Een werkgever moet investeren bij uitbreiden en loopt dus ook het risico. Werkgevers runnen een bedrijf ook uit eigenbelang, for sure. Voor mij als werknemer is dat niet zo heel relevant trouwens. Maar een werkgever heeft er simpelweg meer belang bij om verder te kijken dan zichzelf omdat hij de continuïteit moet bewaken. Dat belang heeft een werknemer minder, dus zal een werkgever beter kijken naar zaken die niet alleen zichzelf aangaan. Dat is toch geen hogere wiskunde?
Waarom zo persoonlijk worden? Het is gewoon een verschil in perspectief. Jij denkt dat alle armen of minder bedeelden dit zijn (geworden) door factoren die buiten hen liggen. En de werkende en hoger opgeleide moeten zorgen voor hen die het minder hebbe. Alsof er geen mensen bestaan die bewust niet willen werken en precies weten hoe ze het systeem moeten gebruiken voor eigen gewin. Ik wil helemaal niet werken en dan hetzelfde beloond worden als hen die ervoor kiezen om de hele dag in bed te liggen en te lui zijn om hun ogen uit te wrijven.
Weer zo’n persoonlijke reactie naar een medelid. Is toch niet nodig? Is jouw perspectief van wat eerlijk is dan de enige waarheid?
Ik denk dan weer dat jij het individu ernstig overschat. Ik denk dat een aai over de bol en meer geld geven aan hen die het wat minder hebben niet per definitie de oplossing is. Want er zijn er zat die gewoon zo lui zijn als dikke stront maar wel de mooiste spullen willen hebben. Er zijn zat mensen die een laag IQ hebben en gewoon niet met geld om kunnen gaan. Die maandelijks honderden euro’s meer uitgeven dan dat ze hebben, zonder dat ze dat weten. Die help je niet door ze meer geld te geven van een werkgever of een uitkering. Die help je door het ze te leren, door het handje vast te houden. Door iemand aan te wijzen die de leiding neemt over hun (geld) zaken. Dan kom je toch weer op het punt dat ik geloof dat de mens simpelweg niet kan zonder hiërarchie. Er zijn mensen die gewoon geen verantwoordelijkheid willen of er niet voldoende mee om kunnen gaan. Meer geld en gelijkwaardig behandelen is niet de oplossing voor hen.
En wie bepaald dan waar de lijnarbeider wel of niet over mag beslissen?
Dat wordt nergens gesuggereerd. Het is al eerder gezegd, een werkgever heeft (veel) meer belang bij de continuïteit van een bedrijf dan een werknemer. Dus is zijn belang anders dan die van een werknemer, dat is toch vrij logisch. Dat een werkgever mogelijk rijk worden als oogmerk heeft is voor een werknemer niet relevant. Een werknemer wil graag meedelen als het goed loopt, dan staat hij vaak vooraan. Als het minder loopt, dan staat hij niet vooraan om een stukje salaris in te leveren.
Oh ja, en het siert je enorm om over mijn moeder te beginnen. Ze is overleden, dit is echt niet nodig. Beledig mij, prima. Maar over iemand zijn moeder beginnen is een beetje zielig.
@lwn
Ik geloof ook wel dat het kan werken en die voorbeelden ken ik ook. Maar ik geloof niet dat het voor iedereen weggelegd is en dat het meer uitzondering dan regel is en zal blijven. Maar mogelijk ben ik wat vastgeroest door de bedrijven waar ik werk en het personeel dat ik in de loop van de 20 jaar voorbij heb zien komen en zijn ze niet representatief voor hoe het ook zou kunnen zijn.
Laatst bewerkt: 13 okt 2020