Hoe bedoel je Verkeerd uitpakken?
Doel je hiermee op 't feit dat de ene groep meer vertegenwoordigd is dan de andere groep in een controle (vind ik zelf geen probleem als daar logische redenen voor zijn aan te wijzen) of doel je op het verschrikkelijke drama van de toeslagen affaire (dat vind ik ook verschrikkelijk, voor alle betrokken, ongeacht afkomst).
Als Hans vak Controle afdeling op maandag bij de koffie oppert 'laten we mensen met meer dan vijf kinderen in de toeslag eens nader bekijken' en vervolgens moet Piet hem afremmen 'nee dat kan niet want bevolkingsgroep x is daarin licht oververtegenwoordigd' dan kom je toch op een volstrekt onwerkbare situatie?
Verdomd lastig uitleggen schreef je ook... Ik denk dat je prima kunt uitleggen hoe je je controlewerk insteekt, dat dat risicogericht is met regeltjes als ik hierboven opperde, dat je accenten legt op toeslagen die aan specifieke kenmerken zoals ik opperde voldoen (zonder de restpopulatie volledig links te laten liggen), en dat bepaalde groepen daar nu eenmaal in oververtegenwoordigt zijn. Ik denk dat mensen slim genoeg zijn om te kunnen concluderen 'mwah die regeltjes klinken niet onlogisch' en ook slim genoeg zijn om de implicaties daarvan te begrijpen. Zoals het obvious is dat ouders met kinderen oververtegenwoordigd zijn, is het ook niet onlogisch dat er binnen die groep weer subgroepen oververtegenwoordigd zijn. Maar zodra het de RALkleur niet een perfecte afspiegeling is is politiek links in rep en roer omdat ze meteen naar conclusie 'racisme' vliegen ipv open te staan voor logisch nadenken (al maakt rechts zich ook schuldig aan grote woorden ipv logisch redeneren hoor).
Nogmaals, het zou, met zulke verschillende groepen in Nederland, hoogst onverwacht zijn dat elke groep perfect vertegenwoordigd is in het sample van de toeslagen die je nader gaat controleren.
Alleen al het volstrekt gebruikelijke uitgangspunt 'elke euro aan toeslag heeft gelijke trekkingskans' maakt dat groep x waarschijnlijk bovengemiddeld vaak in het sample belandt omdat die nu eenmaal bovengemiddeld vaker/meer toeslag krijgt... Totaal niet racistisch maar links Nederland staat op z'n achterste poten omdat ze niet kunnen /willen rekenenen (ophef levert immers stemmen op, en sputter je tegen dan ben je racist en harteloos).
Laatst bewerkt: 16 jan 2021