Startsalaris zit zeker een kern van waarheid in, ik erken dat daar onterechte verschillen tussen kunnen bestaan die aangepakt moeten (kunnen) worden, en ik zie in dat stuk van salaris ook vooral minder praktische beren op de weg om nuttige wetgeving op te bouwen. Maar het spijt me, het is niet dat je me daar van hebt overtuigd, vanaf eerste posts zat ik al vooral vraagtekens bij 't stukje bonus/salarisverhoging te plaatsen (niet dat startsalaris vrij is van lastigheden).
Startsalaris is verre van de grootste component. Zeg dat je als jonkie voor eur 800 begon in 1998 als veger van de fabriek, als je in 2021 niet op 't drievoudige zit moet je jezelf wel achter de oren krabben. Die jaarlijkse verhoging tikt aan, zeker als het percentage op percentage is. Dat ene slechte jaar draag je heel lang mee als je niet uitkijkt.
En ja, natuurlijk wissel je tussentijds van functie in 30 jaar. Maar meestal is je huidige salaris al hoger dan 't bodem_salaris van je nieuwe functie en start je dus niet op 't bodem-salaris van je nieuwe functie. Zodoende profiteer je ook in je nieuwe functie in zekere zin van verhogingen uit eerdere jaren. Je startsalaris in de huidige functie kan daardoor trouwens ook weer afwijken van 't startsalaris van collega's in die functie. Lastig lastig.
Edit
Waar je wel voor moet waken is een wet die jan(nie) in staat stelt om een salarisverhoging te claimen obv puur haar geslacht waar ze gewoon geen recht op heeft. Dat jannie de verhoging van Jan wil, maar die gewoonweg niet verdient omdat ze itt Jan volstrekt incapabel is. De wettekst moet zodoende handig geformuleerd worden, niet te ruim niet te streng, en dat is simpelweg wat mij hier vrij lastig lijkt.
Laatst bewerkt: 3 feb 2021