1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Wetenschap] Leuke experimenten

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Biscuitje, 30 mrt 2004.

  1. Biscuitje

    Biscuitje Chili Peppers!

    Berichten:
    1.971
    Leuk Bevonden:
    5
    Op school hebben we sinds kort de 'proef van de week' ingevoerd. Waarbij je een leuk verwonderend proefje van 'eenvoudige schoonheid' voor de klas moet doen.
    Heeft iemand leuke ideeën, die je zelf bij de natuurkundelessen gezien hebt of ergens gelezen of gehoort hebt, die ik kan gebruiken?

    Ik zal een paar voorbeelden geven van proeven die ik eerder heb gezien.

    Je neemt een blaadje en een boek. Deze laat je apart vallen en je vraagt steeds wat er zal gebeuren. Het boek valt natuurlijk naar beneden. Het blaadje dwarrelt naar beneden. Nu leg je het blaadje op het boek. En laat het vallen. Eerst vraag je wat er zal gebeuren. Waarschijnlijk zeggen ze dat het boek weer recht naar beneden valt en het blaadje langzaam naar beneden dwarrelt. Maar dit is niet zo, omdat het blaadje geen luchtweerstand ondervindt (soort vacuüm) zal het ook recht naar beneden vallen. Als een geheel dus.

    Nog een voorbeeldje:
    Je neemt een lat, die leg je op tafel waarbij de lat ongeveer 10 cm over de rand steekt. Je vraagt wat er zal gebeuren wanneer je er op slaat. De lat vliegt natuurlijk omhoog.
    Nu doe je hetzelfde maar leg je er een uitgevouwen krant overheen (1 laag/vel). En je strijkt deze glad. Nu vraag je wat er nu zal gebeuren wanneer je er op slaat. Iedereen zegt dat de krant omhoog vliegt. Maar dat is niet waar. De lat zal breken. Omdat er geen luchtdruk vanonder de krant komt (gladstrijken), maar wel van boven de krant (een hele luchtkolom 'leunt' erop). Die druk is 1 kg/cm²! De lat zal dus breken :)

    Kennen jullie misschien meer van dit soort proeven die ik kan gebruiken voor natuurkunde?

    Alvast bedankt!

    P.S: Ik zal later nog wel wat proefjes hier neer zetten, dan kunnen jullie deze ook gebruiken op school.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2004
  2. Alien

    Alien FreAkeD

    Berichten:
    537
    Leuk Bevonden:
    1
    Je moet een klein rond platootje hebben waar je op kan staan en wat kan draaien. Een mini-draaimolen dus ;)
    Dan ga je der op staan met je armen wijd, en laat je iemand jou rustig een duwtje geven. Doe je je armen naar beneden, dus langs je lichaam zal je sneller gaan ronddraaien, en doe je ze weer naar buiten rem je weer af. :)

    Leuke proefjes btw ;)
     
  3. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
  4. Dokter Gonzo

    Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

    Berichten:
    856
    Leuk Bevonden:
    0
    neem 2 sinaasappels, sluit met een kabel de 2 sinaasappels aan elkaar. dan sluit je 2 aparte kabels, elk op 1 sinaasappel, aan. de uiteinden van die 2 kabels verbind je met een goedkoop zak radio'tje dat op knoopbatterijen werkt.
    gratis radio luisteren
     
  5. dromped

    dromped ZzZzZZzzZzZz

    Berichten:
    626
    Leuk Bevonden:
    3
  6. T4rg3t

    T4rg3t -IDR-

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    1
    hehe dit is _O_
    als ze bij ons op school zo iets proberen gaat het meestal mis. (zo zit er bv een zwart gat in het scheikunde lokaal, en een kee toen de leraar iets met fosfor probeerde te doen, stond het bureau+zijn tas in de fik...)
     
  7. thomaskubin

    thomaskubin SpongeTomSquarePants

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    0
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2004
  8. axess

    axess time wasted

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    0
    Neem 2 glazen water en dompel de positieve pool ,van een batterij van 4.5V, in de ene glas en de negatieve in de andere.
    gevolg: uit de positieve kant wordt er zuurstof vrijgemaakt en aan de negatieve kant waterstof (zeer brandbaar8) )
    Doe deze proef niet met behulp van een stopcontact want dan zal de differentieel beveiliging afvallen


    Doe veel suiker in een dun flesje (pas geopende )
    cola van 20cl.
    gevolg: ge hebt een tafel en een vloer met een plas cola.
    Deze experiment heb ik uitgevonden in een of andere kroeg.:+
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2004
  9. Ak-47(P)

    Ak-47(P) I love myself

    Berichten:
    473
    Leuk Bevonden:
    8
    mn leraars jasje was ook een keer in de fik gegaan was best wel een grappig gezicht, zie je hem stampen op dat ding om m uit te krijgen :D
     
  10. Karelax

    Karelax Guest

    Die ontploffing was wel erg.. is het zo erg dat je er lcihamelijke schade mee kan oplopen..? Zonee dan probeer ik het es een keer (lees Laat iemand proberen:)) btw. waar kan je alcohol kopen? Jullie snappen wat ik bedoel hoop ik
     
  11. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    Haha het ziet er nou niet echt uit dat je het spulletje gewoon in je hand moet houden 8) ! Ik ben niet zo scheikundig maar ik weet wel dat je pure alcohol gewoon bij de kruitvat ofzo kan halen. Kijk maar eens bij schoonmaak middelen.
     
  12. Rodger Young

    Rodger Young Active Member

    Berichten:
    1.536
    Leuk Bevonden:
    5
    heb je enig idee hoe duur dat is:), daar moet flink wat accijns over worden betaald. alcohol in de kruidvat is een ander soort alcohol. if im wrong excuse me:)
     
  13. Alien

    Alien FreAkeD

    Berichten:
    537
    Leuk Bevonden:
    1
  14. Kane

    Kane Xcusses voor de post

    Berichten:
    342
    Leuk Bevonden:
    2
    volgens mij heeft die ene gast best veel pijn... lijkt me niet iets om na te doen
     
  15. Alien

    Alien FreAkeD

    Berichten:
    537
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik denk dattie zijn hand gedeeltelijk kwijt is.
     
  16. Biscuitje

    Biscuitje Chili Peppers!

    Berichten:
    1.971
    Leuk Bevonden:
    5
    Jah, niet doen dus.
    Maar weet iemand hoe je die marshmallow truuk doet?
     
  17. FreeShooter

    FreeShooter No pain, no gain!

    Berichten:
    409
    Leuk Bevonden:
    1
    Lol die Marshmallow truuk is 1337 , hoor ze allemaal Iehhhw :D
     
  18. Heavenraiser

    Heavenraiser The raiser of heaven

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    25
    wat heeft die truc met marshmallows te maken
    en hoe doe je hem jah
    dat wil ik ook weten
     
  19. Eckie

    Eckie Active Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    15
    *excuset

    Alcohol in de kruidvat is chemisch gezien precies hetzelfde stofje dat in je biertje zit, maar alleen over alcoholische dranken wordt accijns geheven. Proefjes doen het met beide alcoholen natuurlijk even goed. :cool:
     
  20. Alien

    Alien FreAkeD

    Berichten:
    537
    Leuk Bevonden:
    1
    Je hebt ethanol en methanol. Kweet niet welke ze in de kruidvat verkopen, maar de ene is zo giftig als ik weet niet hoe. En de ander zit in bier enzo;)

    Als het niet uitmaakt met welke je het doet zou ik het niet met bier ofzo proberen.. ;)
     

Deel Deze Pagina