1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klimaatverandering

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Reckuuza, 15 sep 2020.

  1. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Ja ik heb wat weken terug afgesloten maar als ik het nu kijk is het een stuk duurder, zo'n 20 cent per m³ gas meer 8)
     
  2. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Hoe kijken jullie aan tegen de huidige boerenprotesten?
     
  3. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    kapothinderlijk
     
  4. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Vind ik een lastige.

    Vooropstellend dat:
    1. De hele berekening / stikstofkaart / proces is wel onderhevig geweest aan fouten/speculaties/sturende rapporten
    2. Ik snap dat je je machteloos in een hoekje gedrukt voelt als de overheid er gewoon op uit is je bedrijf 'af te pakken' / uitkopen.
    3. Ik zowel de argumenten voor afschaling van veestapel, als de argumenten tegen het afschalen van de veestapel snap.

    Maar ik ben zo tyfus klaar met die blokkerende boeren op de snelwegen. Mijn sympathie gaat er wel aan zo.
    Afgelopen woensdag moest ik met de vrachtwagen naar België (Eindhoven > grens over) en op de terugweg heb ik welgeteld 8 bijna-aanrijdingen gezien met trekkers. waaronder 1 van mijzelf.

    Dat snelheidsverschil is zo gevaarlijk, je zit op een veilige afstand (2 - 3 seconden) achter een andere vrachtwagen en die vliegt letterlijk ineens naar de baan links (of de vluchtstrook op) omdat er een idioot met een gangetje van 45km/h op de snelweg rijdt.

    En abrupt uitwijken met een zware aanhanger achter een lege vrachtwagen is niet heel grappig.

    Als je in Den Haag je zegje wil doen of een signaal wilt afgeven, dan moet je daar zijn. niet burgertje pesten die gewoon moet werken. Zelfde als de minister thuis opzoeken of de giertank leegkieperen bij iemand voor de deur, gat gaat nergens over.

    Als ik het dus ergens niet mee eens ben, moet ik ook gewoon m'n vrachtwagen dwars over de A1 zetten?

    Verder weet ik ook niet wat ik zou doen als ze ons bedrijf op slot zouden willen doen. Misschien ben ik dan ook wel minder tolerant naar anderen.
     
    B Tender en Hoosie vinden dit leuk.
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    • 60% van Nederland is landbouwgrond.
    • 133e grootste land van de wereld
    • 2e grootste exporteur van de wereld
    • Enorme overproductie: 70% wordt geëxporteerd
    Wat krijgen we hiervoor terug:
    • 60% van onze totale stikstof belasting
    • 5% van het BNP
    • 5% werkgelegenheid
    • Van de 162 natuurgebieden die Nederland kent liggen er 118 (72%) onder druk van het overschot stikstof.
    Hoe belangrijk is het financieel
    • Boeren krijgen 835 miljoen subsidie per jaar
    • Men klaagt dat het geen bestaansrecht heeft omdat het weinig betaald (supermarkten krijgen vaak de schuld)
    • Meanwhile: de eigenaar van de grootste zuivelfabrikant Royal A-Ware (51 miljoen euro winst 2020, Jan Anker Quote 500 lid
    • Meanwhile: de eigenaar van de grootste veevoederleverancier Royal de Heus (125 miljoen euro winst 2020, familie de Heus Quote 500 lid met eigen vermogen van 1.4 miljard)
    • Meanwhile: de eigenaar van de grootste mestkalveren bedrijf VanDrie Group (75 miljoen euro winst, eigen vermogen familie 1.2 miljard euro)

    Hoe belangrijk is die voedselproductie
    • Grootste aandeel van export in landbouw is sierteelt: dit eet je niet.
    • Koning in export geitenmelk en geitenkaasjes voor Fransen en Duitsers

    Oftewel, we maken onze miljardairs nog rijker met het produceren van geitenkaasjes en biefstukjes voor Fransen en Duitsers. We krijgen er niks voor terug behalve ellende. Met 1% landbouwgrond zouden we enorme stappen kunnen zetten in het verhelpen van de woningcrisis. Ik zou het bizar vinden als de overheid niet met de landbouw eens aan de slag ging. Het kan echter wel minder, we exporteren meer landbouw dan een fucking China, leg die landen eens naast elkaar en je schrikt je kapot.

    Je zou zeggen dat de boeren dan een enorm gedegen verhaal tonen om het volk achter zich te krijgen. Maar wat doen ze, ze blokkeren snelwegen, intimideren politici, strooien kunstmest op wegen en hilarisch, vernietigen 100 jaar oude bomen om een punt te maken dat ze het beste met de natuur voor hebben. En Nederland doet vrolijk mee. Dom volk, optyfen met die boeren

    Dit was mijn spreekbeurt.
     
    Yi-Long, Reckuuza, Fiasco en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Dit vond ik wel mooi laatst bij Op1. Daar zat dus een wetenschapper aan tafel met 2 deelnemers van BZV en die Caroline van BBB. Gingen ze serieus zeggen dat er alleen wordt gekeken naar de uitstoot. Die mensen zijn daar 20 jaar mee bezig, je denkt toch niet dat ze zoiets basaals overzien? Tuurlijk nemen ze dat mee.

    Die berekening kloppen echt wel voor 95%. Je kunt niet alles meten (we zijn wel koploper), maar die hele 'de cijfers kloppen niet' is ook gewoon totale propagande van dat achterlijke FDF. Ohja, die krijgen trouwens een aardig zakcentje van al die enorme miljardairs.
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  7. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Netjes naar rato dus. :) Landbouwgrond niet schadelijker dan de rest van de grond (steden en natuur);)

    Bij andere dingen die ik Nederland doet die we kut vinden wordt dit politiek geframed als 'onze verantwoordelijkheid nemen'.
     
  8. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Jij denkt dat landbouw even schadelijk is als natuur? Werkelijk joh.
     
    Hoosie en Jorrie vinden dit leuk.
  9. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Faka tyrant hoe is t
     
  10. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Ik constateer alleen dat ik twee keer 60% zie staan, that's all.

    Als het nu was landbouwgrond is 5%van alle grond maar 98%van alle uitstoot dan heb je toch al weer een ander verhaal..

    Ik denk niet dat natuur net zo schadelijk is voor de natuur als landbouw.

    Ik denk dat landbouw per m2 net zo schadelijk is als 'de rest' (grofweg bebouwing en natuur), waar binnen die groep van 'de rest' bebouwing veel schadelijker is dan natuur. En ja, dat is een wiskundige zekerheid. Als 60% grond zorgt voor 60% uitstoot is de rest voor de rest verantwoordelijk, zijnde veertig en veertig procent. Vervolgens leg jij me de verkeerde gevolgtrekking in de mond.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    En waarom zou je die 60% belasting niet willen terugdringen? Dat mis ik even in je betoog. Dat is toch een enorm aandeel? Maakt het de belasting minder erg dat het 60% van onze ruimte inneemt? Nee toch?

    Het is niet zo dat de beleidsplannen inhouden dat er in plaats van landbouw andere vervuilende industriën worden geplaatst maar dat realiseerde je hopelijk ook wel.

    Het is ook niet bijster handig om de resterende 40% op 1 hoop te gooien. Natuur ipv landbouw is fantastisch waardoor je de algehele stikstof naar beneden brengt. Precies zoals in de plannen staat.

    Zoek anders even op hoe de rest verdeeld is, en realiseer je de simpliciteit van deze stelling.

    :')
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
  12. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Thanks @Tyrant ik kan weer even feitjes spuien nu als mensen vragen waarom ik voor het verkleinen van de veestapel/aantal boeren ben.
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  13. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    mocht je t tevens online doen, vergeet dan de :') niet
     
    fredfenster en Hoosie vinden dit leuk.
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Die is lekker hé.
     
    fredfenster en Reckuuza vinden dit leuk.
  15. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    die maakt m elke x wel goed af ngl
     
  16. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Waar heb ik dat gezegd? Dat mis ik even in je betoog.

    Er komt ofwel bebouwing ofwel natuur voor in de plaats. Natuur is natuurlijk prima, bebouwing stoot ook hartstikke veel uit schijnbaar. Industrie al helemaal natuurlijk.
    Ik hoop dat je niet zo naïef bent dat er geen vervuilende zaken voor in de plaats komen, beleidsplan of niet. Een woonwijk is ook enorm vervuilend, er liggen momenteel bouwplannen voor hele wijken stil vanwege 'stikstof' en dat is niet omdat die wijken zo stikstofneutraal zijn (anders hadden ze daar vandaag kunnen gaan bouwen).

    Natuurlijk. Evident.
    Overigens wordt met 'landbouw' ook heel veel appels en peren op een hoop gegooid.


    Zoek jij dan effe uit hoe 'landbouw' verder verdeeld is?

    Tldr: landbouw is kut, bebouwing en in het bijzonder industrie is kut, natuur is niet kut.
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Even simplistisch voor je, de stikstofuitstoot in Nederland:
    60% uit landbouw
    30% uit wegen
    10% bebouwing.

    Landbouw is absoluut de allergrootste vervuiler, en om te zeggen dat landbouw even vervuilend is als 'de rest' is dus gewoon onwaar.
    Alles wat er in plaats van landbouw komt is beter, behalve als je er zware industrie gaat plaatsen of een tweede Schiphol, maar goed je snapt ook wel dat dat het idee niet is. Huizenbouw is eenmalige stikstofuitstoot, daarnaast is er een mega tekort aan huizen en een megaoverschot aan agrarische producten dus dat lijkt mij nou niet de meest lastige keuze.

    Je probeert aan te tonen dat landbouw even vervuilend is als bebouwing, dat is niet waar.

    Ik vraag me ook af waarom je het afzet tegenover hoeveel ruimte het in beslag neemt, en niet, laten we zeggen, hoeveel het oplevert (banen, geld, jeweetwel, die 5% die ik noemde). Maar goed, je zei zelf al dat je 2x ergens 60% zag staan dus dat zal wel je eerste instinct zijn geweest. Ik snap alleen niet het punt wat je ermee wilt maken. Zelfs als je landbouw naar rato van oppervlakte doet, wat echt 0 zin heeft, is dat niet waar.


    Er worden helemaal geen appels en peren vergeleken. Er wordt gewoon feitelijk gemeten hoeveel stikstof een perceel uitstoot. Of dat nu rozenteelt is of een geitenfokker.
    Waarom precies?
    Landbouw is kut, het levert niks op en maakt miljardairs rijker.
    Bebouwing is allesbehalve kut, veeeele malen minder belastend dan landbouw, en daarnaast een primaire levensbehoefte. Exporteren van bloembollen is dat niet.
    Industrie is kut maar een hele minimale belasting (+- 2%) en levert veel meer op qua geld en werkgelegenheid
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
  18. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.756
    Leuk Bevonden:
    2.012
    100% eens met Tyrant, dus dan zal hij wel gelijk hebben …
     
  19. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    jij eens? sluit t topic maar
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  20. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Engste post ever op XBW!
     

Deel Deze Pagina