Op school hebben we sinds kort de 'proef van de week' ingevoerd. Waarbij je een leuk verwonderend proefje van 'eenvoudige schoonheid' voor de klas moet doen.
Heeft iemand leuke ideeën, die je zelf bij de natuurkundelessen gezien hebt of ergens gelezen of gehoort hebt, die ik kan gebruiken?
Ik zal een paar voorbeelden geven van proeven die ik eerder heb gezien.
Je neemt een blaadje en een boek. Deze laat je apart vallen en je vraagt steeds wat er zal gebeuren. Het boek valt natuurlijk naar beneden. Het blaadje dwarrelt naar beneden. Nu leg je het blaadje op het boek. En laat het vallen. Eerst vraag je wat er zal gebeuren. Waarschijnlijk zeggen ze dat het boek weer recht naar beneden valt en het blaadje langzaam naar beneden dwarrelt. Maar dit is niet zo, omdat het blaadje geen luchtweerstand ondervindt (soort vacuüm) zal het ook recht naar beneden vallen. Als een geheel dus.
Nog een voorbeeldje:
Je neemt een lat, die leg je op tafel waarbij de lat ongeveer 10 cm over de rand steekt. Je vraagt wat er zal gebeuren wanneer je er op slaat. De lat vliegt natuurlijk omhoog.
Nu doe je hetzelfde maar leg je er een uitgevouwen krant overheen (1 laag/vel). En je strijkt deze glad. Nu vraag je wat er nu zal gebeuren wanneer je er op slaat. Iedereen zegt dat de krant omhoog vliegt. Maar dat is niet waar. De lat zal breken. Omdat er geen luchtdruk vanonder de krant komt (gladstrijken), maar wel van boven de krant (een hele luchtkolom 'leunt' erop). Die druk is 1 kg/cm²! De lat zal dus breken
Kennen jullie misschien meer van dit soort proeven die ik kan gebruiken voor natuurkunde?
Alvast bedankt!
P.S: Ik zal later nog wel wat proefjes hier neer zetten, dan kunnen jullie deze ook gebruiken op school.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2004