Dan is er, met deze benadering, denk ik heel veel wat nu als racisme wordt aangeduid mogelijk (naar de definitie) juist niet racisme, omdat men (afhankelijk van hoe je het benadert) ofwel een/enkele personen van een bepaald ras negatief bejegend en niet het hele ras, of juist meerdere rassen 'tegelijk' negatief bejegend bij een racistische opmerking/gedraging.
EDIT:
Dan is bijvoorbeeld een opmerking als 'alle buitenlanders het land uit' zeer verwerpelijk, maar niet echt racistisch?
EDIT: De (nog verwerpelijkere) uitspraak 'alle (vul een land in)'ers zijn kut' is naar de letter dan misschien ook niet racistisch.. Je refereert naar afkomst, niet naar een specifiek ras (en binnen een land leven meerdere 'rassen', zie ook Nederland).
Voor de duidelijkheid: ik sta dus niet achter dergelijke uitspraken, integendeel, maar vind het wel interessant om de definitie van iets dergelijks een beetje af te pellen, helemaal omdat er tegenwoordig juist heel veel onder de noemer racisme wordt geschaard, al dan niet terecht.
Het is echt geen makkelijke, en een best wel enge (niet brede) definitie vind ik zelf, en je zult er een boek over vol kunnen schrijven. Gevoelsmatig wordt dit aspect van 'de discussie' nooit echt meegenomen maar vind ik zelf dan weer interessant.
NB: Er zullen ongetwijfeld ook wel 100 verschillende definities van bestaan, ik heb die van de Engelse Wikipedia geleend. Misschien luidt de conclusie wel dat die definitie wat herzien moet worden
EDIT:
In de vrouwen-aan-de-top-discussie wordt vaak aangehaald dat vrouwen gemiddeld gezien wat andere sterke punten hebben dan mannen, en dat mannen en vrouwen in een boardroom elkaar dus goed aanvullen en al het andere gelijk zijnde dus een sterker team kunnen vormen (onderschrijf ik volledig overigens en is geloof ik genoeg wetenschappelijk bewijs voor). Daarmee ben je aan het zeggen dat een bepaald geslacht op bepaalde punten superieur is aan het andere geslacht (en vice versa) en dat kan en mag ook. Maar wanneer je dergelijke uitspraken over een ras zegt i.p.v. over een geslacht dan ben je naar de definitie 'racist'.
Laatst bewerkt: 23 jun 2020