Ja. Maar die was niet echt duidelijk over de context waarin die data bewaard mocht worden binnen de drie jaar. Ik heb dus de artikelen zelf maar even bekeken.
Citerende Artikel 48 van de daadwerkelijke wet:
Artikel 27 beschrijft welke data in theorie mag worden opgevangen (in principe alles wat met telecommunicatie te maken heeft). In artikel 49 en 50 wordt beschreven dat de verantwoordelijke minister voor elk onderzoek dat de AIVD doet met deze data expliciet toestemming moet verlenen. Data wordt dus bewaard op het moment dat de minister of degene die hij of zij aanwijst als zijn plv. besluit dat de informatie relevant is om wat voor reden dan ook. Dat gebeurt voor zaken zoals beschreven onder Artikel 19, binnen de doelstellingen van de organisaties zoals beschreven in Artikel 8 en 10. Zie Artikel 19 in de spoiler.
- 1.De verwerking van persoonsgegevens door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst kan slechts betrekking hebben op personen:
- a.die aanleiding geven tot het ernstige vermoeden dat zij een gevaar vormen voor de democratische rechtsorde, dan wel voor de veiligheid of voor andere gewichtige belangen van de staat;
- b.die toestemming hebben verleend voor een veiligheidsonderzoek;
- c.omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het onderzoek betreffende andere landen;
- d.over wie door een andere inlichtingen- of veiligheidsdienst gegevens zijn ingewonnen;
- e.wier gegevens noodzakelijk zijn ter ondersteuning van een goede taakuitvoering door de dienst;
- f.die werkzaam zijn of zijn geweest voor een dienst;
- g.omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het opstellen van de dreigings- en risicoanalyses, bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel e;
- h.omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het doen van een mededeling als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel f.
- 2.De verwerking van persoonsgegevens door de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst kan slechts betrekking hebben op personen:
- a.die aanleiding geven tot het ernstige vermoeden dat zij een gevaar vormen voor de veiligheid of de paraatheid van de krijgsmacht;
- b.die toestemming hebben verleend voor een veiligheidsonderzoek;
- c.omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het onderzoek betreffende andere landen;
- d.over wie door een andere inlichtingen- of veiligheidsdienst gegevens zijn ingewonnen;
- e.wier gegevens noodzakelijk zijn ter ondersteuning van een goede taakuitvoering door de dienst;
- f.die werkzaam zijn of zijn geweest voor een dienst;
- g.omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van een onderzoek als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onderdeel a, sub 2°;
- h.omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het opstellen van de dreigingsanalyses, bedoeld in artikel 10, tweede lid, onderdeel f;
- i.omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het opstellen van een analyse door de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, in opdracht van onze minister van Defensie, van potentiële dreigingen tegen een bij de krijgsmacht werkzaam persoon of een bij de krijgsmacht in gebruik zijnd object, welke niet ingevolge de artikelen 4, derde lid, onderdeel b, en 42, eerste lid, onderdeel c, onderscheidenlijk artikel 16 van de Politiewet 2012 is aangewezen;
- j.omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het doen van een mededeling als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onderdeel g.
- 3.De verwerking van persoonsgegevens wegens iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, lidmaatschap van een vakvereniging, gezondheid en seksuele leven vindt niet plaats.
- 4.De verwerking van persoonsgegevens die betrekking hebben op de in het derde lid bedoelde kenmerken vindt slechts plaats in aanvulling op de verwerking van andere gegevens en slechts voor zover dat voor het doel van de gegevensverwerking onvermijdelijk is.
- 5.Onverminderd de verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in het eerste en tweede lid, zijn de diensten bevoegd tot verwerking van gegevens omtrent andere personen, indien die gegevens een logisch en onlosmakelijk onderdeel vormen van de door de diensten te verwerven of verworven gegevensbestanden.
Dus in het kort: In Artikel 47, tweede lid, en Artikel 48, tweede lid, staat expliciet dat de bevoegdheid van de inlichtingendiensten (het met een 'sleepnet' opvangen van data) alleen mag worden toegepast na toestemming van de verantwoordelijke minister (beschreven in Artikel 49). Deze data mag alleen geanalyseerd worden door de inlichtingendiensten in het kader van een onderzoek naar activiteiten zoals gedefinieerd onder Artikel 19. In principe mag de informatie die binnengehaald wordt voor dit onderzoek 3 jaar worden bewaard. Maar tijdens het onderzoek moet de AIVD alle informatie die geen relevantie heeft voor het onderzoek
direct ("terstond" in de wet) vernietigen. Na verloop van de termijn van 3 jaar moet alle informatie worden vernietigd (Artikel 48.5). Hierop is 1 uitzondering: Als de informatie versleuteld is, kan de dienst een verzoek indienen om de bewaartermijn te verlengen (Artikel 48.6).
Het is dus niet zo dat alle data zomaar binnen wordt gehaald. Er kan een sleepnet worden toegepast, maar alleen om informatie op te vangen voor specifieke activiteiten, en voor elke keer dat het wordt toegepast moet toestemming worden verleend. Nu kunnen we natuurlijk bediscussiëren of de data die wordt opgeslagen voor onderzoeksdoeleinden misschien korter bewaard zou moeten worden. Zelf vind ik het moeilijk om te oordelen of dit een redelijke termijn is aangezien ik niets weet over hoe lang inlichtingendiensten nodig hebben om een goede analyse uit te voeren op de data. Ook weet ik niet hoe de data beschermd is en dus wel risico er is dat data van burgers op straat komt te staan. Zelf heb ik wel vertrouwen hierin: Uit persoonlijke ervaring weet ik dat bepaalde delen van Defensie (en ik weet 100% zeker dat de MIVD hieronder valt) hun eigen intranet hebben waar men niet met eigen apparaten op mag komen. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de AIVD dat ook heeft. In dat geval vind ik zelf een termijn van 3 jaar redelijk.
Wellicht dat ik een fout maak met de interpretatie hier hoor, maar ik vraag me af of mijn analyse minder betrouwbaar is dan die van een groepje "bezorgde studenten" op de webpagina van hun belangenvereniging. Schreeuwen dat de inlichtingendiensten massaal onze hele telecommunicatie gaan aftappen lijkt me zwaar overdreven.
Klik om te vergroten...