Sorry, maar als je met zo'n standpunt aankomt dan heb ik geeneens zin om de discussie met jou aan te gaan. Crisis zit tussen de oren, alsjeblieft zeg. Kijk eens om je heen, er is gewoon weer armoede in Nederland. Zit ook bij jou in de straat verstopt.
Had het niet eens over roken, ging alleen in op zijn neerbuigende post over mensen die zogenaamd zielig zijn omdat zij hulp vragen en/of nodig hebben.
Om even op je punt te reageren, ik denk dat je de procedures bij de voedselbank niet goed begrijpt. Gaat hier om mensen die wekelijks slechts enkele tientjes te besteden hebben, bijv. door loonbeslag of schuldsanering. Deze mensen leven veelal van de beslagvrijevoet, hoe zij dit kleine beetje geld besteden is verder niet aan jou of aan mij om te bepalen. Procedures om überhaupt toegang tot een voedselbank te krijgen zijn streng, je moet hierbij al je inkomsten en uitgaven zwart-op-wit laten zien. Er worden zeer duidelijke grenzen gesteld aan het besteedbaar inkomen, iemand die hier slechts 1 of 2 tientjes boven zit komt al niet meer in aanmerking.
Het beeld wat hier wordt geschetst, van de persoon die ketting-rokend in zijn eigen auto naar de voedselbank rijdt is niets meer dan een hersenspinsel. Doet mij een beetje denken aan mensen die beweren dat Nederlandse gevangenissen eigenlijk hotels zijn, terwijl ze een penitentiaire inrichting alleen van buiten hebben gezien. Wil je als autobezitter in aanmerking komen voor de voedselbank, dan zal je aan moeten tonen dat je deze nodig hebt voor werk of vanwege medische noodzaak. Over het roken: wil je mensen die al zwaar onder de stress zitten door financiële malaise of bijv. het kwijtraken van een dak boven hun hoofd, ook nog eens hun sigaretje (zal trouwens eerder een sjekkie zijn) afpakken? De voedselbank is trouwens een liefdadigheidsinstelling die is opgericht en wordt beheerd door burgers zelf, dus je hoeft niet bang te zijn dat je belastingcenten worden opgerookt.
Laatst bewerkt: 4 jun 2015