Even simplistisch voor je, de stikstofuitstoot in Nederland:
60% uit landbouw
30% uit wegen
10% bebouwing.
Landbouw is absoluut de allergrootste vervuiler, en om te zeggen dat landbouw even vervuilend is als 'de rest' is dus gewoon onwaar.
Alles wat er in plaats van landbouw komt is beter, behalve als je er zware industrie gaat plaatsen of een tweede Schiphol, maar goed je snapt ook wel dat dat het idee niet is. Huizenbouw is eenmalige stikstofuitstoot, daarnaast is er een mega tekort aan huizen en een megaoverschot aan agrarische producten dus dat lijkt mij nou niet de meest lastige keuze.
Je probeert aan te tonen dat landbouw even vervuilend is als bebouwing, dat is niet waar.
Ik vraag me ook af waarom je het afzet tegenover hoeveel ruimte het in beslag neemt, en niet, laten we zeggen, hoeveel het oplevert (banen, geld, jeweetwel, die 5% die ik noemde). Maar goed, je zei zelf al dat je 2x ergens 60% zag staan dus dat zal wel je eerste instinct zijn geweest. Ik snap alleen niet het punt wat je ermee wilt maken. Zelfs als je landbouw naar rato van oppervlakte doet, wat echt 0 zin heeft, is dat niet waar.
Er worden helemaal geen appels en peren vergeleken. Er wordt gewoon feitelijk gemeten hoeveel stikstof een perceel uitstoot. Of dat nu rozenteelt is of een geitenfokker.
Waarom precies?
Landbouw is kut, het levert niks op en maakt miljardairs rijker.
Bebouwing is allesbehalve kut, veeeele malen minder belastend dan landbouw, en daarnaast een primaire levensbehoefte. Exporteren van bloembollen is dat niet.
Industrie is kut maar een hele minimale belasting (+- 2%) en levert veel meer op qua geld en werkgelegenheid
Laatst bewerkt: 28 jun 2022