Fred, nee, gewoon nee. Ongelooflijk dat je zo'n gruwelijke aanval misbruikt om weer van leer te trekken tegen de media in die waanideeën.
Allereerst, niemand bagatelliseert deze aanval als een "verwarde man". De NOS op de vorige pagina niet, en the Guardian van je eigen link kopt ook "Hate Crime". Jij bent degene die insinueert dat deze aanval geen aandacht krijgt, terwijl alle Engelse kranten het erover hebben.
Ten tweede, het idee dat de media een daad automatisch terrorisme zou noemen omdat de dader moslim is, is onzin. Ik snap waarom dat zo lijkt, maar die logica klopt niet. Het label terrorisme wordt gebruikt omdat daders lid zijn van een terroristische organisatie, of op zijn minst trouw hebben gezworen aan IS. Hoe zou dat überhaupt een andere naam dan terrorisme kunnen hebben? Die opmerking zou alleen hout snijden als ook willekeurige lone-wolfs met een moslim-achtergrond om die reden als terroristen zouden worden aangemerkt.
Ten derde, natúúúúrlijk krijgt IS-terreur meer aandacht, én terecht. Het kalifaat roept actief op om terreur te plegen in het Westen. Het is een continue dreiging én het is georganiseerd (dat is een cruciaal verschil). Dat betekent dat bij iedere aanslag vanuit moslim-extremisme er een acute dreiging is dat de dader niet alleen is, maar een netwerk heeft dat potentieel weer kan toeslaan. En ja, dat verdient meer aandacht dan andere gruwelijkheden, maar nee: dat is niet omdat de daders moslim zijn, maar omdat het georganiseerde terreur is en daarmee een reële dreiging vormt voor meer. De Nederlandse media gaat secuur om met die nuance; sommige politici daarentegen helaas niet (en toegegeven, de Telegraaf, Geen Stijl en TPO ook niet)
Edit:
Ter nuancering: Begrijp overigens dat ik op dit onderwerp doorgaans vrij 'links' ben. De toenemende islamofobie in West-Europa vind ik een van de meest zorgwekkende ontwikkelingen. Wanneer je terreur laat omslaan in spanningen met je moslim-buurtgenoten...ja, dan lukt het IS om onze samenleving te ontwrichten.
Laatst bewerkt: 1 jul 2017
Mallakai, Kevf en RaouLioo vinden dit leuk.