Een zakenkabinet.. Niet beroepspolitici die in 90% van de gevallen Rechten of Bestuurskunde hebben gestudeerd en nog nooit een bedrijf van binnen hebben gezien minister van Defensie/Financiën/etc. maken, maar mensen op die plekken zetten die kennis en ervaring hebben bij de materie en hun beleid niet in de eerste plaats, tweede plaats en derde plaats laten leiden door 'partijbelang', maar door 'landsbelang'. Die experts mogen best wat politieke affiliatie hebben, maar hun kennis/deskundigheid moet op één staan. Nu lijken ministerposten een beetje uit de lucht te vallen en bij ogenschijnlijk willekeurige partijbobo's te belanden na de verkiezingen.
Onze democratisch gekozen volksvertegenwoordiging, de Tweede Kamer, controleert vervolgens die mensen, en schiet de plannen af wanneer er geen meerderheid voor bestaat. Zonder dat hier eerst een coalitie en oppositie voor wordt opgetuigd. Gewoon 'voor' stemmen als het een goed idee is, en 'tegen' als het een slecht idee is. De politieke kleur/verdeling/samenstelling van de Tweede Kamer, de democratie, bepaalt zo als vanzelf de koers van het land.
Dat hele oppositie/coalitie/compromissen sluiten sowieso afschaffen, de debatten en het stemmen in de Tweede Kamer de vier jaar na verkiezingen is een totale wassen neus en volstrekt voor de bühne. Heb je als Kamerlid momenteel VVD op je naamkaartje staan dan stem je de komende 4 jaar per definitie vóór elk voorstel ongeacht je eigen mening/visie over een wetsvoorstel, heb je (momenteel) SP op je naamkaartje staan dan stem je tégen.
Doe je dat namelijk niet, ben je een vrije denker die ideeën op hun kwaliteit in plaats van op hun herkomst beoordeelt, dan ben je 'dissident', schiet half Den Haag in de stress, en opent het 8-uur journaal met jouw naam. Dat vind ik vrij bizar..
Debatten in de Tweede Kamer zijn ook geen Debatten.. In een debat probeer je de ander te overtuigen van je standpunt. In de Tweede Kamer worden verkiezingsprogramma's voorgelezen, wat retoriek gebruikt, en alles blijft bij hetzelfde. De meerderheid blijft de meerderheid en de minderheid blijft de minderheid. Ik moet de eerste keer nog meemaken dat Pietje van partij X tegen Jantje van partij Y zegt: "Goh, eigenlijk heb je wel gelijk, ik heb me misschien een beetje vergist, ik sluit me bij je standpunt aan". Mocht dat inderdaad gebeuren, dan geldt weer: "dan ben je 'dissident', schiet half Den Haag in de stress, en opent het 8-uur journaal met jouw naam. Dat vind ik vrij bizar.."
Laatst bewerkt: 19 okt 2018
Kimi NL en Taab vinden dit leuk.