Ik kan enkel uit eigen ervaring vertellen. En mijn inschatting van al het andere
Ik ben in 2011 begonnen met wielrennen. Tot vandaag de dag nog geen seconde spijt van
Ik ben begonnen op een standaard Trek. Zo standaard dat eigenlijk ieder ander merk een equivalent verkoopt:
- Alu frame
- 105 derailleurs (compact)
- Merkloos Shimano crankstel
- Tektro remmen
- Basic wielen
- Etc-etc.
Deze kostte mij destijds € 959,-. Geloof ik.
Door de jaren heen wat kleine dingen aangepast (langere stuurpen, ander zadel, meer niet eigenlijk) en verder gewoon netjes mee omgegaan. Ik rijd er niet vreselijk veel op, maar ook weer niet weinig
Wat ik eigenlijk wil zeggen; niet om mijn eigen aankoop de verdedigingen maar meer heb je in de basis niet nodig. Het ding rijdt nog als nieuw. Zelfs het crankstel draait nog top. Anderen met dikkere fietsen rijden ook geen meter harder of makkelijker (fietsen van € 3.000+ geen ervaring mee, helaas). Destijds had Tiagra nog van die 'waslijnen', dus 105 shifters waren voor mij een must en ik denk dat ik daar achteraf ook wel blij mee ben, het schakelt heerlijk snel (mits goed afgesteld). Het liefst had ik volledig 105 afmontage gehad (puur voor de looks), maar ik vond het uiterlijk van mijn Trek frame uiteindelijk zwaarder wegen
Stiekem zou ik dolgraag hoge wielen willen hebben, die staan zó gaaf
Maar volgens mij ga ik er geen meter harder door. Al moet ik het mentale effect natuurlijk niet onderschatten, op een mooie fiets rijd je nou eenmaal harder
Een carbon frame zou ook wel lekker zijn, voor iets meer comfort, maar eigenlijk gaat het nu ook allemaal prima. En verder vind ik het wel best zo.
Ik heb dus geen ervaring met goedkopere fietsen, maar als je rond dit bedrag gaat shoppen kom je met prima spul thuis. Goed voor jáááren fietsplezier.
Klik om te vergroten...