1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Nu ik er over nadenk mogen referenda van mij ook wel afgeschaft worden. Of wellicht raadgevend maar dat is ook maar kansloos.
     
  2. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Jup, te veel Henkies in Nederland.
     
  3. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Referenda afschaffen ben ik sowieso voor, maar alle verkiezingen moeten wat mij betreft op de schop. Behalve zwaar discriminerende systemen op minder hoog opgeleide mensen, kan ik niet zoveel verzinnen. Eigenlijk zou ik een test willen invoeren waaruit blijkt dat je weet waar het over gaat zonder dat je expert of heel intelligent hoeft te zijn. Maar dat je minimaal wat moeite hebt gedaan om te begrijpen waar het over gaat. Misschien lost dat een heel klein stukje op.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  4. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Een zakenkabinet.. Niet beroepspolitici die in 90% van de gevallen Rechten of Bestuurskunde hebben gestudeerd en nog nooit een bedrijf van binnen hebben gezien minister van Defensie/Financiën/etc. maken, maar mensen op die plekken zetten die kennis en ervaring hebben bij de materie en hun beleid niet in de eerste plaats, tweede plaats en derde plaats laten leiden door 'partijbelang', maar door 'landsbelang'. Die experts mogen best wat politieke affiliatie hebben, maar hun kennis/deskundigheid moet op één staan. Nu lijken ministerposten een beetje uit de lucht te vallen en bij ogenschijnlijk willekeurige partijbobo's te belanden na de verkiezingen.

    Onze democratisch gekozen volksvertegenwoordiging, de Tweede Kamer, controleert vervolgens die mensen, en schiet de plannen af wanneer er geen meerderheid voor bestaat. Zonder dat hier eerst een coalitie en oppositie voor wordt opgetuigd. Gewoon 'voor' stemmen als het een goed idee is, en 'tegen' als het een slecht idee is. De politieke kleur/verdeling/samenstelling van de Tweede Kamer, de democratie, bepaalt zo als vanzelf de koers van het land.

    Dat hele oppositie/coalitie/compromissen sluiten sowieso afschaffen, de debatten en het stemmen in de Tweede Kamer de vier jaar na verkiezingen is een totale wassen neus en volstrekt voor de bühne. Heb je als Kamerlid momenteel VVD op je naamkaartje staan dan stem je de komende 4 jaar per definitie vóór elk voorstel ongeacht je eigen mening/visie over een wetsvoorstel, heb je (momenteel) SP op je naamkaartje staan dan stem je tégen.

    Doe je dat namelijk niet, ben je een vrije denker die ideeën op hun kwaliteit in plaats van op hun herkomst beoordeelt, dan ben je 'dissident', schiet half Den Haag in de stress, en opent het 8-uur journaal met jouw naam. Dat vind ik vrij bizar..

    Debatten in de Tweede Kamer zijn ook geen Debatten.. In een debat probeer je de ander te overtuigen van je standpunt. In de Tweede Kamer worden verkiezingsprogramma's voorgelezen, wat retoriek gebruikt, en alles blijft bij hetzelfde. De meerderheid blijft de meerderheid en de minderheid blijft de minderheid. Ik moet de eerste keer nog meemaken dat Pietje van partij X tegen Jantje van partij Y zegt: "Goh, eigenlijk heb je wel gelijk, ik heb me misschien een beetje vergist, ik sluit me bij je standpunt aan". Mocht dat inderdaad gebeuren, dan geldt weer: "dan ben je 'dissident', schiet half Den Haag in de stress, en opent het 8-uur journaal met jouw naam. Dat vind ik vrij bizar.."
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2018
    Kimi NL en Taab vinden dit leuk.
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Nee allesbehalve helaas (spoiler alert, er zit een verband tussen intelligentie en politiek begrijpen.. Dan is t idee van democratie weer volkomen weg).
     
    B Tender vindt dit leuk.
  6. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Een zakenkabinet zoals jij voorstelt klinkt perfect, maar als de Tweede kamer vervolgens weer daarop gaat stemmen, behoud je die vervelende kwestie dat idioten zonder verstand van zaken het besluit nemen.

    Goed punt om oppositie/coalitie/compromissen af te schaffen, maar dat gaat niet vanzelf. Heel die Tweede Kamer is meer dan 100 jaar geleden bedacht. Tijd voor vernieuwing.

    @Tyrant, dat begrijp ik natuurlijk wel. Die test moet ook niet testen dat je het snapt, maar dat je moeite hebt genomen de kwestie te begrijpen. Dat klinkt misschien hetzelfde maar is het in mijn hoofd niet. :)
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Dat is de paradox van democratie dus.

    Zijn ook zo enorm veel quotes over democratie, het blijft een interessant fenomeen.
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Jongens woensdag stemmen he?
    Ik ga voor CDA.
     
  9. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Waar stem jij woensdag? Ik ga donderdag namelijk;)
     
  10. TreV

    TreV Enchantment?

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    119
    Misschien handig om te weten:

    Het CDA was de enige Nederlandse fractie die onlangs instemde met Artikel 13, welke volgens critici zal leiden tot een ongekende internet-censuur.
     
    Tim, Tyrant en Yellow 13 vinden dit leuk.
  11. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Ja, dat is helemaal niet aan bod gekomen tijdens de stemwijzer. Kreeg mooi CDA eruit, maar dikke vinger.

    Hoop dat FvD morgen niet de grootste gaat worden na het debat vandaag. Wat heeft Baudet zichzelf ontzettend zwak neergezet op sommige momenten. Rutte vond ik daarentegen wel sterk voor de dag komen.
     
  12. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Rutte heeft ook veel meer ervaring dan Baudet, dat scheelt ook weer.

    Bij mij kwam er, verrassend genoeg, 50 plus uit, dik ook, 79% of zoiets. Tweede, op ruime afstand, was PVD en dat wordt mijn keuze denk ik volgende week. Waarom? Tijdens de verkiezingen voor het parlement, vond ik vooral hun uitgebreide en duidelijke partijprogramma opvallend t.o.v. andere partijen.

    Elk thema wat ze meenamen in hun programma werd toen uitgelegd, in een stukje van ongeveer tien regels. Ik hou er wel van als partijen uitgebreid en duidelijk zijn richting de kiezer, i.t.t. kleuter kladje programma's van de PVV bijvoorbeeld.

    50 plus lijkt mij niet zo verstandig, omdat zij in hun essentie vooral voor de ouderen staan. Ken ook totaal geen leeftijdsgenoten die ooit op 50 plus hebben gestemd en ik vind de jongeren van onze tijd minstens zo belangrijk als de ouderen.
     
  13. Burt Macklin

    Burt Macklin Formerly Known As

    Berichten:
    2.990
    Leuk Bevonden:
    911
    Je moet vandaag stemmen hé, droopy.
     
    Scarlett vindt dit leuk.
  14. Flavourlicious

    Flavourlicious Game Developer Moderator Redacteur

    Berichten:
    8.014
    Leuk Bevonden:
    1.409
    Hij is de XBW awards gewend, maar niet alles komt te laat.
     
    Alexknl vindt dit leuk.
  15. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    3 verschillende stemwijzers ingevuld en 3 verschillende partijen, maakt het niet makkelijker..
     
  16. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Gaan er nog mensen voor VVD?
     
    Garrett vindt dit leuk.
  17. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Nee maar zit nog wel te twijfelen wat ik ga doen. Uit alle pijlers komt het CDA bij mij en met de meeste punten kan ik mij daar ook wel goed in vinden maar door Artikel 13 twijfel ik toch nog
     
  18. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Het is uiteindelijk een eigen keuze, maar het zegt wel wat dat CDA als enige voor een onveranderd artikel 13 was. Wat imo gewoon een verschrikkelijk slecht idee is.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
     
  19. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Al ligt het standpunt van CDA wel wat genuanceerder dan bepaalde personen willen doen vermoeden.
    Artikel 13 is sowieso al wat genuanceerder dan je leest op GeenStijl bv.
     
  20. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Er is vooral nog veel onduidelijk over de gevolgen en implementatie, maar ik vind het zelf belangrijk genoeg om via mijn stemrecht aan te geven dat ik het er niet mee eens ben.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina