Dat maakt toch niet uit? Het gaat er uiteindelijk om hoeveel jaren ermee gewonnen wordt. Bij een oudere zijn er over het algemeen een stuk minder jaren te winnen dan bij een jongere, dus kan er over het algemeen meer geld worden uitgegeven voor een ingreep. Daarentegen, als een behandeling van een 20-jarige kankerpatient zijn/haar leven met 1 jaar kan verlengen geldt daarvoor dus hetzelfde maximum van 80K.
Overigens vind ik het een goede zaak dat dit besproken wordt. Door de verbetering in ons zorgsysteem kunnen we tegenwoordig bijna alles behandelen en mensen lang in leven houden. Dus straks komen we in de situatie dat iedereen sentimenteel is over zijn/haar oma en daardoor constant doorbehandeld wordt, waardoor we straks 95% van ons overheidbudget uitgeven aan zorg. Dat gaat dus ten koste van veel andere belangrijke zaken. Een maximumbedrag wat een verlengd mensenleven mag kosten vind ik daarom een zeer logische en ook wenselijke zaak. Wat mij betreft mogen we zelfs wat verder gaan en praten over de kwaliteit van dat verlengde leven (bijvoorbeeld: het leven verlengen van een vitale oudere lijkt me toch een stuk beter dan hetzelfde doen bij iemand die dat jaar alleen maar ziek in bed kan doorbrengen).
Maar goed dit gaat toch de komende tijd niet gebeuren in NL want muh oma ....
Laatst bewerkt: 7 sep 2017