Prima, maar wat doet dat voor de uitputting van grondstoffen en vernietiging van het ecosysteem waar we het hier over hebben?
Bizar veel merken die zich hard maken voor wat?
Dat is een positieve ontwikkeling die alleen maar aantoont dat kapitalisme in essentie vernietigend is en outside "beteugeling" nodig heeft om te voorkomen dat de mensheid zichzelf er niet mee te gronde richt (beteugeling tussen aanhalingstekens omdat ik daar zelf niet zo in geloof, maar da's een andere discussie).
Allemaal ten gunste van de consument en hun beslissing om met een zuiver geweten een product te kopen? Of juist ook bedacht door producenten om de druk van de consument om "ethischere" producten te handelen? Een grote hoeveelheid keurmerken klinkt leuk, maar zegt niet veel, is wat ik hiermee bedoel.
Nooit op vakantie is in een land met onze werkcultuur nauwelijks humaan te noemen, maar er zijn inderdaad goede mogelijkheden om met kleine stappen een hoop te besparen op je footprint. Dat doet niks af aan mijn aanval op de kapitalistische essentie die ons in deze shit heeft gebracht.
Prima, duidelijk, de consument kan kiezen.
Ik ben het hiermee niet eens. Het leveren van fabrikanten aan ons heeft niet geleid tot verhuizen van productie naar lagere lonenlanden, dat is gedaan om meer winst te kunnen maken. Dat er vervolgens (of bijv. na de uitvinding van de stoommachine) een elkaar opdrijvende aanbod van en vraag naar cheap producten kwam, laat nergens zien dat het vanuit vraag van de consument kwam. We zien verder dat het niet lukt om het aan de consument en masse over te laten om na die gewenning aan "onethische" consumptie ineens zo'n sterke vraag naar ecologisch verantwoorde producten aan te praten dat de leverende fabrikanten hun productie en distributielijnen halsoverkop klimaatneutraal maken. Dan zouden we moeten kunnen rekenen op de staat, die moet toch bij machte zijn om ons te redden van de klimaatramp waarop we niet eens meer afstevenen, maar waar we al in zijn beland? Maar dat gaat niet, want beleid wordt gekocht door de kapitalistische fabrikanten (en dan gaat het over big business, big oil, zoals de voorbeelden uit de auto-industrie met machtige lobby's) die niet willen luisteren naar de groener wordende wil van de consument omdat dat winst kost. Jij verdedigt kapitalisme vaak met het argument dat het bij regulering het beste systeem is, maar wanneer dat reguleren niet of nauwelijks lukt door de macht van enkele kapitalistische kopstukken, hoe sterk is dan dat argument?
Slap einde met zo'n ad hominem. Zo kunnen we iedere discussie over kapitalisme de kop in drukken met het gegeven dat ik een consument ben onder kapitalisme. Maar dat weten we inmiddels wel, en we weten ook dat ik kapitalisme blijf aanvallen, dus dat dansje begint een beetje te vervelen.
Laatst bewerkt: 27 okt 2020