1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ben benieuwd. Meestal zijn dat soort debatten tenenkrommend.

    Vaak heb je een spreker die de ander zijn verhaal laat doen 2 tot 3 minuten. Als degene die gewacht heeft aan de beurt komt wordt hij na 20 seconden continue onderbroken en bestookt met vragen.

    Dan heb je nog dat mensen de hele tijd vanuit gevoel roepen. Ik voel dit en ik voel dat.
    Dat is prima dat mogen ze voelen, maar dat geen argumenten of feiten.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  2. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    In 'de brief' wordt ook weer de suggestie gewekt dat alleen zwarte mensen last hebben van racisme. Lijkt me vervelend om te lezen als Chinees/Marrokaan/whatever die er ook last van heeft.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  3. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    In welk fragment wordt die suggestie gewekt? En hoe bedoel je "weer"?
     
  4. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Met "weer" bedoelt hij dat ze alleen BLM roepen en dat iedereen die zegt dat we verder moeten kijken dan alleen donkere mensen met Lives Matter voor racist of nazi wordt uitgemaakt.
     
  5. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Als je de brief leest dan is de hoofdzaak het racisme door blanke mensen richting donkere mensen. Je kunt toch onmogelijk ontkennen dat de focus m.b.t. het racismeverhaal waar we nu inzitten enkel en alleen gespitst is op racisme jegens donkere mensen, door blanken. In de media, op fora, de protesten enz.enz. De focus ligt eigenlijk alleen op blank vs donker, zowel hier als in Amerika. Alsof andere mensen er geen last van hebben en het enkel een probleem is voor de donkere mensen in onze samenleving.

    Dit is overigens, ook in dit topic, meerdere keren aangegeven. Je luistert echter niet naar anderen, je komt alleen telkens met het type wedervraag waarmee je inderdaad de suggestie, bij mij althans, wekt dat je het allemaal niet serieus neemt. Maar kijk eens televisie, het journaal of talkshows omtrent racisme. Dan moet je wel echt blind zijn om niet te zien dat het vooral gaat om het racisme van blanken richting donkere mensen. Neem bijvoorbeeld de Chinezen. Die worden ook gediscrimineerd, en ook al jarenlang. Maar die hoor je niet (helaas) dus doen we alsof het er niet is. Racisme heeft vele gezichten, maar dat wordt volkomen genegeerd.

    Jij noemt jezelf anti-racist, waarbij je vergeet dat je het halve forum een racist hebt genoemd, vaak zonder gegronde reden. Als iemand aangeeft iets niet prettig te vinden, dan ga je kleinerend doen en noem je ze snowflake omdat je hun gevoelens en emoties niet serieus neemt. Voor iemand die zo graag aandacht wil voor de gevoelens en emoties van een bepaalde groep mensen, heb je verdomd weinig sympathie voor een ieder die niet in die groep zit waar jij je voor “inzet”.

    Ja, ik vind dat er vooral wordt gekeken naar blanke mensen die donkere mensen discrimineren. Racisme is veel groter dan dat, maar dat interesseert velen totaal niet. Alle andere slachtoffers tellen niet mee, zo lijkt het.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2020
  6. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Het is inderdaad veel breder dan dat, maar ik vind het best veel gevraagd van een groep die lang is onderdrukt dat die niet alleen voor zichzelf opkomen, wat al lastig genoeg is, maar ook nog eens alle andere groepen moeten meenemen. Daarnaast vind ik het ook best bijdehand dat het dan met name witte mensen zijn die roepen dat het niet alleen om zwarte mensen gaat. Je kunt zelf toch ook niet erkennen dat door de machtige positie die de witte mensen hebben (gehad) het met name die groep is die wordt gezien als de agressor?

    Jullie nuance dat er veel meer volken worden onderdrukt ben ik het mee eens. Maar het is verder niet echt een tegenargument voor BLM vind ik. Het zou alleen een aansporing moeten zijn om meer groepen aan te sporen zich kenbaar te maken. In plaats van gaan schreeuwen tegen BLM ( of wie dan ook) dat ze ook naar anderen moeten kijken.
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Als de voorstanders van BLM zelf ook openlijk racist zijn mag dst worden gezegd. Stephen Jackson en Ice Cube bv.
     
  8. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    De Chinese/Aziatische gemeenschap heeft zich eerder dit jaar anders ook laten horen.
     
  9. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Ja eens natuurlijk. Veel mensen die je daar hoort schreeuwen zijn ook niet helemaal barkie.

    Mooi.
     
  10. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Er zijn 2 dingen die hierin can belang zijn.

    1. Als we vanuit de witte persoon als agressor uitgaan. Waarom dan alleen racisme tegen donkere mensen? Tellen Turken of Marrokanen niet? En als het koloniale verleden de leidraad is. Waar zijn dan de Indiërs of Molukkers in het verhaal?

    2. Men vergeet dat racisme vanuit het ene individu naar het andere gaat. Het koloniale verleden kan je hier niet de schuld van geven. De discussie of Nederland als instituut excuses moet maken en geld betalen staat los van de discussie of er discriminatie is. Want de discussie draait om discriminatie van de ene burger maar de andere. Denk je echt dat een racist het vershgil zie tussen iemand uit Suriname of Kenia als ze discrimeren omdat Suriname een kolonie was? Daarnaast heeft het overgrote deel van de bevolking niet eens voorouders gehad die zelf slaven hebben gehad.
    De discriminatie die er is en het racisme dat er is heeft als oorzaak niet kolonialisme. De oorzaken zijn de volgende:

    -Angst, haat tegen mensen die anders zijn.
    -Angst voor banen inpikken
    -Angst voor verander Nederlandse cultuur
    -Angst voor criminaliteit onder allochtonen
     
  11. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Ik verwacht niet dat een groep moet opkomen voor een andere groep, maar ik heb wel moeite met het ontkennen dat alle aandacht voor racisme momenteel alleen uitgaat naar het racisme van blanken richting donkere mensen. Waarom is het bijdehand dat een blanke roept dat het probleem groter is? Omdat ik niet gediscrimineerd kan worden? Omdat ik me schuldig dien te voelen omdat ik ook blank ben? Ontken ik daarmee dat blanken een machtspositie hebben (gehad)?

    Moet ik het okay vinden dat er bij demonstraties van BLM aangezet wordt tot geweld? Dat iedere blanke die niet doet wat zij willen gezien wordt als racist? Moet ik hier op het forum meerdere keren voor racist worden afgeschilderd door iemand die mij totaal niet kent? Omdat hij zieliger is dan ik en meer met racisme te maken heeft gehad? Nee man, ik speel die shit niet mee.

    Het gemak waarmee je wordt gezien als racist is aanstootgevend. Men gaat er volledig aan voorbij dat ze zelf discrimineren door mij als blanke een etiket op te plakken omdat ik niet volgens hun wensen handel of het niet op alle fronten met hen eens ben. Fred is daar het prototype voor en doet niet anders. Er zijn legio posts waarin hij anderen uit de losse pols voor racist uitmaakt. Ik ben hem niets verschuldigd omdat ik blank ben.
     
  12. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Dus waarom mag ik daar dan niets van vinden? Omdat ik blank ben en daarom schuldig ben aan het verleden? Want wie zegt dat ik zelf als persoon een racist ben of iemand ooit heb gediscrimineerd?
     
  13. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Dat is jouw conclusie maar die berust op een logische denkfout. Als een beweging tegen oorlog in Jemen de oorlog in Jemen aankaart, is het ook niet 'Alsof andere mensen geen last van oorlog hebben en het enkel een probleem is voor Jemenieten'. Net zo min is het bij een beweging tegen anti-zwart racisme die racisme tegen zwarte bevolking aankaart 'Alsof andere mensen er geen last van hebben en het enkel een probleem is voor de donkere mensen in onze samenleving'.

    Dat ik mensen racist noem, doet er niks aan af dat ik anti-racist ben. Ik snap niet waarom je dit noemt alsof er een verband is. Het is namelijk geen racisme om iemand racist te noemen. Verder heb ik mijn manier van discussiëren aangepast en benoem ik racisme niet meer zodanig, dus saai om dat nu aan te halen. Nog saaier is dat je het ongegrond noemt, want daar kan ik me nu niet tegen verdedigen aangezien die discussies al lang voorbij zijn.

    Wat bedoel je? Dat ik geen sympathie heb voor racisten? Want dat klopt. Als je bedoelt dat ik geen sympathie heb voor andere onderdrukte groepen ben ik benieuwd naar je onderbouwing.

    Ik merk dat je steeds, ook in je reactie op taab hierboven, allerlei onzin aan mijn naam koppelt. Kom gewoon een keer met argumenten, in plaats een of andere impressie die jij hebt constant herhalen. Obsessed much?
     
  14. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Omdat als de witte medemens dit probleem serieuzer had genomen, het probleem een stuk minder groot zou zijn.

    Natuurlijk kan dat, waarom is dat relevant als een groep zwarte mensen roept dat ze het zat zijn? Ik ga ervan uit dat hun pijn echt is. Helpt het dan dat er meer mensen met die pijn zijn? Helpt het dan dat jij die pijn ook kan ervaren? Sterker nog, als jij die pijn hebt ervaren, wat ik wel opmaak uit je posts, dan zou je je toch juist heel solidair kunnen opstellen?

    Ik vind van niet hoor. Je moet niet vergeten dat hier niemand persoonlijk wordt aangesproken over het algemeen. Tenzij jij je schuldig hebt gemaakt aan racisme natuurlijk. Dan moet je even wat soul searching doen. Wat je bedoelt met ontkennen van die machtspositie weet ik niet.

    Geweld is nooit ok. En radicale of extreme meningen zijn ook nooit constructief. Verder heb ik het idee dat je er veel meer dingen bij haalt waar ik niks van weet dus weet niet goed hoe ik hierop moet reageren.

    Ik heb dat zelf niet ervaren, maar hier geldt hetzelfde. Schelden en te simpel categoriseren is niet constructief.
     
  15. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Om op jouw voorbeeld van Jemen terug te komen.

    Is dat dan niet egoïstisch van die groep om alleen te kijken naar eigen belang? En als die Jemenieten net zo hard deelnemen aan de oorlog en oorzaak zijn van het probleem. Mag je dan niet van hypocrisie spreken? En stel nou dat de Jemenieten in dat land door oorlog 200 doden kennen maar er in dat land in totaal 2500 doden zijn. Waarom zou het dan niet als een breder probleem mogen worden gezien? Zeker als het breed trekken van het probleem mogelijk met dezelfde oplossing kan worden opgelost. Is BLM bang dat er straks geld wordt uitgekeerd voor slavernijverleden en ze die met Indonesiërs en andere groepen moeten delen?
     
  16. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Je mag van mij alles vinden. Roep maar raak joh. Sommige dingen ben ik het gewoon oneens. Je lijkt je persoonlijk aangevallen te voelen. Als zwarte mensen anderen te makkelijk racist noemen, dan is dat niet ok en al helemaal niet constructief. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar jullie tirade over andere groeperingen daar heb ik mijn mening al over gegeven. Dat is echt heel wat anders dan zeggen dat je geen mening mag hebben omdat je racist bent.
     
  17. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903


    Nee, dat klopt ook. Maar als iemand stelt dat in de betreffende brief er alleen aandacht is voor racisme van blanken richting donkere mensen dan suggereer jij dat dat gelul is.


    Dit is echt zulke onzin. Je kent me niet, maar je noemde me de eerste keer dat wij ooit in discussie waren, direct een racist. Omdat ik het niet met je eens was. Omdat ik blank ben en een andere mening heb. Je hebt mij hier nimmer iets zien plaatsen wat je onder de noemer racistisch kunt plaatsen. Maar omdat ik blank ben en het niet met je eens was bestempel je mij als racist.


    Ik bedoel wat ik zeg, is dat nou echt zo moeilijk? Geef eens echt antwoord. Je reageert denigrerend als iemand zegt iets niet fijn te vinden en strooit met termen als snowflake (dat is nog geen dag of twee geleden). Dat wordt je aangegeven, maar daar doe je niets aan. Je lacht er een beetje om en gaat gewoon verder.

    Nee, zeker niet obsessed. Ik vind je wel fascinerend om eerlijk te zijn. Iemand die zich zo sterk verzet tegen racisme en zich dan zo openlijk racistisch gedraagt op een forum maar dat gewoon blijft ontkennen. Je roept om argumenten, maar je komt zelf continu met je eigen waarheden. Racisme naar blanken toe bestaat niet, iemand een racist noemen op basis van zijn huidskleur is niet racistisch en ga zo maar door

    @Taab .

    Ik weet inderdaad hoe het is om gediscrimineerd te worden. Ik ben zelf blank, maar ik ben opgegroeid in de Bijlmer in de jaren '90. Ik ben echt tegen racisme, mijn pleegbroer en beste maat is Afrikaans (Eritrea) dus niemand hoeft mij voor racist uit te maken. De enige die onderscheid maakt tussen hem en mij is de maatschappij en de wereld om ons heen.

    Het doet me pijn om te zien waar de discussie heen gaat, zij tegen ons, ons tegen zij. Ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van anderen, ik ben verantwoordelijk voor het nu en voor mijn daden. Ik ben tegen racisme, ongeacht wie het overkomt. Daarmee heb ik niet de intentie om de aandacht af te leiden van racisme tussen blank en donker. Ik wil ook niet zeggen dat het allemaal wel meevalt, want dat is niet zo. Maar het is niet zo omdat ik blank ben dat ik geen recht van spreken heb of niet weet hoe pijnlijk het kan zijn.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2020
    B Tender vindt dit leuk.
  18. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Je trekt de discussie nu terug op het BLM gebeuren, maar daar kwam mijn eerste reactie niet vandaan. Die kwam naar aanleiding van het NPO racisme debat (niet het NPO racisme tegen zwarte mensen debat) waarin als reactie kwam "Racisme is geen mening maar een moorddadig systeem dat al eeuwenlang stelselmatig Zwarte mensen uitbuit, uitsluit, onderdrukt en generaties lang trauma’s heeft veroorzaakt."

    Die hoofdletter heb ik niet verzonnen.
     
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Dat heb ik nergens gesuggereerd. Misschien wat beter lezen. Zo begrijp ik wel dat je allerlei waanideeën over mij hebt. Ik reageerde hierop:

    Dat is jouw interpretatie. Ik hoef je niet te kennen om op basis van uitspraak een constatering te doen. En nogmaals dit is lang geleden, in plaats nu nog steeds iedere keer hierover te beginnen, had je beter de kans kunnen pakken mijn ongelijk aan te tonen toen de discussie nog aan de gang was. Ik kan hier niks mee.

    Ik geef toch aan dat ik niet begrijp wat je bedoelt? Ik snap het nog steeds niet. Is het nu dat ik niet lief genoeg ben? I know, ik ben soms fel op bullshit. Zijn we er dan nu? Of waar moet ik 'nu eens echt antwoord op geven'?

    Weer allerlei stellingen over mij zonder citaten om die te onderbouwen. Hoe moet ik me hiertegen verdedigen als ik niet weet waar je het over hebt? Waar ben ik racistisch? Waar kom ik met eigen waarheden? Waar heb ik gezegd dat obv huidskleur iemand racist noemen niet racistisch is?

    Ik heb hier geen tijd voor. Zoals jij mij aanvalt, met kreten maar zonder onderbouwing, is geen discussie te voeren. Bovendien is het het racisme topic en niet het Fred topic. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hierop zit te wachten, zelfs ik verveel me op het podium waar jij mij steeds plaatst. Voortaan graag gewoon reageren op iets wat ik zeg, en dan een nauwkeurig lezen itt wat je hierboven deed bij mijn reactie op Jimmy. Dit soort vage beschuldigingen zonder verwijzing (citaat) naar waar ik zogenaamd de fout heb begaan, ga ik niet langer op in.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  20. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik heb diencontext inderdaad buiten beschouwing gelaten en nu je die erbij haalt heb je gelijk dat mijn vergelijking minder accuraat is dan ik dacht. Maar jouw claim dat de suggestie wordt gewekt dat alleen zwarte mensen last hebben van racisme blijft ongefundeerd. Het is een logische denkfout om te stellen dat wanneer iets specifieks wordt benoemd het andere wordt ontkend.
     

Deel Deze Pagina