Dagelijks is overdreven. Jij haalt overigens twee culturele zaken door elkaar, Eerwraak in Pakistan en vrouwen ishandeling in het algemeen. In bepaalde streken in pakistan is het de gewoonte een dochter die de famlie eer ten schande brengt dood te zwijgen of zelfs te doden. Dit is alleen zo in bepaalde gebieden niet iets dat vastzit in de Moslim Cultuur. Lees liever wat standaardwerken over Culture Antropologie (Lees eventueel het boek Mens en Medemens, met daarin voor de leek begrijpelijke uitleg van onder andere Moslimgroepen in ons land) en vertel dan iets over culturen of cultuur in het algemeen.
Je kunt in dit geval wel naar de culturele achtergrond verwijzen maar ik denk dat je beter naar de sociale achtergrond kunt kijken. Zelfs dta raakt de juiste snaar niet want in dit geval gaat het om menselijke emotie en het gebrek van controle daarover. Deze misdaad heeft niks met de cultuur in een ander gebied te maken maar is het resultaat van een slechte menselijke eigenschap, jaloezie. Dit is een van de meest voorkomende redenen voor moord in de Nederlandse samenleving.
In een samenleving heb je te maken met een groot aantal mensen die samen leven, dan krijg je onherroepelijk te maken met de slechte uitwassemingen van menselijk gedrag. En met geestelijk minder bedeelden die niet met gevoelens om kunnen gaan.
Het kleinburgerlijk denken, waarbij sensatie documentaires in achtergestelde gebieden waar moslims wonen het beeld van de gemiddelde moslim bepalen, wordt hoe langer hoe meer gemeengoed. Inmiddels is het een dogma aan het worden.
Gezien het wetenschappelijk bewezen is (Rogers, Belgisch onderzoek, criminalitietscijfers, etcetera) dat het aantal slechte mensen (criminelen) niet verbonden is aan etniciteit vraga ik me dan ook openlijk af waarom mensen star vasthouden aan de gedachte dat dit wel het geval is. Om te illustreren dat elke cultuur wel slechte uitwassemingen heeft vraag ik je eens kritisch naar onze eigen samenleving te kijken.
Hoe zat het met die Nederlandendse man die twee oude mensen vermoorde, ze begroef onder de kinderboerderij en vervolgens in hun huis ging wonen? Die man die zijn vrouw afmaakte voor de erfenis? De blanke man die hier een bejaarde afmaakte om haar bijna lege portemonnee? Zal ik dat dan maar bestempelen excessen van onze westerse kapitalistische samenleving?
Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2004