaar korter kan doen over de studie. Wel moet ik in het eerste half jaar de propedeuse halen (in mijn geval dan 33 credits). Dus 3,5 jaar over de studie mits het allemaal goed gaat, en daarna zou je ook nog eens tbk aan de TU/e in 2 jaar kunnen doen. Dat schijnt heel netjes aan te sluiten Fontys -> TU/e. Maaaaaar uiteraard eerst maar eens goed inzetten om HBO door te komen!

    Het is ook nog eens toeval dat een goede vriend van mij ditzelfde wil gaan studeren en ik samen met hem op kamers ga wonen. Dit is ook weer een mooie nieuwe levensfase.
    Van het boerendorpje in Zuid Limburg naar Eindhoven. Gaat wel tof worden. :thumbs:

    Oeh dat is minder.. Hopelijk kan zij snel een baan vinden op niveau. Dit zelfde hoorde ik dus ook over CMD en SocialWork..
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2015
    Jingga, Reckuuza en Zeepsop vinden dit leuk.
  18. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Haha geweldig m'n zus gaat ook met ons mee op kamers. Chill met z'n 3en. Appartementje it is :D
     
  19. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.658
    Leuk Bevonden:
    4.775
    Dat lijkt me vrij awkward kunnen worden :+
     
  20. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Dat moet goed komen. Wat dat betreft zijn we alle 3 vrijwel dezelfde types en kennen elkaar heel goed :p
     

Deel Deze Pagina