[Discussie] De Doodstraf; goed of slecht?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mvdstam, 4 sep 2003.

  1. tha BomB

    tha BomB .

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0

    je schiet er nix mee op, maar niemand hoeft meer bang te zijn voor hem/haar.
    en hij vindt het egt niet leuk om nooit meer buiten de gevangenis te komen
     
  2. Ruud

    Ruud Guest

    Right back at ya: weet je eigenlijk wel wat 'uit het verband trekken' betekend?
    Ik zeg dat in het proces waarbij iemand ter dood veroordeeld wordt, het inderdaad mis kan gaan. Maar met de gevallen waar het niet mis gaat (en de juiste dader gepakt wordt), kun je veel onschuldigen redden. Dit is alleen niet aantoonbaar en dus niet aan te voeren als een sterk argument.
    Ik zeg nergens dat je net zo goed wat onschuldigen tot de dood kunt veroordelen omdat dat niet in verhouding staat tot de schuldige mensen die veroordeeld worden.
    Joh, doe moeilijk. Als een massamoordenaar op heterdaad betrapt wordt met 't mes al in de slachtoffer, mag jij van mij gerust op je strepen staan en zeggen dat het alleen een speculatie is als je zegt dat dat persoon zojuist gered is.
    Ik geef je gelijk: veel plezier ermee (en ik hoopdat het afdruipend sarcasme opmerkt).
    Voor iemand met 'Kennis is het hoogste goed' kom je tamelijk kortzichtig over. Je legt iemand een straf op, als dat dat in dat geval de doodstraf is, is dat geen morrd maar de doodstraf. DAT zeg ik en dan moet je niet wéér woorden uit het verband trekken want het begint slaapverwekkend over te komen.
     
  3. Bloody Illusion

    Bloody Illusion Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    Doodstraf vind ik gewoon niet kunnen omdat het onmenselijk en ja ik weet dat zij ook iets onmenselijks gedaan hebben maar moet iedereen dat dan gaan doen?
    Alleen het idee al om iemand dood te maken maakt me misselijk dus geef ze gewoon een flinke TBS zodat ze het niet weer willen en/of kunnen doen.
    De moordenaar dood maken is meteen zo definitief wie weet wat de achtergrond was?
    Misschien had het slachtoffer hem het leven erg zuur gemaakt of is het slachtoffer iemand die je kind verkracht heeft.
    Misschien was het wel uit zelfverdediging maar denkt de rechter (enzo) dat het moord was.
    genoeg redenen om het gewoon op 'onze' (de nederlandse) manier te doen want die werkt gewoon het beste, 12 jaar is langer dan je denkt hoor....
     
  4. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Hoi simpele,

    1) Dus omdat de doodstraf jou misselijk maakt, moeten we ze maar een flinke TBS geven? Moordenaars etc maken mij misselijk dus ze moeten allemaal de doodstraf krijgen!! 8)

    2) Achtergrond? Er bestaan nou eenmaal zielen die door een psychische stoornis het mooi vinden mensen om te leggen of te verkrachten.. Achtergrond hoeft niet altijd een rol te spelen. En al is dat wel zo, dan zijn die mensen alsnog een gevaar voor de maatschappij. Dus lijkt mij ook heerlijk om die lui na 12 jaar weer op straat te zien. (y)

    3 ) Misschien, misschien, misschien. Misschien niet.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2005
  5. Bloody Illusion

    Bloody Illusion Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    GVD zelfs zieliger dan ik had gedacht als je reageerd over een volwassenen onderwerp met een babyreactie dan kan er toch geen discussie ontstaan.
    ga maar lekker je speelgoed monster doden met je speelgoed powerrangers
     
  6. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Haha gast,

    Over volwassen posts gesproken... :D
    Ik geef toch gewoon argumenten? ;)
    Anyway mijn post was niet bedoelt om dit geflame uit te lokken hoor.
     
  7. Bloody Illusion

    Bloody Illusion Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    ach wat jij wil

    gelukkig ziet de regering net als mij in dat de doodstraf veel te veel risico's met zich mee brengt en mensen terecht kunnen worden gesteld die eigelijk niet verdienen.

    Het mooiste aan ons land vind ik dan ook dat we deze straf niet toepassen.
     
  8. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Werkstraffen zijn de oplossing, ook al zit je schuldig, je betaald voor je eigen incarseratie met werken (fabriekwerk, of eventueel werk gericht op hun kennis en opleiding) en je doet nog wat nuttigs ook. Een soort leger, alleen dan niet vrijwillig.
     
  9. Bloody Illusion

    Bloody Illusion Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja mee eens

    Ze gewoon laten werken voor de overheid, laat ze het leger in gaan, laat ze iets nuttigs doen. Das beter dan in de cel zitten of doodgemaakt worden.
     
  10. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik weet niet in hoeverre dit serieus is, maar denk je niet dat een werkstraf veel te goed is voor mensen die moorden / verkrachtingen op hun geweten hebben? Ondanks dat het nuttig kan zijn... Ik vind dat die mensen moeten boeten, en zo'n werkstraf hoeft nou niet bepaald zo verschrikkelijk te zijn.
     
  11. Bloody Illusion

    Bloody Illusion Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach het is in ieder geval beter dan ze dood maken, niemand heeft meer wat aan ze en zo'n erge straf is het niet(ik vind het alleen ongehoord). Je wordt gewoon geexecuteerd maar als je die gedetineerden in amerika ziet dan zie je dat ze zich er helemaal niet zo heel druk over maken.
    Dus doodstraf vind ik niet echt een gepaste straf. Misschien eerlijk voor de nabestaanden tja... daar weet ik gelukkig nix van.
     
  12. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Dat is echt een compleet verkeerde opmerking. Als iemand de wereld kan redden, maar hij/zij heeft iets fout gedaan, dan zou jij dus zeggen: 'Nee!! Jij mag de wereld niet redden, jij hebt iets fout gedaan.'

    Als je niet open staat voor de mogelijkheid dat iemand kan veranderen, dan zal er ook niemand veranderen. Als je mensen niet probeert te begrijpen, dan zul je ze niet begrijpen. Wat als effect heeft dat je ook niks kunt doen om dat soort dingen te voorkomen in de maatschappij.

    Waarom zou iemand die iets fout heeft gedaan weggepropt moeten worden in een hok en verschrikkelijk veel geld moeten kosten? Is het niet nuttiger om iemand te laten werken en zijn eigen kosten te laten dekken terwijl hij opgesloten zit? Snap de redenatie niet achter jouw conclusie. Is het verliezen van je vrijheid geen straf dan? Is het gedwongen moeten werken (wie weet onplezierig werk) geen straf dan?

    Laat ze in ieder geval geen extra blok aan de maatschappij zijn been zijn. Wij zijn echter wel verantwoordelijk en daarom moeten ze altijd een kans krijgen om iets nuttigs te doen voor de mensheid als ze dat kunnen. Is dat niet een goed principe? Je misdaden 'terugbetalen' aan de maatschappij? Dat kun je niet vanuit een cel waar je 23 uur per dag niks zit te doen.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2005
  13. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Nee absuloot niet, maar ten 1e vind ik moorden / verkrachtingen plegen meer dan iets fout doen.
    En ten 2e; de wereld redden? Naast dat dit toch niet zal gaan gebeuren denk ik niet dat mensen die moorden snel een leven zullen gaan redden.

    Waarom is het dan zo dat in ongeveer 3 kwart van de gevallen mensen weer terugvallen in hun oude criminele patroon? Trouwens ik ben sowieso niet voor mensen een herkansing geven. Zeker niet als het gaat om een brute verkrachting.

    Het is wel een straf, maar imo niet zwaar genoeg. En wegstoppen in een cel kost inderdaad geld, maar in mijn optiek zie ik mensen die een gevaar kunnen betekenen voor de veiligheid van anderen liever in een cel of dood, dan lekker aan het werk.

    Goed principe? Ja.
    Misdaden terugbetalen aan de maatschappij? Hoeft van mij niet. Hadden ze maar eerder moeten bedenken. Plus dit soort misdaden zijn van een dusdanige aard dat terugbetalen aan de maatschappij niet eens kan. Hoe betaal je een mensenleven terug? Hoe betaal een kind dat voor de rest van haar leven getraumatiseerd zal zijn terug? Lekker in een fabriek aan de slag? Sorry, maar ik vind dat dus niet kunnen. ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2005
  14. tha BomB

    tha BomB .

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind zowieso dat in Nederland de gevangenissen veeel te luxe zijn.
    -Je hebt een t.v.
    -Een stereo
    -een bureau
    -een heel goed bed
    Terwijl al kijk je naar Amerika dan zit je in een kooi met zijn 5en en mag je blij zijn al is je bed niet vies. En ik ben het VOLLEDIG met GOIZ eens.

    Wat KOBOLD zei dat kan dus niet, hij zei ''wat als die man de wereld kan redden''
    @ KOBOLD, kijk naar je eigen handtekening EEN man kan dat niet.

    En b.v een hele hoge legerofficier die elke oorlog waar hij in mee heeft gevochten heeft gewonnen, een meisje heeft verkracht en bruut vermoord. Dan ben ik het er niet mee eens al zou ie dan een beetje pappier moet prikken in het park, dan vind ik, leger officier of niet, opsluiten die klere leier. Al is dat meisje pas 13, die durft dan NOOIT meer met iemand naar bed. Die blijft dan ong, nog ZESTIG JAAR achter met een heel bang gevoel, durft na het donker niet meer naar buiten. En elke leger gast die ze ziet daar is ze bang voor, kortom die legerofficier heeft haar hele (lees; HELE) leven verneukt :mad:. Dan denk ik sluit hem voor de rest van zijn leven op, want wat hij gedaan heeft kan gewoon niet. Op dat soort dagen vind ik het ZEER JAMMER dat de elektrische stoel er niet meer is.
     
  15. Bloody Illusion

    Bloody Illusion Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    Door hem te executeren wordt het kind ook niet blijer of beter dus deze straf is niet de oplossing
     
  16. Bloody Illusion

    Bloody Illusion Active Member

    Berichten:
    99
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt in Nederland :) :) :)
     
  17. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Je hebt gelijk dat je er geen kind beter mee maakt, maar het is in elk geval wel zo dat zo 'hij' het niet nog een keer kan flikken. Ook jij zal zo iemand denk ik liever niet zien terugkeren in de maatschappij. Toch?

    In de cel dan maar? Best, maar realiseer je wel dat de kans groot is, dat 'hij' dan over een bepaald aantal jaren weer vrolijk rondloopt.
     
  18. HellHound

    HellHound Active Member

    Berichten:
    1.452
    Leuk Bevonden:
    16
    Ja sorry hoor, maar Goiz heeft toch wel gelijk dat je post ietwat simpel overkomt. Ik zeg dit overigens niet om je te beledigen, maar kom op zeg, de opmerking alleen al 'dus geef ze gewoon een flinke TBS zodat ze het niet weer willen en/of kunnen doen' in combinatie met 'genoeg redenen om het gewoon op 'onze' (de nederlandse) manier te doen want die werkt gewoon het beste' is echt lachwekkend en geeft ook wel aan dat je volgens mij niet helemaal goed weet wat TBS nu eigenlijk is.

    En ik weet niet of je wel eens het nieuws volgt of wel eens kranten/bladen leest, maar 'ons' TBS systeem is echt te belachelijk voor woorden. Zo kunnen TBS'ers op een gegeven moment proefverlof krijgen (soms onder toezicht, maar in de meeste gevallen niet), bedoeld ter bevordering van hun toekomstige terugkeer in de maatschappij), terwijl men notabene weet dat een behoorlijk aantal van die gasten tijdens dit verlof gewoon weer opnieuw in de fout gaat en/of gewoon helemaal niet meer terugkeert naar de kliniek (gek he?). Nog krankzinniger is dat de politie vervolgens niet eens een opsporingsbevel krijgt voor die gasten.

    Dat laatste kwam bijv. naar voren toen vorig jaar een niet van proefverlof teruggekeerde crimineel een 13 jarig meisje ontvoerde, misbruikte en haar dreigde te vermoorden. Daarvoor had hij overigens ook nog geprobeerd twee andere kinderen te ontvoeren. Een tragisch geval op zich? Helaas niet, zoals eerder gezegt kom het vaker voor.
    Door alle commotie die hierover ontstond had men overigens beloofd de regels aan te scherpen, maar daar schijnt tot nu toe nog niet echt veel van terecht te zijn gekomen.

    Het is dan ook niet verwonderlijk dat advocaten van misdadigers maar wat graag beweren dat hun clienten een of ander psychische stoornis heeft en daarom niet volledig verantwoordelijk mag worden gehouden voor hun daden. Er zullen natuurlijk altijd gevallen zijn waar dit waarschijnlijk wel op gaat, maar vaak wordt het als smoesje gebruikt om er voor te zorgen dat ze niet (meteen) naar de gevangenis hoeven, maar worden ondergebracht in een TBS kliniek voor verder onderzoek waarbij de criminelen ze echter gewoon aan het lijntje houden. Opzich niet zo gek natuurlijk want in zo'n kliniek heb je meer privileges dan in een gevangenis en is er een grotere kans tot ontsnapping.

    Ondanks dat dit alles bekend is blijft men maar op deze manier aanmodderen. En kijk ook eens naar het grote aantal gevallen van mensen die nadat ze vrij zijn gelaten uit de gevangenis weer opnieuw de fout in gaan. Ruud had hier laatst nog een recent artikel over gepost in deze thread.

    Goh, wat is TBS toch geweldig en werkt ons systeem gewoon als beste he Bloody Illusion?
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2005
  19. Rush nl

    Rush nl FRAUDE!

    Berichten:
    125
    Leuk Bevonden:
    3
    Ja... :{
    Dat ben ik niet met je eens, ik vind het een prima argument, maar ik vraag me af hoeveel mensen je daadwerkelijk red. Hoeveel moorden/verkrachtingen ed. worden gepleegd door mensen die al eerder voor moord/verkrachting ed. in het gevang hebben gezeten?

    Jij zegt, als reactie op fouten in het rechtssysteem(onschuldig veroordeelden, dus): "Welk leven zie jij het liefst eerder beindigd".

    Dat zeg je dus helemaal niet.



    Voor iemand met: 'I wish we could ban people on stupidity.' Zeg je vrij riskante dingen. :{ _0/
     
  20. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Dat vind ik persoonlijk een hele stomme opmerking. Je geeft ze bij voorbaat geen kans, en we hebben 't nog steeds over mensen die misschien onschuldig zijn in deze thread.

    Lijkt mij na dit commentaar dat je gewoon niet open staat voor de mogelijkheid dat veroordeelden iets bij kunnen dragen aan de wereld. Hoe kun je nou liever criminelen niks zien doen, zodat ze geld kosten, dan werken en geld verdienen en mogelijk iets terug doen aan de maatschppij...hehe.. :)

    Tja, omdat je in een gevangenis geen beter mens wordt. Als je die mensen de kans geeft zich te veruimen en te verrijken door te werken en te studeren dan zien ze misschien de fouten in die ze gemaakt hebben. Als je ze die kans nooit geeft, zal er ook nooit verbetering optreden in hun gedragspatronen.

    Volgens mij besef je niet dat de meeste criminelen die physieke en geweldadige overtredingen begaan laag opgeleide mensen zijn die simpelweg nooit de kans hebben gehad in hun leven om een andere manier hun brood te verdienen.

    OK, dat mag je vinden. Dan ben je dus voor de doodstraf. :) De makkelijke manier om je problemen niet onder ogen te komen. :)

    Tja, wederom denk je weer compleet verkeerd. Dat het van 'jou' niet hoeft, is fine. Daar heeft de maatschappijn in zijn algemeen geen boodschap aan. Daarbij het feit dat ze dat vaak niet van te voren hadden kunnen bedenken omdat ze de kans niet krijgen zich te ontwikkelen tot een 'normaal' mens, zoals ik eerder uitlegde, en daar naast nog het dat niet gaat om het terugbetalen van de misdaad. Het gaat om terugbetalen, punt.

    Jij werkt toch? Jij draagt (hopelijk) in je werk en je persoonlijke acties ietwat bij aan de maatschappij en hopelijk aan het algemene verbeteren van de wereld. Die twee gaan overigens niet hand in hand.

    Jij wilt voor geen reden, behalve dat jij 'vind' dat ze het niet verdienen, hulp afslaan? Ze kunnen bijvoorbeeld dammen bouwen, gewassen groeien, koeien fokken, huizen bouwen. Hoewel dat niet 'direct' het helpen van mensen is, dat is een risico, is dat wel indirect het helpen van mensen die geen eten hebben, geen huizen hebben. Dat dit jou niet kan schelen, is jouw goed recht, maar er zijn mensen die het wel kan schelen dat ze geholpen worden. Door wie dan ook. Hulp discrimineerd niet, hulp is hulp. :)

    Als criminelen zich altijd rot voelen, dan worden ze ook niet gemotiveerd om goede dingen te doen. Als ze goede dingen doen en merken dat het zo ook kan, en ze krijgen de kans zich te ontwikkelen en inzichten te verwerven in hun eigen acties in het verleden en we bieden ze alternatieven aan voor de toekomst. Hoe is dat slecht? Snap totaal niet waar je vandaan komt, en ik denk dat je echt nog veel te leren hebt. Jij wordt denk ik ook niet graag vergeten en in een hoekje gestopt als je iets verkeerds gedaan hebt, per ongeluk of niet, dan ben je niet gemotiveerd om jezelf te verbeteren. Als je iets doet wat 'goed' is, dan lijkt mij dat je eerder gemotiveerd bent iets 'goeds' te blijven doen. Zelfde voor kennis, als je je ontwikkeld, snap je ook meer van anderen en van waarom je dingen doet... :)
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2005

Deel Deze Pagina