1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wielrennen [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Tyrant, 25 mrt 2012.

  1. SPELVERZIEKER

    SPELVERZIEKER Active Member

    Berichten:
    118
    Leuk Bevonden:
    101
    Waarom staat Bianchi boven Trek ? Trek heeft racefietsen van 14.000€ is echt wel een top merk hoor.
     
  2. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Bianchi is gewoon een iconisch merk, daarmee haal je écht een stukje wielergeschiedenis in huis, iets wat voor veel mensen meer waard is dan welke adviesprijs dan ook... :p
    Trek voelt toch nog steeds aan als een van de vele standaard merken die op grootschalige basis fietsen produceren. Zeker kwaliteit en voorzien van de laatste technische ontwikkelingen, maar mist toch net dat beetje cachet.

    Al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik momenteel de Trek Madone 9.9 RSL een van de meest brute racefietsen vind die ooit gemaakt is voor de consumentenmarkt. Topmodel a €13.999 ! (de nieuwste Bianchi's zijn overigens ook om te smullen, zowel de racefiets als de mountainbike frames)

    Maar opzich kun je met bijna elk merk wel een racefiets opbouwen met een prijskaartje zoals die Trek, vraag voor een carbon wielset erin van Zipp, Corima, Lightweigt of Enve en je kunt zo 2500+ erbij optellen. Nog eens 1000+ als je een elektronische groepset laat monteren mocht dat nog niet het geval zijn. :D (ow, en vergeet de wattagemeter niet!!)
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
  3. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    De racefiets markt is ook een totaal idiote markt. Verschrikkelijke veel aanbieders die ook nog eens ontzettend veel modellen hebben. Terwijl de verschillen - nuchter gezien - klein zijn.

    Het is een markt welke bijna volledig op emotie vaart. Met hoge marges tot gevolg.
     
    Reson vindt dit leuk.
  4. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Tja op een fiets van 199 euro zou ik mij in de heuvels al niet veilig voelen, laat staat in het hooggebergte... Maar een fiets met wielen van 3500 is natuurlijk ook waanzin. :lol:

    Fiets trouwens elk jaar minimaal 10.000km, en geen enkele fiets die daar zonder slijtage of reparaties mee wegkomt! (zeker tijdens koersen in de regen/modder kun je zo een paar onderdelen afschrijven na de finish)
     
  5. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Helemaal met je eens, maar hier vraagt iemand advies voor aankoop van zijn eerste racefiets. Hij gaat niet de bergen in en 10km per jaar zal hij hoogstwaarschijnlijk ook niet halen. Ikzelf heb een berekening gemaakt van de gefietste KM''s naar het werk (vrije tijds ritten daargelaten) en ik zal +-5km hebben gereden hebben op deze fiets. Ik rij natuurlijk niet door de modder maar wel met behoorlijke regelmaat door de regen.
    Voor een eerste racefiets die alleen in Nederland gebruikt gaat worden is het gewoon belachelijk om daar 1500 euro aan te besteden. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.
     
  6. Saaslijer

    Saaslijer Active Member

    Berichten:
    422
    Leuk Bevonden:
    191
    Maar ik lees wel overal dat een beetje een degelijke racefiets toch minimaal 800 euro gaat kosten. Ongeacht of er dan bergen in het spel zij of niet. En heb besloten dat ik wel gewoon een goede degelijke racefiets onder m'n kont wil.
     
  7. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    Ik kan enkel uit eigen ervaring vertellen. En mijn inschatting van al het andere ;)

    Ik ben in 2011 begonnen met wielrennen. Tot vandaag de dag nog geen seconde spijt van :) Ik ben begonnen op een standaard Trek. Zo standaard dat eigenlijk ieder ander merk een equivalent verkoopt:
    • Alu frame
    • 105 derailleurs (compact)
    • Merkloos Shimano crankstel
    • Tektro remmen
    • Basic wielen
    • Etc-etc.
    Deze kostte mij destijds € 959,-. Geloof ik.

    Door de jaren heen wat kleine dingen aangepast (langere stuurpen, ander zadel, meer niet eigenlijk) en verder gewoon netjes mee omgegaan. Ik rijd er niet vreselijk veel op, maar ook weer niet weinig :D Wat ik eigenlijk wil zeggen; niet om mijn eigen aankoop de verdedigingen maar meer heb je in de basis niet nodig. Het ding rijdt nog als nieuw. Zelfs het crankstel draait nog top. Anderen met dikkere fietsen rijden ook geen meter harder of makkelijker (fietsen van € 3.000+ geen ervaring mee, helaas). Destijds had Tiagra nog van die 'waslijnen', dus 105 shifters waren voor mij een must en ik denk dat ik daar achteraf ook wel blij mee ben, het schakelt heerlijk snel (mits goed afgesteld). Het liefst had ik volledig 105 afmontage gehad (puur voor de looks), maar ik vond het uiterlijk van mijn Trek frame uiteindelijk zwaarder wegen :+

    Stiekem zou ik dolgraag hoge wielen willen hebben, die staan zó gaaf :cool: Maar volgens mij ga ik er geen meter harder door. Al moet ik het mentale effect natuurlijk niet onderschatten, op een mooie fiets rijd je nou eenmaal harder ;) Een carbon frame zou ook wel lekker zijn, voor iets meer comfort, maar eigenlijk gaat het nu ook allemaal prima. En verder vind ik het wel best zo.

    Ik heb dus geen ervaring met goedkopere fietsen, maar als je rond dit bedrag gaat shoppen kom je met prima spul thuis. Goed voor jáááren fietsplezier.
     
    Saaslijer vindt dit leuk.
  8. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    @Saaslijer

    Dit is zeker waar. Onderschat de extra kosten van 'al het andere' niet! Met enkel de fiets ben je er nog lang niet:
    • pedalen :)
    • helm
    • brilletje
    • shirtje(s)
    • broekje(s)
    • schoenen
    • sokken
    • handschoentjes
    • fietscomputer (met telefoon doe ik nooit, lachen als je onderuit gaat)
    • fietstasje
    • reserve binnenbanden
    • bandenlichters
    • goede fietspomp voor thuis
    • luchtpatroonmechanisme voor onderweg (met klein pompje op frame krijg je niet genoeg druk in de band, zelf helaas ervaring mee)
    • luchtpatronen
    • etc-etc
    Als ik alles zo op tel ben ik zelf heel dik over die € 200,- gegaan... :confused:

    EDIT: ik wist dat ik wat vergeten was :+
    • bidons
    • bidonhouders
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
    Saaslijer vindt dit leuk.
  9. Saaslijer

    Saaslijer Active Member

    Berichten:
    422
    Leuk Bevonden:
    191
    Dit vind ik dus een hele prima prijs. Heb je een foto ervan? En waar heb je hem gehaald?

    Kan zelf mijn favoriete sport voetbal niet meer beoefenen vanwege knie blessures, en mede daardoor is mijn oog op fietsen gevallen. En zeker niet ontzettend vaak, gewoon 1 of 2 keer per week, soms wat vaker.
     
  10. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    [​IMG]

    In mijn geval nu met een wat minder bulky zadel (wel wit) welke ook wat hoger staat. En twee gestroomlijnde witte bidonshouders :+ En Shimano 105 pedalen :D

    Gekocht bij Hopmans in Bergen op Zoom. Een zaak met enorm veel keus (zeker kleding) en goede prijzen. Al zou ik daar als beginner niet op zaterdag heen gaan, dan is het daar - naar mijn smaak - te druk om in alle rust informatie te vergaren.

    Staar je overigens niet blind op deze fiets hoor (sowieso modeljaar 2012 :)). Zoals gezegd verkoopt bijna iedere fabrikant een soort gelijk iets.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
    Saaslijer en Zumpelvelder vinden dit leuk.
  11. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Goede wielen laten je zeker harder en vooral fijner fietsen, je behoudt beter snelheid en accelereert sneller uit na bijvoorbeeld een bocht. Hoge velgen zijn alleen lang niet voor alle situaties geschikt, in de heuvels waar ik woon heb ik er niet zo gek veel voordeel van, en als de wind verkeerd staat zijn die hoge velgen ook zeker niet bepaald prettig. :lol: Wielen is de beste upgrade die je kunt doen voor je bike, helaas wel serieus aan de prijs als je het goed wilt doen!

    Hoge velgen staan overigens alleen maar mooi in carbon frames vind ik, in de meeste alu frames oogt het uit verhoudingen als de velgen hoger dan 35mm zijn...

    Mocht je trouwens je cassette (105) en ketting versleten hebben, dan kun je deze ook vervangen voor Ultegra (bied ook meer opties qua verzetten).. Schakelt het weer net iets strakker omdat de cassette stijver is en je bespaard daarbij ook nog wat gewicht. :p

    1500 is inderdaad (te) veel geld voor een beginner, al zie ik het wel vaak genoeg gebeuren. En vervolgens staat de fiets dan na drie ritten maanden binnen en worden uiteindelijk weer verkocht omdat het toch niet echt hun ding was dat fietsen...
     
  12. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    En investeer ook meteen (of snel na aankoop :)) in een andere 'cassette' (je tandwielen achter). Veel van dit soort basic fietsen worden geleverd met een hopeloos 'veelzijdige' cassette. In mijn geval een 11-32, dacht ik. Dus het kleinste tandwiel had 11 tandjes en de grootste 32 tandjes. Dat zorgt ervoor dat de gaten tussen de versnellingen (te) groot zijn. Zeker in de polder rijdt dat voor geen meter. Je hebt dan eigenlijk nooit de ideale verhouding. Schakel je één kransje op dan is het te zwaar, schakel je één kransje terug dan is het te licht.

    Ik rijd nu met een 12-25 cassette en dat rijdt véél fijner. Maar goed, dat is ook een beetje persoonlijk wellicht (en hangt van de omgeving af, in de polder is alles vlak natuurlijk) dus daar kom je zelf snel genoeg achter.
     
    Saaslijer vindt dit leuk.
  13. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    Goede wielen zijn inderdaad schreeuwend duur. Daarbij worden alleen écht dure fietsen standaard met goede wielen geleverd.
     
  14. Saaslijer

    Saaslijer Active Member

    Berichten:
    422
    Leuk Bevonden:
    191
    Mooie racefiets man, dit design is echt iets wat mij aanspreekt :D

    Ik woon zelf in de Bollenstreek, zit met een beetje lange tocht zo in de polder.
     
  15. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Door de jaren heen zijn de fietsen en onderdelen best in prijs gestegen. Voor diezelfde prijs word een volledig 105 afgemonteerde fiets nu gewoon vrij lastig.
    Moet je echt goed zoeken naar aanbiedingen.

    Mijn laatste drie fietsen heb ik zelf samengesteld. Los frame gekocht, complete groepset en handgespaakte wielen. Hoeveel 'fabriekswielen' ik al aan gort gereden heb door de jaren heen is van de zotte, dan is een goed wielset op maat ineens helemaal niet zo duur meer in verhouding. Maar dit is niet echt aan de orde bij een beginner. Pas als het serieuzer word ga je dit soort investeringen doen...

    Zou dat dan meteen navragen wanneer men de fiets rijklaar maakt, anders betaal je eigenlijk twee cassettes... Ook zonde.

    Woon zelf in Zuid Limburg en zit altijd in de heuvels... Conditie op peil rij ik 11-28, niet in vorm 12-30. :D Mijn lange ritten gaan eigenlijk altijd richting de Duitse Eifel of de Ardennen, nog net iets meer klimmen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
  16. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    Die van mij was verre van 'volledig 105' hè ;) Enkel beide 'derries' en shifters eigenlijk. Crank niet, cassette niet, ketting niet, remmen niet. Niks niet:D

    Maar ik zie wel wat je bedoelt ja. Tegenwoordig krijg je voor dat geld (adviesprijs was destijds €1299,- maar ze geven overal flinke korting) enkel Tiagra afmontage. Geen idee hoe dat nu schakelt eigenlijk. Ik zie dat ook Tiagra tegenwoordig geen waslijnen meer heed :) Wel nog 10-speed, maar goed, dat heb ik zelf ook.
     
  17. SPELVERZIEKER

    SPELVERZIEKER Active Member

    Berichten:
    118
    Leuk Bevonden:
    101
    .
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2021
  18. Zumpelvelder

    Zumpelvelder Active Member

    Berichten:
    1.689
    Leuk Bevonden:
    618
    Het is natuurlijk wel ook zo dat alle groepen van Shimano blijven door evolueren. Tiagara zit misschien nu wel op het 105 niveau van 4 jaar geleden ofzo. En zo zit 105 nu op het niveau van Ultegra van 4 jaar gelden etc. De looks van Tiagra lijken ook weer stappen te hebben gemaakt. :thumbs:

    Ik heb zelf echter geen rij ervaring met de Tiagra groep. Enige wat ik weet van een maat waarmee ik wel eens ga trainen is dat hij bij middelmatig gebruik al vrij snel speling kreeg op diverse onderdelen, en dan gaat de functionaliteit natuurlijk snel achteruit. En dan praat ik over <5000km totaal...

    Kijk ik naar de 105 groep op mijn trainingsfiets dan zie ik onderdelen die nog steeds net zo degelijk functioneren als op de dag van de aankoop. >20.000km
     
  19. Schil1

    Schil1 GT : Schil1

    Berichten:
    1.298
    Leuk Bevonden:
    73
    Hele mooie Tour gereden die Barguil en zijn ploeg Sunweb , wat mij betreft de winnaars van deze Tour
     
    geertbargeman, Zumpelvelder en Saaslijer vinden dit leuk.
  20. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Vind ook best tof om Mollema in de rol van aanvaller te zien deze Tour (als hij niet voor Contador hoeft te knechten).
     

Deel Deze Pagina