Kijk, dat is de essentie.
Maar is dit the way? Versterken standbeelden uit 1800 het hedendaagse racisme? Ik vind dit allemaal zo schijnheilig.
Ik vind het bizar dat we anno 2020 allemaal zo tegen elkaar zijn. Jong vs oud, wit vs zwart, rechts vs links, progressief vs conservatief. Dat zijn de discussies die ik nu volg en waar ik een en al woede zie ontstaan (ik word een beetje verdrietig als ik rappers zie schreeuwen dat ze Zwarte Piet in hun gezicht gaan trappen, of dat nou figuurlijk is of niet).
Maar jij weet ook, de ware drijfveer achter tegenstellingen is arm vs rijk (je bent immers links). Wat ik nu zie, is CEO's van grote Amerikaanse merken die een statement maken met hun bedrijf dat ze tegen racisme zijn. Ik zie Amsterdammers die gaan protesteren tegen beelden. Als ze dat gedaan hebben pakken ze de auto en rijden ze naar naar huis, in de suburbs van LA of naar een leuk pandje in de Pijp en gaan door met hun leven. De protestors in Chicago gaan terug.. naar hun ellende. Het is zo obvious dat men die gewoon weer in hun sop laat gaarkoken. De elite wast hun handen overdag in onschuld, laat hun stem horen op fucking Instagram en denken dat ze bijdragen aan een betere wereld. Sterker nog, ze voelen zich zo gerechtvaardigd dat ze het ook wel nodig vinden om mensen die dit níet doen, aan te gaan spreken op hun gedrag.
En dat is het 2021. De standbeelden zijn weg. Zwarte Piet is afgeschaft, Wendy van Dijk heeft haar excuses aangeboden voor Ushi, tv shows zijn gecensureerd en vrijwel elke cabaratier is door het stof gegaan voor een sketch die hij in 2001 heeft gemaakt die toch wel beetje verkeerd zou kunnen worden opgevat door minderheden. Netflix heeft een nieuwe serie 'The Golden Age' waar we Michiel de Ruyter zien worden gespeeld door een zwarte acteur.
En de CEO rijdt naar de suburbs en de witte man rijdt weer naar z'n huis in de Pijp, de zwarte in Chicago weer naar z'n krot in Detroit. Morgen weer een dag waarin we allemaal gaan bedenken welke schijnmaatregelen we kunnen gaan nemen tegen racisme.
We komen er langzaam achter dat het verwijderen van een beeld uit 1890 geen ene flikker uitmaakt, als de zwarte sollicitant op bezoek gaat bij de witte CEO krijgt hij wederom een week later een negatief bericht dat het bedrijf toch kiest voor iemand die in 4 jaar zn opleiding op de VU heeft afgerond en hij heet Yorick.
Laatst bewerkt: 12 jun 2020