@Taab
Is 't cbs het niet mee eens.
En neeee statistieken over bevolkingsgroepen zeggen niet iets over individuele leden van die bevolkingsgroepen maar het zijn wel statistieken over bevolkingsgroepen.
De kans dat elke bevolkingsgroep even lief en leuk is is toch heel klein? De ene groep is langer dan de ander, dikker dan de ander, wordt ouder dan de ander, je hebt bierdrinkers en wijndrinkers... Groepen verschilllen, daarom zijn het groepen.
Waarom zou dan welke elke groep precies even lief en leuk zijn en dezelfde distributie op die eigenschappen hebben? De kans daarop is toch superklein? Er zullen best twee groepen zijn die daar gelijk op scoren, maar alle groepen? Een groep definieert zich juist als groep door overeenkomsten binnen de groep en verschillen met andere groepen. Waarom zouden die verschillen niet op 'lief en leuk' kunnen zitten?
Repeat: En neeee statistieken over bevolkingsgroepen zeggen niet iets over individuele leden van die bevolkingsgroepen maar het zijn wel statistieken over bevolkingsgroepen.
Je ziet het al bij families!!! Vaak eem warme kant en koude kant van de familie en dat heeft niet alleen met de lengte of dikte van de familieleden te maken maar ook met hoe lief en leuk ze zijn. En neee dat zegt niets over individuele leden van die familie. Die warme kant heeft er ook een lul tussenzitten en de koude kans heeft wel twee supertoffe neven..
Het is een statistische invalshoek die ik hier heb he. Ik begrijp dat t deugend en makkelijk is om te zeggen 'elke groep is precies even leuk' maar de kans dat dat waar is is statistisch gezien echt superklein, vooral ook door dat woordje 'elke'. Zie oa cbs en zie dat 'verschil' deel van de definitie van een groep is'.
Plus... Lief en leuk vinden en gevonden worden is ook perceptie. Ik kan iemand leuk vinden die jij stom vindt en vice versa.
Edit
De kans dat een man een man eem veroordeelde crimineel is is groter dam bij een vrouw. Dat mag je toch gewoon stellen? Puur statistisch gezien dan he. Maakt dat elke man crimineel, nee natuurlijk niet. Maar dat stapje ervoor, het erkennen dat niet elke groep per definitie even leuk is moet toch kunnen?
Of vinden jullie biivoorbeeld trump-rednecks in pickups precies even leuk en lief als mensen die olifantenpopulaties beschermen tegen stropers in natuurreservaten met gevaar voor eigen leven?
Laatst bewerkt: 8 jul 2021