Als het Westen zich het recht voorhouden zich te bemoeien met de Oekraïnse politiek mag Rusland dat ook. En de rol rondom het neerhalen van MH17 is niet aangeduid. Dat de BUK installatie vanuit Rusland kwam betekent niet dat ze mede schuldig zijn. Anders kun je ook redeneren dat USA voor 90% van de slachtoffers in Jemen schuldig is...
Een grote groep soldaten er heensturen? De Zwarte Zeevloot zit al 200 jaar in de Krim man. Echt briljant verzonnen ja.
Krim is Russisch, is het dan geen zwarte bladzijde dat de Westerse mogendheden na 1945 maar een grensje hebben getekend? Dat land is 1 grote verdeeldheid. Daarnaast is de Krim niet ingenomen maar hebben ze een referendum gehouden daar. Mensen daar horen liever bij Rusland dan bij Oekraïne. Dus die zwarte bladzijde snap ik niet echt...
Wat is je punt nou? Rusland is het enige land dat met IS terugdrijft met succes. Wat doen wij? Russische vliegvelden bombarderen. Briljant verzonnen!
De oorlog is Syrië gaat natuurlijk veel verder dan staatsvriend Assad. Dat snap je ook wel. Assad is slechts een pion.
Libië is nu gewoon exact het tegenovergestelde van Syrië. En wederom een proxy oorlog over de rug van de burgers. Het Westen vond het nodig om Khadaffi om onduidelijke redenen af te zetten, sloten daar een dealtje met de rebellen, vlogen een helikoptertje in naar Tripoli, vermoordde daar de leider en lieten vervolgens een halfbakken samengesteld regerinkje met de overgelaten zooi achter. Nooit maar naar omgekeken.
Dit creeërde een mooi machtsvacuum van onze vrienden van IS, die gemakkelijk alle havensteden konden overnemen. Wie zet zich nu het hardste in tegen die bezetting van IS?
Hint: het is niet Frankrijk of de US die voor de hele rotzooi hebben gezorgd...
Mochten ze samen met Haftar overwinnen hebben ze nog een mooie haven aan de Middellandse Zee ook. Dankzij ons :')
Ik zeg nergens dat ik blij ben dat Rusland overal 'wint'. Ik constateer alleen dat ze nu landen als Libië en Syrië aan hun invloedssfeer aan het toevoegen zijn waardoor zij een machtsfactor worden die het Westen oorspronkelijk dacht te zijn. Dat was mijn oorspronkelijke punt. Ze hebben de Krim, invloed in Oost Oekraïne, vrije doorgang door Bosporus, haven aan Middellandse Zee en beslisrecht in Syrië. Ondertussen lijkt de vriendschap tussen US en Egypte flink bekoeld en neigen zij ook naar Rusland. Doen ze toch aardig. Ik vind het briljant verzonnen eerlijk gezegd.
De Arabische Lente heeft voor instabiliteit gezorgd, dat ziet iedereen behalve het Westen.
Laatst bewerkt: 12 apr 2017
White Hawk vindt dit leuk.